Nu ska hastigheterna sänkas, igen, 50, 70 och 90 ska tas bort

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Som vanligt famlar Trafikverket i mörkret. Det är uppmärksamheten som är problemet, inte hastigheten. Stävja detta jävla SMS-skickande, bloggande och filmtittande i bilarna så slutar det hända grejer. Lite insatser på att använda blinkers och allmänt SKÄRP DIG är vägen framåt.
Råkade få en bild på fenomenet...
Detta från fotokurvan 2012-04-28
fotokurvan läsning.jpg

Varje dag ser man folk som vinglar över körfälten på Essingeleden - när man kör om ser man att de pysslar med annat än att köra bil! Sänker man hastigheten så kommer definitivt folk börja betala sina räkningar via internet, istället för att hålla ögonen på vägen...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kommunerna vill dock att polisen sätter upp hastighetskontroller vid skolor, dagis, fritidsgårdar osv. Ställen där det ändå, nästan alltid är reglerat 30 km/h.
Skillnaden mellan platserna är att på 30 sträckorna dör inte folk i samma utsträckning när det händer något, eftersom förare av fordon med största sannolikhet hinner att bromsa.
Fast om jag kör 140kmh på 120-väg och bumpar till bilen framför så händer inte så mycket, den relativa hastigheten är ju bara 20kmh. Kör jag däremot 50kmh på en 30-väg och kör på en unge som står still, eller springer ut framför mig, så är den relativa hastigheten 50kmh, dvs död eller svårt skadad unge. Båda gångerna har jag brustit lika mycket i uppmärksamhet eftersom det skedde en olycka, kört lika mycket för fort, men orsakat väldigt mycket olika skada.

VARFÖR låtsas ni bry er??? Som om någon av er (oss) håller hastigetsgränsen någon gång...

Enda gången jag håller hastigheten är vid 30km/h vid skolor och platser jag vet finns massa övergångställen och vänster svängar...
Därför att staten bekostas av mina skattepengar, och att dom slösar bort det på dyra hittepååtgärder som bara leder till teoretiska förändringar anser jag är förskingring.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Den dåliga effekten av att polisen trafikbevakar motorvägarna mer är att de bevakar 30-vägar mindre. På 90-talet stod polisen nog veckovis vid skolorna här i kommunen. Folk höll hastigheten då de visste att polisen stod där ofta. Numer är det mer regel än undantag att bilar kommer i 50-60 på samma väg, det har ju inte skett en poliskontroll där på jag-vet-inte-hur-länge.

Polisen måste bli mer oförutsägbar, ALLA vet t ex att de är ute och trålar på Nynäsvägen varje onsdag. Flytta på er, ställer er på nya ställen.

Lite fantasi efterlyses mer än denna löjliga tro på att folk bryr sig om vad som står på en skylt.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Läste du allt ?

Tidigare kompletterades befintliga hastigheter med fler, visst en hel del 50 ersattes med 40 osv, men 50 finns kvar.

Nu vill man alltså ta bort 50,70 & 90 från skalan......

dessutom läser jag nästa rad:
"och ser till att de vägar som har över 80 blir mötesseparerade, så blir det säkrare."
som att dem vill ha fler mitträcken, yaay, ännu smalare vägar man inte kan köra om på !! :banana

förlåt, tillägger att: det var ett tag sedan de nya hastighetsbegränsningarna BÖRJADE att genomföras!

vi har haft 40, 60 och 80 ett bra tag!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den dåliga effekten av att polisen trafikbevakar motorvägarna mer är att de bevakar 30-vägar mindre. På 90-talet stod polisen nog veckovis vid skolorna här i kommunen. Folk höll hastigheten då de visste att polisen stod där ofta. Numer är det mer regel än undantag att bilar kommer i 50-60 på samma väg, det har ju inte skett en poliskontroll där på jag-vet-inte-hur-länge.

Polisen måste bli mer oförutsägbar, ALLA vet t ex att de är ute och trålar på Nynäsvägen varje onsdag. Flytta på er, ställer er på nya ställen.

Lite fantasi efterlyses mer än denna löjliga tro på att folk bryr sig om vad som står på en skylt.
Dessutom tror jag att betydligt många fler rattfyllon åker runt på småvägar, i tättbebyggda områden osv än fördriver tiden med att dricka grogg på motorvägarna. Men Dingvall har ju bestämt att det enda man ska bry sig i är hastigheter, allt annat är totalt ovidkommande för trafiksäkerheten :huvet Och folket har köpt det, rakt av, utan att öht ifrågasätta det :huvet
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Den dagen nollvisionen klaras, ingen billförare omkommer.
Men 30 hojåkare har kört ihjäl sig på ett år DÅ ska vi nog börja oroa oss!!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det är makalöst vad man är fokuserad på hastighet. Jag (personligen) hatar Tingvall. PunGt. :fakta

Allt sedan det totala bojsänket i MC Folket rakt upp och ned påstår att man inte blir en säkrare förare med fortbildning...så är han förevigt inskriven i min lista över totala buntmongon.

Folk har noll fokus på vad de håller på med, det sms:as, surfas, sminkas och matas barn i baksätet - just för att man är så oengagerad bakom ratten, vi vaggas allt mer in i en falsk säkerhet av att bilarna är rullande airbags, och farterna är snart så låga att man lika gärna kan cykla istället. :crash

Trafikverket lär inte ge sig förräns vi har avvecklat trafiken helt, vilket är kalas, då behöver man inte lägga några resurser på underhåll heller. Problemet löst. Inga döda, inga kostnader, nollvision.

/J
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Spelar väll ingen roll... Ingen av oss här som kör lagligt ändå!

Tror faktiskt det finns rätt många här på sh som håller hastigheten var dom en befinner sig & jag har mött rätt många. speciellt glidarna är duktiga på det, visa med sporthoj kör lagligt dom med.

Själv är jag inte så mycket för hastighetsskyltar men det vet ju det flesta om i detta laget, tycker alla är som en enda stoppkloss som jag tycker är i vägen.

Vad gör man inte för klimatet, försöker få upp värmen i detta frusna land :7peta

Vad gör jag i denna diskussionen, brukar bara spåra ur så nu drar jag ut :glömdet
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
70km skylt?

jag har alltid trott att det är 170km ?! vilken miss :huvet




(ironi för de som inte förstod)
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Det är idioter som "Lena Erixon" som borde stoppas in i något jävla skåp och glömmas bort.

Det är liksom en person som inte har något grepp om verkligheten, typ som vår 5s-koordinator på jobbet som kommer ut och sätter tejp på golvet för att markera var soptunnorna ska stå, medan vi andra springer omkring och letar skruv för att det ligger drivor av verktyg och annat skit på bänkarna...

Hon kan ju ta sig i ars**t att jag tänker köra 60 på 70 väg. Då tar jag hellre med glädje den bötern som blir. Hur bra blir det för statistiken måntro? Man måste liksom tänka längre än pa****na räcker ibland.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Vad är nytt???30 40 60 80 har väl funnits ett par år nu,,iallafall här på ön,Lite trist att åka 80 men man vänjer sig+att en hel del 70 sträckor blev 80 för jämnare fart++++.30 i ett samhälle är bättre en fartgupp i allafall
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När hastighetsgränserna infördes, så mättes hastigheten och gränsen sattes så att 80% skulle klara sig.
Då fick man respekt för gränserna.
Nu är det bara trams.
Likasammadant med stoppskyltar.
Rimliga regler ger respekt.
 

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Ännu ett steg i fjantifiering av sverige.

Just nu känns det som det högsta målet med all offentlig och medial verksamhet är att se till att alla och allt är 100% säkra hela tiden, äter sina grönsaker, tränar regelbundet och är fullständigt genus-, miljö- och rättvisecertifierat.

Nyföretagande i det samhället kommer att inskränkas till att öppna chokladpralins och doftljusbutiker i nybyggda bostadsrättsområden för vår välmående och källsorterande medelklass.

Ett annat bra exempel från mitt närområde är Göteborgs vägnäts pågående förstörelse med gator som man gör smlare, enkelriktar, sätter upp farthinder och sänker hastigheten på, körfält som tas bort och nybyggen som planeras för att det skall vara jobbigt och bli kö när man kör bil.

Det som händer i praktiken är att vi förstör infrastruktur.

Om ni undrar vad det är som låter i bakgrunden så är ett gäng kinesiska företagare som var i göteborg på studiebesök, de skrattar åt oss så de ligger dubbelvikta på golvet med tårar i ögonen.....

Jag tror inte att det kommer att gå så bra för oss i det långa loppet om vi fortsätter så här.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Troligtvis var tanken från början att sänka landets hastighetsgränser fullt ut. Men att bara sänka en dag skulle leda till ilska. Hur går man förbi problemet? man inför 10km/h-steg och går ut med en kampanj att de både höjer och sänker hastigheterna på våra vägar. Vänta ett par år och låt folk vänja sig vid tanken att detta är rörigt. Skrid till ursprungsplanen och skrota de gamla hastighetsgränserna och vips då har de lyckats sänka landets hastighetsgränser utan att folk verkligen förstår vad som hänt :tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Och att utbilda alla förare i rondell-landet sverige i RONDELLKÖRNING !

Det behövs verkligen, min moster krockade i en rondell och när farsan ringde runt lite till VV och kommunen (som ritar rondellerna) så visste ingen till 100% vad som gäller och hur rondellerna ska vara ritade...!!! SKRÄMMANDE!!!

Olyckan gick till så här:

Tvåfilig väg in i rondellen och tvåfiligt väg ut rakt igenom rondellen.
Min moster ligger i vänster körfält innan rondellen och ska rakt fram och mittlinjen är ritad så att den går rakt igenom rondellen. En pickup med släp kör då i höger fil och ska fortsätta till vänster genom rondellen fast mittlinjen går rakt, min moster kör då in i släpet och blir enligt försäkringsbolaget vållande...

Mittlinjen i denna rondell är bara en rekommendation får vi till svars! Är pilarna i backen innan rondellen oxå bara rekommendationer? Vad ska man då följa?!:näsblod

Så man får tydligen ALLTID svänga vänster i ytterfil OAVSETT hur rondellen är ritad och skyltad tolkar jag det som...
Helknäppt om man frågar mig!!!:dummer


Om man vill åt nollvision så varför ändrar man inte tillbaka "ZEBRA" lagen, betydligt fler har förolyckats i och med den lagen jämfört med att sänka hastigheten från 50 till 40km/h i stan.... Hur många gångare och cyklister kastar sig inte ut på ett övergångsställe utan att helt kolla om det kommer något fordon, enbart för att dom har lagligt företräde där...?!
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
-- [Rondellsnack] --

Hur många gångare och cyklister kastar sig inte ut på ett övergångsställe utan att helt kolla om det kommer något fordon, enbart för att dom har lagligt företräde där...?!

Reglerna för rondellkörning har ändrats två eller tre gånger sen jag tog körkort 1992, så det finns mer än en ouppdaterad förare (inkl jag själv) där ute.

Angående företräde så finns det ingen som har det i Sverige. Man har väjningsplikt, aldrig förkörsrätt eller företräde.

Sen har vi ju cyklarna också. Inne i stan gäller inte rödljus, stopplikt eller enkelriktat. Utanför stan är det omöjligt att hålla sig på en cykelbana. Jag hatar dom. Jävla as.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ännu en anledning att fortsätta inte följa trafikreglerna.:fakta
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top