Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Tja!
Nu har en utredning kommit fram till att man sparar 30 liv om året om man stryker 50, 70 och 90 som hastighetsgränser och sänker allt ett snäpp till 40, 60 och 80: http://www.dn.se/nyheter/50--70--och-90-skyltar-kan-skrotas
Hur kan det bli jobbigare för trafikanten om det finns många hastighetsgränser? Står det 70 på skyltarna jag åker förbi är det väl sak samma om det finns 20 olika intervall på andra vägar?
Är man så svag i skallen att man inte ser skillnaden mellan 70 och 80 för att det finns många hastigheter att välja på så har man nog inte i trafiken att göra, utan ledsagare... 
När jag åkte dit för fortkörning på E4 mellan Norrköping och Nyköping för några år sedan så undrade jag varför dom stod på en fyrfilig, glest trafikerad motorväg en perfekt sommardag, istället för i tättbebyggda områden, utanför dagis, vanliga landsvägar osv. Svaret var att det var på motorvägar flest dör. Det rimmar ju rätt illa med Trafikverkets idéer.
Jag tror att det här blir en ny, fruktansvärt dyr, flopp för Trafikverket, i slutändan kommer den spela någon som helst roll för olyckorna.
Nu har en utredning kommit fram till att man sparar 30 liv om året om man stryker 50, 70 och 90 som hastighetsgränser och sänker allt ett snäpp till 40, 60 och 80: http://www.dn.se/nyheter/50--70--och-90-skyltar-kan-skrotas
Lena Erixon skrev:– Vi har fått kritik för att det blev för plottrigt när tio olika hastigheter infördes. Med färre fartgränser blir det tydligare och mer överskådligt. Och om vi nu sänker några hastigheter och ser till att de vägar som har över 80 blir mötesseparerade, så blir det säkrare.
Hur kan det bli jobbigare för trafikanten om det finns många hastighetsgränser? Står det 70 på skyltarna jag åker förbi är det väl sak samma om det finns 20 olika intervall på andra vägar?


När jag åkte dit för fortkörning på E4 mellan Norrköping och Nyköping för några år sedan så undrade jag varför dom stod på en fyrfilig, glest trafikerad motorväg en perfekt sommardag, istället för i tättbebyggda områden, utanför dagis, vanliga landsvägar osv. Svaret var att det var på motorvägar flest dör. Det rimmar ju rätt illa med Trafikverkets idéer.
Jag tror att det här blir en ny, fruktansvärt dyr, flopp för Trafikverket, i slutändan kommer den spela någon som helst roll för olyckorna.