Nu ska hastigheterna sänkas, igen, 50, 70 och 90 ska tas bort

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Nu har en utredning kommit fram till att man sparar 30 liv om året om man stryker 50, 70 och 90 som hastighetsgränser och sänker allt ett snäpp till 40, 60 och 80: http://www.dn.se/nyheter/50--70--och-90-skyltar-kan-skrotas

Lena Erixon skrev:
– Vi har fått kritik för att det blev för plottrigt när tio olika hastigheter infördes. Med färre fartgränser blir det tydligare och mer överskådligt. Och om vi nu sänker några hastigheter och ser till att de vägar som har över 80 blir mötesseparerade, så blir det säkrare.

Hur kan det bli jobbigare för trafikanten om det finns många hastighetsgränser? Står det 70 på skyltarna jag åker förbi är det väl sak samma om det finns 20 olika intervall på andra vägar? :va Är man så svag i skallen att man inte ser skillnaden mellan 70 och 80 för att det finns många hastigheter att välja på så har man nog inte i trafiken att göra, utan ledsagare... :rolleyes:

När jag åkte dit för fortkörning på E4 mellan Norrköping och Nyköping för några år sedan så undrade jag varför dom stod på en fyrfilig, glest trafikerad motorväg en perfekt sommardag, istället för i tättbebyggda områden, utanför dagis, vanliga landsvägar osv. Svaret var att det var på motorvägar flest dör. Det rimmar ju rätt illa med Trafikverkets idéer.

Jag tror att det här blir en ny, fruktansvärt dyr, flopp för Trafikverket, i slutändan kommer den spela någon som helst roll för olyckorna.

Jag kan presentera en utredning som visar att man spar betydligt fler liv om man sänker till 10 km/t överallt.
Är det därmed självklart att en sådan sänkning bör göras? :crash

Om det är ett problem med för många olika hastighetsbegränsningar kanske man aldrig borde ha infört en massa nya.

Att gå ut och säga att det projekt man nyligen lagt ned massa tid och resurser på mest skapar problem ger inget större förtroende för att deras kommande projekt skulle vara mer lyckat.

Det är väl bara nästa steg i deras dröm om nollvision
Dom upptäcker dock att det är omöjligt när det står högsta tillåtna hastighet 5 kmh på skyltarna och folk fortsätter krocka.

Mera rullgrus!! = Mera olyckor!!
Vi kompenserar med lägre hastigheter!! = Mindre olyckor? = Mera fortkörningar = Färre som stannar = Mera döds olyckor

30 liv per år pga av att sänka skylthastigheten med 10 km vid 3 st hastighetsintervall...undrar om de slår på tärning?

Liv kan räddas om folk kör fordon opåverkade, bältade och med rätt behörighet till fordonet, ja de sista så påstår en del att bara för man inte har körkort så kan man visst köra, visst kan det vara så, MEN hade denne person, oftast man också inte vart på vägen så hade ingen olycka skett..

Vi har för lite trafik i Sverige för att de skall ha tid att fundera på sådant här..i Italien så finns det 70 vägar utanför skolor, och säkert de som kör i 100, för att få ett flöde i trafiken.

När ingen behöver jobbar längre och alla umgås via sociala medier i stället för i verkligheten dör och skadas ingen i trafiken. Tänk vad fantastiskt det kommer att bli.

Den succesiva sänkningen av hastighetsbegränsningarna är bara en anpassning till det.

det är gammal skåpmat hoztic! det var ett tag sedan de hastighetssänkningarna du nämner genomfördes här där jag bor ivf! 40 i stan, 60 på mindre landsvägar och 80 på de större landsvägarna! konstigt att dom inte har sänkt hastigheten på motorvägarna till 90, det hade ju förmodligen räddat hela världen:rolleyes:

Last edited:
Kommer nog inte bli bättre,bara sämre!...
Och mer fortkörningsböter kommer det ju bli!..
Fler fortkörningsböter är ju bara positivt för staten, eftersom det är obudgeterade pengar rakt in i stadskassan, med låg anskaffningskostnad dessutom.

Fast det som styr antalet fortkörningsböter har ju inget med hastighetsgränserna i sig att göra, det handlar ju bara om huruvida folk väljer att följa dom eller inte och hur bra dom ser poliser/fartkameror i god tid.

Läste du allt ?

Tidigare kompletterades befintliga hastigheter med fler, visst en hel del 50 ersattes med 40 osv, men 50 finns kvar.

Nu vill man alltså ta bort 50,70 & 90 från skalan......

dessutom läser jag nästa rad:
"och ser till att de vägar som har över 80 blir mötesseparerade, så blir det säkrare."
som att dem vill ha fler mitträcken, yaay, ännu smalare vägar man inte kan köra om på !! :banana

det är gammal skåpmat hoztic! det var ett tag sedan de hastighetssänkningarna du nämner genomfördes här där jag bor ivf! 40 i stan, 60 på mindre landsvägar och 80 på de större landsvägarna! konstigt att dom inte har sänkt hastigheten på motorvägarna till 90, det hade ju förmodligen räddat hela världen:rolleyes:

Som vanligt famlar Trafikverket i mörkret. Det är uppmärksamheten som är problemet, inte hastigheten. Stävja detta jävla SMS-skickande, bloggande och filmtittande i bilarna så slutar det hända grejer. Lite insatser på att använda blinkers och allmänt SKÄRP DIG är vägen framåt.

Som vanligt famlar Trafikverket i mörkret. Det är uppmärksamheten som är problemet, inte hastigheten. Stävja detta jävla SMS-skickande, bloggande och filmtittande i bilarna så slutar det hända grejer. Lite insatser på att använda blinkers och allmänt SKÄRP DIG är vägen framåt.

Och att utbilda alla förare i rondell-landet sverige i RONDELLKÖRNING !

Som abethebabe sa; det här har varit på gång länge. Västerbottens län har haft 40, 60 och 80 på prov sedan man fick för sig att starta den här utredningen.
Varje gång jag är i Umeå slås jag av hur svårt det är att faktiskt köra 40 km/h.. Troligen en vanesak.

Personligen så tycker jag att höjningen till 120 på större vägar bara är ett stort +. I princip all trafik ligger ju ändå i dom hastigheterna.

När jag åkte dit för fortkörning på E4 mellan Norrköping och Nyköping för några år sedan så undrade jag varför dom stod på en fyrfilig, glest trafikerad motorväg en perfekt sommardag, istället för i tättbebyggda områden, utanför dagis, vanliga landsvägar osv. Svaret var att det var på motorvägar flest dör. Det rimmar ju rätt illa med Trafikverkets idéer.

Polisens stora problem är just statistik. Man måste kunna visa vad man gör, vilket i vissa områden kan vara helt skevt.
Ja det är sant att folk dör efter motorvägar/motortrafikleder. Kraschar man i dom hastigheterna så är det liksom oftast godnatt tyvärr.Där av vill Trafikverket att polisen ska finnas efter dom vägarna för att lugna tempot och visa att de gör något.

Kommunerna vill dock att polisen sätter upp hastighetskontroller vid skolor, dagis, fritidsgårdar osv. Ställen där det ändå, nästan alltid är reglerat 30 km/h.
Skillnaden mellan platserna är att på 30 sträckorna dör inte folk i samma utsträckning när det händer något, eftersom förare av fordon med största sannolikhet hinner att bromsa.

H**lvete vad jag yrar på.:tungan
Jag ville mest påpeka att två rätt skilda, men starka intressen styr polisens arbete i trafiken när det gäller hastighet.. Ja.. tre om vi ska räkna in var allmänheten vill att polisen ska vara. Dvs helst utanför "min" egen gård så jag slipper dom där satans buskörarna på kvällstid när jag ska se på tv!! :D

VARFÖR låtsas ni bry er??? Som om någon av er (oss) håller hastigetsgränsen någon gång...

Enda gången jag håller hastigheten är vid 30km/h vid skolor och platser jag vet finns massa övergångställen och vänster svängar...

VARFÖR låtsas ni bry er??? Som om någon av er (oss) håller hastigetsgränsen någon gång...

Enda gången jag håller hastigheten är vid 30km/h vid skolor och platser jag vet finns massa övergångställen och vänster svängar...

Skyltarna gäller alla fordon inte bara MC o de flesta kör bil på vintern så visst påverkar det nog de flesta.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph