Nu ska det bli 1000-kubikare!!

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Äntligen har man tagit steget :tummenupp, sålde 6-hundran för några veckor sen för att skaffa 1000 till våren, har varit påväg att byta under en längre tid men varit nöjd med den jag haft så det har inte blivit av. Så jag tog steget, la ut en annons å fick moppen såld, så nu MÅSTE jag köpa annat till våren.

Till frågorna! Tänkte köpa begagnat i 40 - 50 tusen området. Troligen en kåp-klädd skrevraket (har aldrig haft en så man måste ju prova) typ R, Gsx-R, ZX, CBR eller liknande.

Vad har NI för nått i den klassen?
Vad ska man se upp med när man kollar på dom olika modellerna?
Reservdelskostnader samt service?

Skriv bara skriv, vill ha så mycket info som det bara går från såna som kör dessa maskiner. Man kan ju knappast få bättre feedback än så.:yoparty

Jag skulle köpt en gixxer 1000, inte bara för att jag har en utan även för att dom är bäst så klart! :yoparty

Edit: Jag skulle försöka spara lite mer och köpa en K5-K6 i så fall borde kunne hitta nåt vettigt för runt 60!

OCh då har du en sjyst hoj att härja med i sommar! :hojbusa

Last edited:
Jag förespråkar ju också en gsxr 1000 då man själv kört det sen -01. Gillar Suzukis motorer. Men jag tror inte att du märker så jättestor skillnad på de olika modellerna just för att köra lite gata. Jag märkte en väldigt skillnad på min -03 mot den tidigare -01:an jag hade.

Jag har haft R1a -03 och Gixxer -04. Av dom två så skulle jag falla tillbaka till gixxern utan att tänka efter! :banana

Jag har haft R1a -03 och Gixxer -04. Av dom två så skulle jag falla tillbaka till gixxern utan att tänka efter! :banana

Mycket respons på en gång. Man tackar.

Jag kommer inte köra bana då jag bor alldeles för långt ifrån nån. Gixxers har länge varit godis för ögat må ja säga.

V-twin all night lååååång :Rockbanan

Nu beror det väl lite på vad kriterierna är, men en SP1:a om plånboken tillåter. Även VTR1000F, SV1000S eller TL1000 rekommenderas att åtminstone spekulera i (är mer sport tourers än plastraketer).

Last edited:
Gsxr K1 Tror det e den skönaste hojen jag har kört.
Såå Lagom i allt:tummenupp

Hadde inte tvekat på en Gsxr:Bugar

jag har aldrig ägt en annan tusen än min gixx, men jag gillar den. mycket.

Eftersom alla ändå bara rekommenderar samma märke de själva kör så tycker jag såklart Aprilia. Gärna en svart factory med guldfärgad ram, porrigt värre.

Eftersom alla ändå bara rekommenderar samma märke de själva kör så tycker jag såklart Aprilia. Gärna en svart factory med guldfärgad ram, porrigt värre.

:):) ok då, jag slår ett slag för "gubbhojen" BMW 1000RR, den är fin, både såg o hörde den idag:yoparty

Nej, jag kör Bmw nu... Där emot så kan ju den som rekomenderar den hoj dom har nu, tala om vad dom ägt för 1000-hojar tidigare så vet man vad personen i fråga har att jämföra med...

första snesteget var gsxr 750 91, andra var zx9r 00;a tredje var R1-03...

Last edited:
:):) ok då, jag slår ett slag för "gubbhojen" BMW 1000RR, den är fin, både såg o hörde den idag:yoparty
första snesteget var gsxr 750 91, andra var zx9r 00;a tredje var R1-03...

Får nog vänta ett par år innan bmw:s sporthoj ligger på 40-50 tusen. :gnissla
Tror inte att andrahandsvärdet kommer rasa i tackt med jappsarna...

Jag skulle ta en tidigare årsmodell av japanska plastraketer om jag var du. Mellan 95-01 cirkus. Varför? Jo, det blir lindrigare kostnader och man får en båge från tiden innan alla japanska hojdesigners började med kemiska droger... Men det är ju min subjektiva uppfattning (den med drogerna).

Jag skulle gärna rekommendera twin iom att jag kör det själv. Men iom att jag har ett närmaste sjukligt behov av att vara i en minoritetsgrupp när det gäller MC så säger jag köp INTE twin!

Iom att jag älskar Ducati borde jag säga: "Köp en ducce för fan!"
Köp INTE en Ducati. Skiten går bara sönder stup i kvarten! (Detta stämmer å andra sidan inte utan är ett rykte spritt utav ducatiåkare som vill ha sitt märke ifred från svensson/socialdemokrater/jantesvenskar.(De två senaste är väldigt närbesläktade, senaste rönen säger tom att de är av samma art)).

Ville jag ta udden av ditt MC-intresse hade jag sagt: "Köp en BMW!"
Jag vill absolut inte ta ditt MC-intresse från dig så jag håller käft här också. Även om min DR i framtiden kommer bytas ut mot en 800 GS. Måste ju vara den vettigaste andrahojen man KAN äga. Så lillgammal är jag.

Har jag lite för mycket fritid ikväll? Japp!
Det började seriöst men flumma ur en liten bit. Man kan ju sålla sig till kören och skrika "gixxer/retta/ninja/blade"!
Skulle jag valt en av den så skulle jag välja Kawa eller Honda. Varför? Jo, där verkar förespråkarna minst fanatiska.

Ska jag vara helt seriös? Provkör och se vilken du trivs med. Tråkigt svar? Japp, men enda raka faktiskt.

Lycka till, och låt för h**vete bli duccarna! ;D

Aprilia

V-twin all night lååååång :banana

+++++Aprilia Rsv+++++
Ljudet, motorn, chassit, bromsarna, mm

Bestäm först va du ska ha moppen till.

Hade du någonsin tänkt att åka på en semestersväng som är längre än 20 mil så ska du se till så att du har en möjilghet att få med packning och inte knäcker ryggraden när du letar efter handtagen nere vid knäna.

Ska du bara vara snabbast vid rödljusen så kan du ju dock köpa va skit som helst ...

Köp den hojen som du hittar till bäst pris.
För mej blev det en gsxr 1000 och jag blev helnöjd.
Men hade nog varit lika nöjd om det hade blivit en zx10'a, 1000rr eller r1. :tummenupp

Tycker oftast suzukin bruka vara mest prisvärd.
Fast även r1 verka sjunka i pris nu.

Lycka till, literhoj är roligare :banana

(Köp en gsxr 1000 03, den bästa modellen :yoparty:D)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back