Nu reagerar VV...

Avarage skrev:
Man har utrett även det i den statistik vi fick presenterad för oss men jag kommer inte ihåg några siffror....(snip)

...Även om vägunderhållet är undermåligt på många vägsträckor, vilket jag håller med om, så är det sällan orsak till en dödsolycka (tydligen).

VV skriver:

I 7 % av dödsolyckorna har själva
vägbanan bedömts haft brister av
avgörande betydelse.

Det stämmer att det sällan är "orsak" till en olycka. Första kvarten, första lektionen är att det finns ingen enskild orsak till olyckor. Det gäller allt från att spilla mjölk till kärnkraftverkshaverier. Även om det var ett stort hål i marken och mc-föraren föll 300m ned så är inte hålet "orsaken" till olyckan. Möjligen en starkt bidragande faktor. "Orsak" är en term som media använder mellan reklampauserna.

jag tycker också att man bör göra så att det inte går att ha t.ex. en R1 och liknande hojar som första hoj, men nu verkar det ju komma ändringar på körkortsbehörigheterna för mc och det lär också avspegla sig på olyckstatistiken.Det är mindre troligt att någon med mer än 5 års erfarenhet av mcåkning kraschar sin sporthoj i första taget.

Bra initiativ av VV, nu hoppas jag bara att det händer något och att detta inte bara är ett tomt löfte.

Avarage skrev:
Man har utrett även det i den statistik vi fick presenterad för oss men jag kommer inte ihåg några siffror. Vad jag dock kommer ihåg att det var ytterst få dödsolyckor som berodde på väglag eller andra yttre omständigheter. Hade det inte varit för att vi pratar om döda människor (någons barn/pappa/mamma) så hade man kunnat kalla det försummbart få. Men ni förstår nog vad jag menar!?

Även om vägunderhållet är undermåligt på många vägsträckor, vilket jag håller med om, så är det sällan orsak till en dödsolycka (tydligen). Och eftersom majoriteten av olyckorna inte beror på någon annan än föraren av motorcykeln så är det ju där man skall koncentrera sig på. När någon annan orsak börjar bli i majoritet kan man rikta om fokus, eller?

Mvh!
// Niklas

Jag tror att statistiken är grovt missvisande vad gäller orsaken till olyckorna av den enkla anledningen att det inte dokumenteras att det låg lite grus i kurvan 30 meter tidigare. Farten är ju självklart en stor bov i dramat.

Jag har iofs inte en aning om hur mkt man dokumenterar vid en dödsolycka, men jag kan föreställa mig att det inte är särskilt prioriterat att göra det när det finns en skadad/avliden att ta hand om.

Jag har klotat tre ggr, första var grus, andra var mitt fel och tredje var dieselspill, så jag vet iaf hur min egen statistik ser ut.

Majoren skrev:
Jag har klotat tre ggr, första var grus, andra var mitt fel och tredje var dieselspill, så jag vet iaf hur min egen statistik ser ut.

Och du menar på fullaste allvar att du fortfarande lever? :3freak

Majoren skrev:
Jag tror att statistiken är grovt missvisande vad gäller orsaken till olyckorna av den enkla anledningen att det inte dokumenteras att det låg lite grus i kurvan 30 meter tidigare. Farten är ju självklart en stor bov i dramat.

Jag har iofs inte en aning om hur mkt man dokumenterar vid en dödsolycka, men jag kan föreställa mig att det inte är särskilt prioriterat att göra det när det finns en skadad/avliden att ta hand om.

Din statistik tror jag personligen stämmer betydligt bättre än VV :tummenupp
Hur ofta och noga görs en utredning om det legat tex.grus på vägen 100 meter innan hojen hojen ligger.
Min statistik ligger klart närmare (Majorens) än VV :(

Majoren skrev:

Den statistiken som jag skriver här är endast från Dödsolyckor, inga vanliga olyckor, endast olyckor där människor har omkommit, och detta är endast en djupstudie på dödsolyckorna som har hänt mellan 2000 och 2003.

Hur många som har åkt av vägen på grund av dåliga vägar, lär vara en hel del, och tyvärr väldigt svårt att få siffror på, som någon nämnde är det många som endast kör trafikförsäkring

Alicia skrev:
Den statistiken som jag skriver här är endast från Dödsolyckor, inga vanliga olyckor, endast olyckor där människor har omkommit, och detta är endast en djupstudie på dödsolyckorna som har hänt mellan 2000 och 2003.

Hur många som har åkt av vägen på grund av dåliga vägar, lär vara en hel del, och tyvärr väldigt svårt att få siffror på, som någon nämnde är det många som endast kör trafikförsäkring

Vad jag menade är att i många av de fall i denna studie har det säkert funnits rullgrus, diesespill eller liknande, bara det att ingen har noterat det. Jag har svårt att tro att vägverket kommer till en olyckplats för att undersöka ifall det finns faktorer som påverkat väggrepp eller dylikt, jag tror inte heller att polisen noterar att det ligger en liten grussträng 30 eller 100 meter längre bort på vägen och att det tillsammans med farten var anledningen till att föraren tappade kontrollen. Inte heller kan man veta ifall föraren väjt för ett rådjur eller liknande om det inte finns vittnen.

Dit jag ville komma var att det förmodligen är mer än i 7% av dödsolyckorna som skicket på vägen har haft en bidragande orsak till att det skedde en olycka överhuvudtaget, sen menar jag inte att det är den enda anledningen till att olyckor sker.

Tycker det är skönt att de verkar ta det på allvar, hoppas verkligen det kommer något gott ur Swedies och andra inblandade parters ansträngningar :tummenupp

..ja det verkar ju som om jag har helt fel angående bilisternas inblandning i olycksstatistiken, sorgligt nog. Vi kan ju bara hoppas att färre och färre mc burna dör varje år.

Alicia skrev:
1) Av 146 dödade saknade 25 st A-kort, 89 st av de omkomna hade tagit sitt körkort, 29 av dem hade fått sitt körkort, okänt 3 st.

2) 122 st av 157 omkomna använde hjälm, 11 st saknade (varav 1 hade överlevt om de hade haft hjälm) , 12 st tappade sin hjälm, användning osäker 12 st.

3) Av 146 omkomna hade 25 stycken brukat alkohol, 5 st andra droger, 2 st droger och alkohol, 112 st har ej använt alkohol eller droger, 2 dt okänt.

4) Av 146 omkomna var 4 st på en stulen motorcykel, 4 st provkörning
(provkörning hos handlare) , 15 st spontanlån ( av bekant) , 16 st lån inom familjen, 81 egenägd motorcykel.

Tack för svaret men jag har sett dessa siffror tidigare. Trots detta lyckades jag inte få fram den information jag är ute efter...

Saken är den att jag skulle vilja veta (mest av intresse) hur många som uppfyllde alla 4 punkter. T.ex. hur många av de 157 som använde hjälm var berusade?

Om ingen gjort två eller flera "fel" så kan det vara så illa att 72 (10 av de som inte använde hjälm hade dock tydligen överlevt) utsatte sig för onödiga/idiotiska risker (förutom ev. fortkörning då). Å andra sidan kan siffran också vara 32 om alla som använde alkohol/andra droger också var de som inte använde hjälm, inte hade körkort och åke på stulan hojar...

Mina uträkningar ovan är inte speciellt nogrannt gjorde men du/ni kanske förstår vad jag är ute efter!?

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret