Nu reagerar VV...

men men men men varför??? Näms aldrig bilisternas ansvar så fort det börjar pratas om mc olyckor. Helt ärligt de flesta dödsolyckorna (jag har ju ingen riktig statestik men utgår från mina egna erfarenheter) så uppstår dom farligaste situationerna med bilister inblandade. Visst det kan "gå för fort" med en mc men inte "chansar" särskillt många bilister när de ser två lyktor i horizonten som när de endast ser en lykta?! "De kan vara en moped, jag svänger ut"...

Det måste ju vara så att vid de flesta mc(döds)olyckorna att en bilist är inblandad??? Har jag fel?? Jag har ingen koll - men min magkänsla säger mig att jag har rätt.

Så mitt förslag till VV är att förutom upplysa oss mcburna om något vi redan vet, alltså risken med att åka hoj, säkerhets utrustning m.m, så borde det även göras en kampanj riktad till bilister. Ex, så kan det stå något som: "Nu är det vår och då kommer motorcyklisterna ut på våra vägar" eller kanske "Även 2 hjul har rätt att vistas i trafiken"

:va

Tyvärr så stämmer det inte att det är bilarnas fel, iallafall inte i dödsolyckorna.
Hälften av alla mc-förare omkom i singelolyckor, i allafall i den här studien som vägverket har gjort.

Men det som jag tycker är viktigaste att säga är att var femte mc-förare var påverkad av alkohol eller andra droger, och då oftast förare som inte har hjälm på sig, dessutom är en hel del dödsolyckor just på stulna motorcyklar.
9 av 10 dödade mc-förare som ej använt hjälm eller använt den på rätt sätt var alkoholpåverkade.

Tyvärr så brer just den här typen av olyckor dåligt rykte för resten av oss hojåkare.

hållundan skrev:
Samt hormonstinna ricksfuckon som tror dom är Rossi på skenade R1or.

Tyvärr är en hel del rätt många såna olyckor, oftast är det vi förare själva som är orsaken till olyckorna.
Jag ska försöka presentera det viktigaste ur djupstudien på forumet.

-'Rikspolisstyrelsen (RPS) avser genomföra riktade kontroller mot beteende och fordonsskick.'

Jaga folk med olagliga regskyltar och bullerburkar på hojen? :rolleyes:

Alicia skrev:
Tyvärr så stämmer det inte att det är bilarnas fel, iallafall inte i dödsolyckorna.
Hälften av alla mc-förare omkom i singelolyckor, i allafall i den här studien som vägverket har gjort.

Ca. 60%, enl. de uppgifter vi fått från SMC som sammarabetar med vv, är sk. singelolyckor där motorcyklisten, utan inblandning av annan trafikant, kör av vägen och omkommer.

Om jag minns rätt är ca. 3/4 av resterande 40% sk. mötesolyckor där motorcyklisten antingen kör in i sidan på en bil som svänger vänster när motorcyklisten möter bilen eller när motorcyklisten skall köra om bilen.

Vems felet är spelar ju mindre roll eftersom en människa dör. Frågan är hur löser vi problemet?

Vid vissa av dessa dödsolyckor där bilisten svängt vänster har motorcyklisten kört lagligt men oftast inte. Är det då rätt att lägga all skuld på bilisten? Hjälper det nästa motorcyklist som kör in i sidan på en vänstersvängande bilist? Knappast!

Här gäller att vi som kör motorcykel lär oss, på samma sätt som vi försöker lära våra barn, att OAVSETT om bilisten gör fel är det VI som skadas/dör. Alltså måste vi lära oss att köra/tänka även för dem?

Om det nu ÄR så, att jag minns rätt, så innebär ju detta att det i huvudsak är TVÅ problem som vi måste brottas med.

1.) Singelolyckorna
Här är EN lösning på problemet utbildning på körteknik så att vi blir ännu skickligare på att framföra våra hojar (dvs. svänga/bromsa med dem).

2.) Sk. mötesolyckor:
Om jag nu VET att vänstersvängande bilister är en i allra högsta grad potentiell fara för mig så KAN jag ju titta en extra gång innan jag skall köra om en bil i +200 om det är MÖJLIGT för bilisten att svänga. OM så är fallet slår jag av och avvaktar tills bilen har passerat avtagsägen. Om inte...fine fortsätt!

Det vitkigaste är att vi motorcyklister gemensamt inser att även om andra gör fel så KAN vi påverka vår egen situation! Om vi bara inser det är vi mottagliga för lösningar som kan rädda vårat och andras liv!

Mvh!
// Niklas

Inte dåligt att Sporthoj.com räknas som organisation.
Det visar att forumet trots allt kan påverka lite. :tummenupp

Alicia skrev:
Men det som jag tycker är viktigaste att säga är att var femte mc-förare var påverkad av alkohol eller andra droger, och då oftast förare som inte har hjälm på sig, dessutom är en hel del dödsolyckor just på stulna motorcyklar.
9 av 10 dödade mc-förare som ej använt hjälm eller använt den på rätt sätt var alkoholpåverkade.

Tyvärr så brer just den här typen av olyckor dåligt rykte för resten av oss hojåkare.

Det här är inte bara ett problem för oss motorcyklister utan ett generellt sammhällsproblem som är av sådan omfattning att vi inte kan räkna med att finna en fullt fungerande lösning inom rimlig tid.

Självklart skall vi jobba vidare på det trots detta för vad det i grund och botten handlar om är våra barn/ungdomar som oftast bara kommit lite snett och behöver stöd/hjälp. men det är en hel annan diskussion. :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Det vitkigaste är att vi motorcyklister gemensamt inser att även om andra gör fel så KAN vi påverka vår egen situation! Om vi bara inser det är vi mottagliga för lösningar som kan rädda vårat och andras liv!

Mvh!
// Niklas

Precis, håller med på allt du säger.
Vi måste börja tänka själva, inte bara skylla på allting runt omkring oss.
Av 146 dödsolyckor så körde 60 mycket över hastighetsbegränsingen.
Dessutom körde 9 av 10 supersport hojar.

Här finns hela studien, så det är bara läsa och ta in.
http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx
Ska försöka lägga upp en tråd om det här också så att folk kanske lättare hittar den och kan läsa.

De företagen som är med och hjälper till har berömt Swedie jättemycket för att han ställer upp och hjälper till och tycker att han är den viktgaste länken i samarbetet :tummenupp

Här tillsammans med Vägverket, Hondas VD, Polisrikstyrelsen och Bilprovningen :hihi

Bifogat

• cpgruppen.jpg
    cpgruppen.jpg
    80.4 KB · Visningar: 312
Jippi!
Det där verkar ju vara ett steg i rätt riktning.

Angående "vägen" så vill de ju självklart inte skjuta sig själva i foten så där beskrivs åtgärderna lite luddigt i pressmeddelandet tycker jag.

En för mig självklar lösning vore ju om en större del av de som arbetar på vägen med vägunderhåll mm också körde hoj. Bara för att en väg går att köra bil på innebär det inte att den är bra att köra MC på. Men det motsatta förhållandet gäller sällan (vikt och bärighet undantaget...). På så sätt vore de nog själva måna om att underhålla vägarna på så sätt att de själva vill åka på dem.

Mer MC-förare på VV helt enkelt! :banana

Alicia skrev:
Precis, håller med på allt du säger.
Vi måste börja tänka själva, inte bara skylla på allting runt omkring oss.
Av 146 dödsolyckor så körde 60 mycket över hastighetsbegränsingen.
Dessutom körde 9 av 10 supersport hojar.

Här finns hela studien, så det är bara läsa och ta in.
http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx
Ska försöka lägga upp en tråd om det här också så att folk kanske lättare hittar den och kan läsa.

De företagen som är med och hjälper till har berömt Swedie jättemycket för att han ställer upp och hjälper till och tycker att han är den viktgaste länken i samarbetet :tummenupp

Här tillsammans med Vägverket, Hondas VD, Polisrikstyrelsen och Bilprovningen :hihi

sporthoj.com killen på bilden är det swidie eller?

starkt jobbat av swedie om det nu är han :tummenupp

Skorpan skrev:
En annan är att dom underhåller vägarna som vi betalar vägskatt för: asfalterar RIKTIG asfalt och HELA vägbredden och tar bort det förbannade gruset som man kan vurpa på :mad:
exempel: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1589866&postcount=37
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1589869&postcount=38

Man har utrett även det i den statistik vi fick presenterad för oss men jag kommer inte ihåg några siffror. Vad jag dock kommer ihåg att det var ytterst få dödsolyckor som berodde på väglag eller andra yttre omständigheter. Hade det inte varit för att vi pratar om döda människor (någons barn/pappa/mamma) så hade man kunnat kalla det försummbart få. Men ni förstår nog vad jag menar!?

Även om vägunderhållet är undermåligt på många vägsträckor, vilket jag håller med om, så är det sällan orsak till en dödsolycka (tydligen). Och eftersom majoriteten av olyckorna inte beror på någon annan än föraren av motorcykeln så är det ju där man skall koncentrera sig på. När någon annan orsak börjar bli i majoritet kan man rikta om fokus, eller?

Mvh!
// Niklas

Vad jag skulle vilja veta är hur många av de som omkom 2004 som uppfyllde följande:

1. Hade körkort för MC
2. Bar en knäppt hjälm
3. Var nyktra
4. Körde en icke stulen MC

Tror att det är svårt att komma åt de som inte uppfyller åtminstonde punkt 3 och 4 mha information och utbildning. Vissa som kör berusade idag kanske skulle kunna bättra sig mha information men jag gissar att det är andra problem än informationsbrist som ligger bakom så det kanske inte skulle funka för dessa ändå?

Jonaz_STHLM skrev:
Vad jag skulle vilja veta är hur många av de som omkom 2004 som uppfyllde följande:

1. Hade körkort för MC
2. Bar en knäppt hjälm
3. Var nyktra
4. Körde en icke stulen MC

Tror att det är svårt att komma åt de som inte uppfyller åtminstonde punkt 3 och 4 mha information och utbildning. Vissa som kör berusade idag kanske skulle kunna bättra sig mha information men jag gissar att det är andra problem än informationsbrist som ligger bakom så det kanske inte skulle funka för dessa ändå?

1) Av 146 dödade saknade 25 st A-kort, 89 st av de omkomna hade tagit sitt körkort, 29 av dem hade fått sitt körkort, okänt 3 st.

2) 122 st av 157 omkomna använde hjälm, 11 st saknade (varav 1 hade överlevt om de hade haft hjälm) , 12 st tappade sin hjälm, användning osäker 12 st.

3) Av 146 omkomna hade 25 stycken brukat alkohol, 5 st andra droger, 2 st droger och alkohol, 112 st har ej använt alkohol eller droger, 2 dt okänt.

4) Av 146 omkomna var 4 st på en stulen motorcykel, 4 st provkörning
(provkörning hos handlare) , 15 st spontanlån ( av bekant) , 16 st lån inom familjen, 81 egenägd motorcykel.

Skorpan skrev:
"så är det sällan orsak till en dödsolycka (tydligen)" - Men folk har dött av det ändå hur lite det än är och det finns säkert fler som har kört av p.g.a. det!!!
Vi betalar vägskatt,då ska fanimej vägarna vara ok oxå,inte lappade som as med b.l.a. oljegrus och löst grus på vägarna - SIMPELT!!!
Ta det inte personligt nu för det är inte dej jag är grinig mot,utan vägverket och deras attityd :tummenupp

Edit: dödsolyckor...och hur många blir inte invalider då?? räknar dom inte med det?? Det är inte så noga eller? :hihi :confused:

Av totalt 146 döda så är det 10 st som har dött av brister på vägbanan.
Spårbildning 5 st.
Grop 1 st.
Rullgrus 1 st.
Annat 1 st.
Okänt 1 st.

SMC ska försöka få ihop ett samarbete med Vägverket så att man genom SMC:s hemsida ska kunna rappotera dåliga vägar som direkt ska hamna hos den kommunen det gäller och att problemet ska bli åtgärdat så fort som möjligt, vi hoppas på att de är ett samarbete som blir av.

Något vi kan glädja oss åt är att jämfört med förra året har dödsolyckorna sjunkit.
Bara i Stockholmslän där det förra året dog 12 st under Juli månad, hade nu i år under samma period endast omkommit 3 personer.
Självklart är det 3 st för många men de går åt rätt håll iallafall.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret