Nu rasar börsen..ska man sälja sina fonder nu??

ah17 skrev:
2166703 Nej det är precis detta värdepappershandel går ut på.
Så alla de som du nu menar förlorat pengar på t.ex. sina oljetunga fonder, de var vinnare innan nedgången? Vad vann de?

Markus skrev:
Så alla de som du nu menar förlorat pengar på t.ex. sina oljetunga fonder, de var vinnare innan nedgången? Vad vann de?

ah17 skrev:
Vad skulle du vilja kalla dem?

Oh, Catfight! Me like! :banana
CatFight.gif

*DanTheMan* skrev:
Innan fonden stiger ??? Den kan ju lika gärna gå ner :död
Go with the flow e ett vanligt talesätt o det e precis så man ska handla med värdepapper(för det mesta).
Att den stigit mycket betyder inte att den inte kommer stiga mer.Ryssfonderna består till 95% av råvaruaktier o tror man på dom ska man köpa.

ja - det vet man ju aldrig innan. Isf skulle ju alla vara aktieklippare.

Mitt råd var riktat till trådskaparen, han verkar känslig för dippar, varför jag i dagsläget (eller om det var igår) inte skulle rekommendera honom att sätta in 60 papp på just Ryssfonden.

ah17 skrev:
2167136 Vad skulle du vilja kalla dem?

Inte känner jag mig en vinnare idag för att mina ryssfonder låg jättehögt för två veckor sedan i alla fall, känner du dig som en vinnare för den där fiktiva tvåhundringen du hade förra veckan?

Generellt för en bra money manegement strategi kan man säga att:

En vinst är inte hemma förrän du sålt och tagit hem den.

Förlorar pengar gör du dock när kurserna faller.

Att resonera omvänt leder bara till felaktiga beslut.

Ta alla de hundratusentals småsparare som inte sålde telia på säg 80kr (stopp loss)

De är knappast betjänta av att gå omkring och intala sig själva att "en förlust är inte en förlust förrän man sålt".

Jag betraktar dem som förlorare hursomhelst.

Markus skrev:
2167457 Inte känner jag mig en vinnare idag för att mina ryssfonder låg jättehögt för två veckor sedan i alla fall, känner du dig som en vinnare för den där fiktiva tvåhundringen du hade förra veckan?

Jag känner mig som en vinnare, för jag cashade hem innan nedgången :) :banana

Starstriker skrev:
2167504 Jajjamen. Tänkte vänta en dag till eller två och se hur det artar sig.....

Låter som en bra idé.
Får man fråga hur många procent du fick ut nu när du sålde av? Och hur många procent dina fonder/aktier har tappat efter det att du sålde av?
Inget svarstvång men det är lite kul att se hur bra folk lyckats med timingen ibland :tummenupp

*DanTheMan* skrev:
2167514 Man slutar inte att förundras :banana :va
Småspararna har återigen blivit grundlurade att dumpa sina aktier till vilket pris som helst.Dom flesta säljer ju oxå vid botten eller i närheten av den.Undrar hur många som ångrar sig så här dagarna efter den lilla svackan.
Råvarupriserna rockar på igen o ikväll blir det party igen för Uranarna.

Låter bra det.
Jag sålde inte av någonting men däremot så trillade mina fonder ner med ca 7% så jag inte längre hamnade på +sidan. Får väl se hur det ser ut ikväll.
Hade ju hoppats på att kunna få ut ungefär 6-7% denna månad så jag kan införskaffa mig ett ordentligt skinnställ till början av nästa månad.
Än finns det tid för dom att skutta upp ;)

Hinkas skrev:
2167516 Låter som en bra idé.
Får man fråga hur många procent du fick ut nu när du sålde av? Och hur många procent dina fonder/aktier har tappat efter det att du sålde av?
Inget svarstvång men det är lite kul att se hur bra folk lyckats med timingen ibland :tummenupp

Har inte suttit på dom fonderna så länge (ca 5 månader), men de hade gått upp ca 25% när jag sålde av. Sen dess har de tappat 7%

SuperMicke skrev:
2168134 Hur går det för Pricer?
Menar du den undervärderade B-aktien som kommer att bli årets klipp?

Stockholmsbörsen går nu ner -2.7% idag...fan det är ju underhållning detta...alla små slantar man sparat...rinner nu ut i rännstenen!

*PANG* :död

*DanTheMan* skrev:
2168558 Stockholmsbörsen går ner bra mycket mer än övriga börser,undrar hur det kommer sig ? Undrar om det inte e feta köplägen i både Boliden o Lundin mining.Dom har ju tappat 30-40% på en vecka.

Stigande prisökningar och oro för högre räntor pressade de europeiska börserna på onsdagen och gjorde att Stockholmsbörsen fortsatte falla rejält efter nya internationella inflationssiffror.

Nedgången förstärktes under eftermiddagen sedan de amerikanska inflationssiffrorna blivit kända på marknaden.

HönaPower skrev:
2168479 Stockholmsbörsen går nu ner -2.7% idag...fan det är ju underhållning detta...alla små slantar man sparat...rinner nu ut i rännstenen!

*PANG* :död

ähm... -4,1 nu och 130 miljarder pengar borta

Det som förvånar mig mest är att "vanligt" folk aldrig lär sig...
Japp, räntan kommer gå upp och börsen kommer gå ner.
Japp, lever du på gränsen nu bara för att du rycktes med i budrallyt vid köpet av din bostad kommer du få det jävligt knapert om en inte alltför avlägsen framtid när räntan klättrar upp.
Råvaror och framförallt fastigheter är övervärderade nu. Ny bubbla kanske?

henrikkrueger skrev:
2168655 Det som förvånar mig mest är att "vanligt" folk aldrig lär sig...
Det är svårt att balansera mellan girighet och rädsla.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph