Nu när jag klarat kortet...

Grattis till kortet! Är för övrigt lite kluven till det där. Ska man tänka på säkerhet så är ju bågen utesluten egentligen.... Ska skaffa ett lite lättare allväderställ som jag kan slänga på mig när jag bara ska nån kortare repa. Är så jävla bökigt att kränga på sig hela paketet varje gång så då får den hellre stå och det är ju synd. Den kostar ju lika mycket där den står som när den körs. Soppapengarna är ju en piss i mississippi av den totala kostnaden per säsong...

Grattis till kortet :tummenupp

Jag har fuskat nån enstaka gång, men känner mig så naken :död
Sen vet jag inte om det bara är jag som har sliten/ ömtålig kropp :va
Råkar jag gå in med knäét i en stol eller så så får jag värk i ett par dar och kan knappt gå. :huvet

Har svåra problem att cykla med trampcykeln, tänker att "fan om jag ramlar" kliver man upp då :va

Nä jag pustar och stönar på mig skyddskläder.

Willmar skrev:
Grattis till kortet :tummenupp

Nä jag pustar och stönar på mig skyddskläder.

Tack så mycket såååå skööönt :rofl :yoparty

Det är väl det som egenligen är svaret på min fråga. Den korkade riskerar medans den smarte pustar och stönar på sig kläderna.

RocketQueen skrev:
Vet flera personer som gått omkull påväg till gymet, jobbet osv så egentligen är man ju dum i huvudet.
RQ

Rasorblade skrev:
Så tänkte jag med: "Ska bara åka å tanka, 3km." Blev påkörd i en korsning av en äldre herre som inte fattade att jag körde på huvudled och han hade väjningsplikt.

Du ser? Oavsett om man kör en eller 1000 km kan det gå åt helvete.

Själv fuskar jag ibland med bara allvädersjacka och jeans om jag bara skall en kort bit. MEN ALDRIG ATT JAG KÖR EN METER UTAN RYGGSKYDD. Ben och armar går att laga eller klara sig utan men klipper man ryggen är det rätt kört.
Givetvis är ju inte r-skydd nån garanti för att man skall klara sig men det hyffsar ju oddsen avsevärt.

Vore förresten intressant att se nån slags statistik över hur det är med utrustningen hos skadade piloter. Customsnubbar har väl sällan ryggskydd? Verkar visserligen tyvärr som att de flesta förolyckade mc-förare kör sporthoj men hur är det bland alla svårt skadade? Hur många har full skyddsutrustning?
Statistikdiggare, upplys oss!

Grattis till ditt KK.

Jag kör alltid med full utrustning. Visst kan det kännas lite jobbigt att kränga på sig allt för att köra till jobb, affär mm. Men det får man ta. Helt klart värt det då allt kan hända.

Araikaj skrev:
Nej precis det är ju det som är problemet...kanske ska ta o köpa mig lika snygga skyddskläder som dig, frågan är bara om jag kommer att känna mig tryggare i dom :hihi
jag känner mig jätte trygg i dom...

fuskar ofta när jag ska åka på träningen eller om man bara ska ner på stan nån sväng(2-3 km,50 sträcka),brukar resonera som att om jag bara kör 50 så gör jag inte illa mig mer än när man cyklar omkull ,å det har man ju gjort ett antal gånger:D

inte vidare smart men man ska ju tydligen vara ärlig i den här tråden :tungan

Använd komplett utrustning. Så jobbigt är det inte att det är värt att försämra oddsen att klara sig vid en eventuel olycka.
Lite dubbelmoral iof om jag ska vara ärlig.... Jag har nog kört 2-3 gånger utan helställ. Men det känns inte bra, saknar lixom nått då.

Försäkringen gäller väl utan skydden (utan hjälm vet jag däremot inte), men de kan vilja betala ut lägre ersättning eller vilja ha mer i självrisk.

Själv är jag liknande lat, det är så förbannat mycket att släpa på för att åka en kort sväng.
Eller när det är 30 grader ute, man håller ju på att kokas i grejorna.
Dessutom har jag inte det senaste grejorna så jag får väl anses farlig då, men jag har inte råd med allt som folk anser man måste ha.

Jag har ett mer komplett ställ och sedan enklare med skinnbrallor o jacka som funkar bättre för korta turer eller på hojar man inte kör så hårt.

Ryggskydd vågar jag däremot inte åka utan.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...