Nu måste ni hjälpa mig..

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
går som sagt i köptankar på en r1:a har hittat en 98 med lite godis å depåställ för 45k. slitdelarna är lite siåså annars är allt maskinellt helt ok. nybytt koppling och styrlager. ingen service bok gått ca 2700.

nu har jag även fått tag i en r6 00 för 45k slipon medföljer gått 2000 mil. finnt servad i servicebok å allt.

vill ju igentligen åt vridet som inte r6an har ska endå bara åka mest gata i sommar. det enda som gör r6an mer intressant är årsm. hur bör ja agera?

Köp R1'an om du tycker att den verkar schysst.
Trist om du skulle känna efter en månad att 6'an är för trött.

Geiger skrev:
Köp R1'an om du tycker att den verkar schysst.
Trist om du skulle känna efter en månad att 6'an är för trött.
japp det kanske är klokast men vilket är bäst för ekonim om ja ska sälja den till våren. har antagligen fast eftersommaren så kommer kanske byta upp mig redan till nästa säsong..

Varför har R1:an ingen servicebok?
Förmodligen därför att boken inte var speciellt vacker, det måste ju inte betyda att den är dåligt skött men risken är ganska stor.

Så ekonomiskt sett skulle jag köpa R6:an helt klart. Dom flesta köpare letar vidare efter annan hoj om en så gammal hoj som R1:an saknar servicebok = dåligt andrahandsvärde.

Självklart ska du köpa R1'an.
R6 är ju en flickcykel.. :tuttar

MostWanted skrev:
men om man säger så här då... kan man ta rygg på litershojjarna med en r6a...

YZF-R1 -03
0-100 km/h = 3,5s
0-200 km/h = 8,2s
0-400 m = 10,5s
0-1000 m = 19,4s

YZF-R6 -03
0-100 km/h = 3,0s
0-200 km/h = 10,8s
0-400 m = 10,9s
0-1000 m = 20,7s

jorå bara gasa på.. i annat fall är det ju lätt ordnat med lite godis.. med en r6 får man tag i sådana till höger också..

Bifogat

• vinterkul.jpg
    vinterkul.jpg
    20.3 KB · Visningar: 120
  • B2016H21.jpg
    B2016H21.jpg
    48 KB · Visningar: 146
Last edited:
Jag hade aldrig köpt en Retta av årsmodell 98:a ut service bok. Rettorna hade ju problem med växellådorna på dom första årsmodellerna och utan dokumentation så ALDRIG

Min åsikt är att köpa R6:an eller vänta.....
För det finns många Rettor som är billiga där ute

Lycka till //x_dream

MostWanted skrev:
går som sagt i köptankar på en r1:a har hittat en 98 med lite godis å depåställ för 45k. slitdelarna är lite siåså annars är allt maskinellt helt ok. nybytt koppling och styrlager. ingen service bok gått ca 2700.

nu har jag även fått tag i en r6 00 för 45k slipon medföljer gått 2000 mil. finnt servad i servicebok å allt.

vill ju igentligen åt vridet som inte r6an har ska endå bara åka mest gata i sommar. det enda som gör r6an mer intressant är årsm. hur bör ja agera?
Du hittar säkert en annan R-jet för samma pengar el nån tusing till med s-bok,köp det du verkligen vill ha,Bara dumt att kompromisa :tummenupp

MostWanted skrev:

Appselut!! Men det måste svänga en del.....har en kompis som kört R1 i många år. Hans snabbaste varv på Gelleråsen är med en R6.a, ruggigt men sant....tycker den är en i det närmaste perfekt kombination av körglädje, kraft och vettig ekonomi. Håller med om att Rettan är hårig men skulle aldrig köpa en hoj utan servicebok. Köp r6an eller hitta ett annat ex av Rettan.

MostWanted skrev:
Du tycker att det spelar roll? Du tror inte det har med föraren att göra?

Nåväl, köp den du har råd att försäkra, lägga och äga...

På småvägar kör du precis lika fort/långsamt med båda hojarna. Om du vill ha mera puvler än en 600 så köp R1an. Jag skulle nog köpt den som var finast eller närmast.

hållundan skrev:
Du tycker att det spelar roll? Du tror inte det har med föraren att göra?

Nåväl, köp den du har råd att försäkra, lägga och äga...
japp menar självfallet med samma klantarsle som förare! ajja då blir det r1an 98 billigare att försäkra å klota med förden delen...

Om du nu måste ha en skramlaha så skulle jag satsat på R6:an....2år nyare och servicebok! Tänk på att du kommer vilja sälja en dag....

Bry dig inte om servicebok, det betyder bara att det är auktoriserade Yamahamekklantar som servat den. Det skulle jag se som något negativt snarare. Jag har varit i kontakt med flera av denna "sort" den närmaste veckan och kan inte konstatera annat än att en stor andel är hyfsat hjärndöda.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8