Nu måste jag få klarhet på detta!!!

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Nu måste jag bli undervisad om vad som är rätt att göra med hojen.
Jag har precis köpt ett Jardine bolt on till min blade och säljaren tyckte inte jag skulle montera dämparn utan att sedan mappa om den. Alltså, powercommander va det enda rätta då mellanregistret skulle bli klart sämre + att hojen förmodligen skulle tappa effekt och drag på toppen. Vad är sant???
Är det bara säljaren som vill just sälja fler grejer eller stämmer detta??
I så fall hur mycket sämregår hojen?
Vet ju att många köper slip-on eller bolt-on utan att mappa.
Det jag däremot kommer att göra är att köra hojen i bänk med orginaldämparn och sedan med Jardinedämparn.

Strunta i det, bara montera på och kör. Nån häst hit eller dit här och där, du ska väl inte tävla eller nåt?

Lägg de tusenlapparna som en PC kostar på bensin/däck eller annat så du kan köra mycket istället.

Jag tror sannolikheten att den ger fler hk är betydligt större än att den skulle ge färre om du monterar bolt-on-ljuddämparen.
Sedan kommer man inte ifrån att det går att optimera maximalt med powercommander.

The blade skrev:
2066500 Nu måste jag bli undervisad om vad som är rätt att göra med hojen.
Jag har precis köpt ett Jardine bolt on till min blade och säljaren tyckte inte jag skulle montera dämparn utan att sedan mappa om den. Alltså, powercommander va det enda rätta då mellanregistret skulle bli klart sämre + att hojen förmodligen skulle tappa effekt och drag på toppen. Vad är sant???
Är det bara säljaren som vill just sälja fler grejer eller stämmer detta??
I så fall hur mycket sämregår hojen?
Vet ju att många köper slip-on eller bolt-on utan att mappa.
Det jag däremot kommer att göra är att köra hojen i bänk med orginaldämparn och sedan med Jardinedämparn.

När jag mappade polarens 954 blev det >10hk+ på bara mappningen (dock med Yoshi 4-1).
/fredde

Det är olika hoj till hoj och system till system.

Men JA du kommer tjäna hästar och livslängd på motorn genom att installera en PCIII och mappa den på bänk. Anledningen det kan vara dåligt för din hoj är för att ett öppnare system låter hojen andas mer, vilket gör att den konsumerar mer luft... och får den inte tillräckligt med bränsle så ja då blir blandningen fel. Och har du för lite bränsle i blandningen kan motorn börja gå varm i toppen... och att motorn går för varm är förstås inte bra.

Du kan lägga märke till om din hoj går fel genom att du tvättar av sluttippen på avgasröret, startar hojen och kör den en god runda. När du kommer tillbaka tittar du på tippen av agasröret och ser om det är sot, vitt eller "gyllene brunt". Har du sot så går den för tjockt, är den vit så går den för snålt. Är den "gyllene brun" så går den som den ska.

Swedie skrev:
Du kan lägga märke till om din hoj går fel genom att du tvättar av sluttippen på avgasröret, startar hojen och kör den en god runda. När du kommer tillbaka tittar du på tippen av agasröret och ser om det är sot, vitt eller "gyllene brunt". Har du sot så går den för tjockt, är den vit så går den för snålt. Är den "gyllene brun" så går den som den ska.

Shit. Bra tips! Har du gått och blitt mekaniker eller? :)

Zee skrev:
2066697 Shit. Bra tips! Har du gått och blitt mekaniker eller? :)
Haha, nej jag har bara mer tid att svara på tekniska frågor. :tungan

alltså referensen är ju både tändstift och avgasrörets tipp...

Last edited:
Det där med att man ska ändra blandningen när man sätter på ett slipon har diskuterats många ggr och är nog inte så lätt att få svar på. Min 600:a gick nästan farligt snålt efter byte medan andra inte behöver ändra något.

Mitt utblås är blankt Sväjdi, va beror de på då? :)

Polarns 954 -02 gick ruggit snålt på höga varv vid en kontrollbänkning.
Den var då endast utrustad med akra bolt on.

Tips, lägg 500:- på att bänka just din hoj så får du ju svart på vitt !!

Swedie skrev:
2066688 Det är olika hoj till hoj och system till system.

Men JA du kommer tjäna hästar och livslängd på motorn genom att installera en PCIII och mappa den på bänk. Anledningen det kan vara dåligt för din hoj är för att ett öppnare system låter hojen andas mer, vilket gör att den konsumerar mer luft... och får den inte tillräckligt med bränsle så ja då blir blandningen fel. Och har du för lite bränsle i blandningen kan motorn börja gå varm i toppen... och att motorn går för varm är förstås inte bra.

Bra tips, man vill ju inte skada motorn på sin käraste ägodel. Vi får se vad som händer nu. En pc3á är inte aktuellt just nu i alla fall då min budgett förbjuder det rätt hårt. Får väl köra med orginalpipan så länge :3freak

När man läser en del inlägg förundras man av att vissa verkar tro att vi åker omkring med tvåtaktare. Det är fyrventils fyrtaktare i de flesta bågar numera med härdade ventilsäten. Om en båge går för snålt eller för fett när det gäller fyrtaktare så märks det garanterat på hur maskinen går. Att titta på stiften är ett bra tips.. men återigen.. detta härleds bäst till en förgången tid när tvåtakt eller stötstänger med underliggande kamaxel var aktuellt.

Att sänka mottrycket med en annan pipa förändrar inte karaktären på en fyrtaktare nämnvärt om vi talar sugmotorer. Överladdning är det som gäller för att detta skall ge något betydande resultat.

Vi låg ett gång och pressade hojjarna på motorvägen.
Det var den tiden när 240-260 på mätaren var fort.

Då tyckte min dåvarande tjej att hennes hoj (gsxr 750 -89)blev slö.
Så hon stannade vid vägkanten för att se vad som var fel.

Och det visade sig att motorn totalskurit pga att den blivigt för varm.
Och firman som kollade på motorn sa att det berodde troligtvis på att den gått tortt, pga slipon som satt på utan bestyckning.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D