Nu Måste Detta Redas Ut En Gång För Alla!

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Låt säga att min motard är reggad på 21Kw, och försäkringspremien är anpassad till denna siffra.

Min motard är ju ostrypt och därmed faller 21Kw...

Om jag klotar, kommer FB betala eller ej?

Har helförsäkring...

:va

sirSmokealot skrev:
2099243 Låt säga att min motard är reggad på 21Kw, och försäkringspremien är anpassad till denna siffra.

Min motard är ju ostrypt och därmed faller 21Kw...

Om jag klotar, kommer FB betala eller ej?

Har helförsäkring...

:va

Rent spontant skulle jag nog tro att du inte får ut ersättning - men då måste dom förstås upptäcka att den är ostrypt. Gör dom inte det så lär du få ut ersättning.

Om du ska reda ut det en gång för alla, så tycker jag du ringer ditt försäkringsbolag. De är de enda som med säkerhet kan svara rätt på din fråga.

Göran skrev:
2099257 Om du ska reda ut det en gång för alla, så tycker jag du ringer ditt försäkringsbolag. De är de enda som med säkerhet kan svara rätt på din fråga.

Precis, här reds inget ut en gång för alla.

Den är väl fulleffektsregistrerad på 23kw? alltså den effekten är angiven ursprungseffekt? Så är det i varje fall på husorna, antar att det är samma sak på KTM, dvs att du "egentligen" inte har någrat strypningar. Vad ska de då kolla upp?

Göran skrev:
2099257 Om du ska reda ut det en gång för alla, så tycker jag du ringer ditt försäkringsbolag. De är de enda som med säkerhet kan svara rätt på din fråga.

jamen... ska jag säga att jag har kör ostrypt??? vetifaan om jag vill

jag ska nog föra denna diskutionen i motardforumet.....

Eftersom det inte anges att det sitter stypningar på bågen och att det är "ursprungseffekten" så kan de inte göra något. Jag frågade specifikt om detta och jag tror knappast någon börjar bänka en klotad hoj.

sirSmokealot skrev:
2099274 jamen... ska jag säga att jag har kör ostrypt??? vetifaan om jag vill

Du behöver väl inte presentera dig. Ställ en hypotetisk fråga

MjO skrev:
2099293 jag tror knappast någon börjar bänka en klotad hoj.

Jag menar ju det... det låter ju helt sjukt...

Varför då all snack om detta problem???

Göran skrev:
2099295 Du behöver väl inte presentera dig. Ställ en hypotetisk fråga

Man vill ju inte ge dem några idér... och de vill alltid ha persnummer eller regnmmer när jag ringer dem :huvet

Det är väl inget problem. Ring försäkringsbolaget, de kollar registret och du får ett pris och alla är nöjda :D

sirSmokealot skrev:
2099301 Jag menar ju det... det låter ju helt sjukt...

Varför då all snack om detta problem???

Man vill ju inte ge dem några idér... och de vill alltid ha persnummer eller regnmmer när jag ringer dem :huvet

Jag frågade specifikt om det när jag teknade min försäkring, och jag sa att det satt strypningar på hojen, men det spelade ingen roll enligt min handläggare, de gick efter ursprungseffekten.

sirSmokealot skrev:

philsson har väll gett dig svaret, finns de inte angivet att de finns strypningar vad ska dom kolla då?

MjO skrev:
2099304 Det är väl inget problem. Ring försäkringsbolaget, de kollar registret och du får ett pris och alla är nöjda :D

Jag frågade specifikt om det när jag teknade min försäkring, och jag sa att det satt strypningar på hojen, men det spelade ingen roll enligt min handläggare, de gick efter ursprungseffekten.

men de är ju samma med 25kw reggade cyklar dom försäkras på fulleffekt men ändå pratar folk om att man inte får ut på vagnskadan. Står de att de finns strypningar så är de kanske inte säkert att de slutar bra (tror ja i alla fall)

sirSmokealot skrev:

När man tar körkort lär man sig väl att så fort man ändrar något av fordonets specifikationer så de även måste ändras i registreringsbeviset så måste en registreringsbesiktning ske...

tror dock inte du behöver oroa dig angående detta då alla bolag idag säger att de endast försäkrar på ursprungseffekt...

Är ju ingen 100 hästarsskillnad direkt...

Då problem uppstår är ifall hojen är försäkrad på strypt effekt och vid en eventuell skada så finns ej några strypningar där...
Då nekar nog FB dig erättning...

Precis, men KTM 660 är i alla fall reggad på strypt effekt men det anges inte att den är strypt så enligt FSB kan de inte göra annat än att ta emot den och försäkra som om att hojen inte kan ha mer effekt eftersom officiellt sett existerar inga strypningar.

sirSmokealot skrev:

När jag försärkade min 46kW-reggade hoj (98 hästar i verkligheten) så sa jag att jag inte visste men kunde tänka mig att strypning hade försvunnit med tiden och dom fyra ägarna. Hade inga problem att få den försäkrad på originaleffekten (vilket dom flesta bolag gör ändå). Fast det är klart, om den är reggad som mellanklass och man inte har körkort för mer så kan dom nog bli lite kinkiga, i mitt fall är det en hoj som var "försäkringsstrypt" original (som många hojar i slutet av 80- och början av 90-talet)

Så fort du modifierar motor och/eller effekten ändras på din hoj är du skyldig att meddela FB. Trimmar du, klotar och sen yrkar ersättning kan de i värsta fall neka dig ersättning under förutsättning att de upptäcker "dina ingrepp".

Följdfrågan blir således: Finns det någon risk för upptäkt?
Svar: Ingen aning. Men har mycket svårt att tänka mig det. Tänk dig själv, vad skulle FBs anledning vara att riva din hoj o gå igenom den? Om de inte har någon misstanke mot dig förstås. Rock on!
:fyllisar

En annan aspekt är väll att de är reggade för gatbruk med en viss effekt och för tävlingsbruk så är det en annan effekt, för garantiåtaganden så spelar det en roll eftersom det ska servas hit och dit. Det är säkert inte bara klotning av hoj som kan bli klurigt, (lite off-topic men värt att fundera över)

du har de bra du..
tydligen på min kawa går dom efter 70+ kw nåt fast det står 59kw i regbeviset :4skrika
jag är alltså yberförsäkrad :)

Eftersom jag vet så.

Du får ersättning. Det fick jag iallafall.

Åtminstone från det bolag jag har.

EDIT: *host*

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...