Nu måste det finnas bra R1-07 recensioner?

• Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Nu bör det ju finnas en del som har provat sina R1-07:or och kan ge värdefulla jämförelser mot tidigare årsmodeller. Har små planer att byta ut min 01:a mot en 07:a....

/D.

Det finns, sök på nätet så finner du! Engelska tidningen Superbike Magazine har haft en första provtur på den. Orkar du hålla ut så kommer det snart i svenska Bike också skulle jag tro:)

in på YC & provkör en :tummenupp

På vilket Yamhacenter kan man göra det, inte i STHLM i alla fall !! :va

Nu bör det ju finnas en del som har provat sina R1-07:or och kan ge värdefulla jämförelser mot tidigare årsmodeller. Har små planer att byta ut min 01:a mot en 07:a....

/D.

Men hallå, litar du inte på Yamaha?? Alltid byggt grymma hojjar !! :tummenupp

Last edited:

/D.

Då kommer man till frågan om en -07 är mycket bättre körmässigt än en -01, det klarsynta svaret är givetvis NEJ men sen när började vi köpa motorcyklar med hjärnan...

Klappar ditt hjärta för att handla dig en ny så slå till men körmässigt är det skit samma såvida du inte är riktigt duktig raceåkare.

Då kommer man till frågan om en -07 är mycket bättre körmässigt än en -01, det klarsynta svaret är givetvis NEJ men sen när började vi köpa motorcyklar med hjärnan...

Klappar ditt hjärta för att handla dig en ny så slå till men körmässigt är det skit samma såvida du inte är riktigt duktig raceåkare.

Tack för alla svar!

Jag är ingen riktigt duktig raceåkare, inte ens min R1:a kommer jag förmodligen kunna utnyttja optimalt på bana men precis som du säger är hjärnan urkopplad när det gäller motorcyklar. Börjar dock vänja mig vid min 01:as 132 bakhjulshästar och är inte helt oäven för att få 30 hk till. 07:an kostar dock ganska mycket och vill på något sätt veta vad jag ger mig in på. Kan säkerligen få köra en på YC i Helsingborg, de är bra att ha att göra med.

/D.

Ska du köra mest på gata kan nog en -04/05 fungera nog så väl för dig. Jag tror att det skiljer mer i effekt mellan den hojen du har och en -04:a än vad det skiljer mellan en -04:a och en -07:a. Om jag inte minns helt fel så ligger en -04:a på ca 150 bakhjulshästar. Med system, filter och en PCIII:a får du säkert 160 bakhjulshästar ur en sådan.

Vad jag läst om -07:an hittills i recensioner tyder på att de flesta av förändringarna till -07 går ut på att göra R1:an till en bättre banhoj och då med race-däck på, helst slicks. Kör man den på bana med vanliga gatdäck så märker man inte så stor skillnad. Förutom bromsarna, -07:an har radiella sexkolvsok som tydligen ska fungera väldigt bra, tidigare har det ju rådit en del debatt kring rettans bromsar.

Ska du köra mest på gata kan nog en -04/05 fungera nog så väl för dig. Jag tror att det skiljer mer i effekt mellan den hojen du har och en -04:a än vad det skiljer mellan en -04:a och en -07:a. Om jag inte minns helt fel så ligger en -04:a på ca 150 bakhjulshästar. Med system, filter och en PCIII:a får du säkert 160 bakhjulshästar ur en sådan.

.

Stämmer bra, 160,5 är min bänkad till på bakhjulet !:tummenupp

Vad jag läst om -07:an hittills i recensioner tyder på att de flesta av förändringarna till -07 går ut på att göra R1:an till en bättre banhoj och då med race-däck på, helst slicks. Kör man den på bana med vanliga gatdäck så märker man inte så stor skillnad. Förutom bromsarna, -07:an har radiella sexkolvsok som tydligen ska fungera väldigt bra, tidigare har det ju rådit en del debatt kring rettans bromsar.

Min tanke är att köra så mycket bana jag bara hinner med. Personligen tycker jag min egen 01:a fungerar mycket bra på gata i och med det underbara vridet. Har 105 nm på bakhjulet vilket är en lyx vid gatkörning, man kan lägga i 6:an i 40 km/h och använda samma växel hela vägen upp mot väldigt olagliga hastigheter.

Det jag hört är att 04-06:orna har ett toppigare register som tappar lite i mellanregistret. 07:an har med sina variabla insugstrattar ett superjämt register med mycket effekt överallt. Undrar om det verkligen märks eller det mest är på pappret :rolleyes:

/D.

Min tanke är att köra så mycket bana jag bara hinner med. Personligen tycker jag min egen 01:a fungerar mycket bra på gata i och med det underbara vridet. Har 105 nm på bakhjulet vilket är en lyx vid gatkörning, man kan lägga i 6:an i 40 km/h och använda samma växel hela vägen upp mot väldigt olagliga hastigheter.

Det jag hört är att 04-06:orna har ett toppigare register som tappar lite i mellanregistret. 07:an har med sina variabla insugstrattar ett superjämt register med mycket effekt överallt. Undrar om det verkligen märks eller det mest är på pappret :rolleyes:

/D.

Är du ute efter effekt och maffigt register skulle jag rekomendera en K7:a. Jag läste ett reportage i Performance Bikes förra nummer när de körde en K7: a och en R1 -07 till en bankörning i södra Frankrike och de tyckte att K7:ans motor var betydligt bättre än R1:ans. Nu ska man vara på det klara med att det inte skiljer så otroligt mycket, kan inte vara mer än högst 5-10 hk. De körde s.k. roll-on test på landsvägen, det vill säga att du ligger på högsta växeln i motorvägsfart och sedan ger fullt för att se vilken hoj som har bästa accelerationen i mellanregistret. Här vann K7:an varje gång så länge de höll sig till A-mappen (K7:an har tre olika mappningar för motorn som man kan välja där A-mappen är fulleffekt).

Och det stämmer att -04:an har toppigare register än din, vad man gjorde var väl att flytta upp vridet högre upp i registret vilket naturligtvis ger mer toppeffekt men lika naturligt ger ett sämre mellanregister.

Jag har inte sett någon bänkning av en -07:a än men jag tror inte man ska fästa alltför stor vikt vid tekniska gimmickar som variabel längd på insugen. Som sagt, K7:an har inga sådana och den har ändå både bättre mellan- och toppregister än R1:an...

Tilläggas kan att PB gillade chassit bättre hos R1:an men de trodde samtidigt att om de fick byta fjädrar, shimsa om och justera in fjädringen ordentligt på K7:an så skulle den fungera minst lika bra som R1:an.

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back