Nu kan vi rasa motorer eller????

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
Tjena jag jag fick hem lite info papper från folksam där står det att dom har maskinskada på halvförsäkringen. Det står att dom räknar tung mc från 8 kw då borde ju våra hojjar räknas me dom är ju 12 kw ktm 525. Kan vi ha sån tur eller e det någon som vet mer om det här???

Maskinskada
Maskinskada gäller för tung motorcykel som inte är direktimporterad och som är högst 3 år gammal räknat från första registreringsdatum och som körts högst 5 000 mil. Försäkringen upphör så snart någon av gränserna passerats.

Självrisk: 2 000 kronor

www.folksam.se

ristarpen skrev:
2066844 Tjena jag jag fick hem lite info papper från folksam där står det att dom har maskinskada på halvförsäkringen. Det står att dom räknar tung mc från 8 kw då borde ju våra hojjar räknas me dom är ju 12 kw ktm 525. Kan vi ha sån tur eller e det någon som vet mer om det här???

Maskinskada
Maskinskada gäller för tung motorcykel som inte är direktimporterad och som är högst 3 år gammal räknat från första registreringsdatum och som körts högst 5 000 mil. Försäkringen upphör så snart någon av gränserna passerats.

Självrisk: 2 000 kronor

www.folksam.se

Och så går premien upp igen pga folk som kräver vad som är "deras". :mad:

Det kommer aldrig att hålla i längden.. lägg ner

Monobike skrev:
2066923 Det kommer aldrig att hålla i längden.. lägg ner

Det jag menar är att vi behöver ju inte rasa våra motorer med vilje men om olyckan skulle vara framme så är det ju billigare att betala en självrisk på 2000 kr än 10000 kr

låter mycket förmånligt, finns åtminstonde en till tråd gällande ämnet. Tycker det är ett bra initativ ifrån försäkringsbolaget men som sagt, kanske inte håller i längden.

/Philsson med rasad motor.

Last edited:
Det finns nog ganska mycket finstilt att läsa om villkoren också.Jag tror inte att det bara är att ringa Folksam och snyfta lite i telefonen när man skickat vevstaken genom blocket.....Går det sönder så lagar man :fakta

Busaberg skrev:
2067026 Går det sönder så lagar man :fakta

Instämmer till fullo!

ristarpen skrev:
2066989 Det jag menar är att vi behöver ju inte rasa våra motorer med vilje men om olyckan skulle vara framme så är det ju billigare att betala en självrisk på 2000 kr än 10000 kr

Lite naivt resonemang tycker jag.
Fundera på om det är hållbart i längden.

Har inte både Honda och Suzuki en maskingaranti på 5 år? (förutsatt att man följer service, gjorda av "kunnig personal" etc. Som jag är ganska säker på står även i det finstilta på Folksam...)

-: Edit- gäller dock ej tävlingsmaskiner, så som CRF, XR650(04 och framåt) etc etc... edit :-

Kan inte övriga märken då jag inte har råd med mer än två hojar :hihi :hej

Last edited:
Jag heter Lasse skrev:
2066894 Och så går premien upp igen pga folk som kräver vad som är "deras". :mad:

Det kommer aldrig att hålla i längden.. lägg ner

Herregud att folk har så svårt att se vad en försäkring är.

Man betalar in en premie och får täckning för vissa moment. I detta fall har personen i fråga betalat för att ha täckning "maskinskada".

Folksam kräver att man servar enligt KTMs spec och då gäller försäkring för ev. skada.

Svårt? Nej!

//jaG

Last edited:
Hmm.. nån som vet hur IF resonerar i såna här fall?
Håller med Zeb.. Man betalar försäkring, givetvis ska den nyttjas om det blir fördelaktigare för en själv!

Ja inte blir det billigare i alla fall om man ska följa serviceboken till punkt och pricka med helrenoveringar etc samt ha kvitton från auktoriserad verkstad på detta.

Maskinskadeförsäkringen lär ju enbart gälla om maskinen körs i det skick som sägs i försäkringsdokumentet, dvs nerstrypt till 12kW.
Kommer det fram att du kört den med normaleffekt lär det bli en annan historia.

Zeb_Macahan skrev:
2067445 Herregud att folk har så svårt att se vad en försäkring är.

Man betalar in en premie och får täckning för vissa moment. I detta fall har personen i fråga betalat för att ha täckning "maskinskada".

Folksam kräver att man servar enligt KTMs spec och då gäller försäkring för ev. skada.

Svårt? Nej!

//jaG

Klart att jag vet hur en försäkring funkar.
Tyckte bara att inställningen hos trådskaparen var lökig.
Jag uppfattade hans inställning som; Hurra! Eftersom jag inte har ork/lust/råd att byta ut grejor på/i motorn som man ska så köper jag försäkring som täcker det.
Givetvis ska man utnyttja en försäkring som man betalar för.

Om din försäkring täcker det så är det klart att du ska nyttja det.

Det säger sig själv...

Inte fan skiter man i att plocka ut en ny hoj om man skrotar den bara för att försäkringar inte ska gå upp i pris? :va

Skulle det vara så farligt mycket så skulle dom inte ha med det i försäkringen... Dom är inte dumma, Folksam har väl en 100 pers som jobbar med att mjölka folk på vartenda öre dom kan få tag i. :finger

Det ända jag inte gillar är folk som gör att "hojen försvinner" för att dom inte får sålt den... det är svinigt :mad:

ristarpen skrev:
2066989 Det jag menar är att vi behöver ju inte rasa våra motorer med vilje men om olyckan skulle vara framme så är det ju billigare att betala en självrisk på 2000 kr än 10000 kr

Jo, jag förstår... men det är ju inte en fråga OM olyckan är framme med såna maskiner vi har utan NÄR. Den försäkringen skulle nog vara mer hållbar med vanliga hojar som inte kräver att man öppnar motorn och byter delar efter 100h.
Finns säkert nån som tänker "nu kan jag skita i att byta slitdelarna i motorn för det kostar bara 2000 att få allt nytt när det väl rasar".

Kostar maskinskada delen extra?

Monobike skrev:
2068746 Jo, jag förstår... men det är ju inte en fråga OM olyckan är framme med såna maskiner vi har utan NÄR. Den försäkringen skulle nog vara mer hållbar med vanliga hojar som inte kräver att man öppnar motorn och byter delar efter 100h.
Finns säkert nån som tänker "nu kan jag skita i att byta slitdelarna i motorn för det kostar bara 2000 att få allt nytt när det väl rasar".

Kostar maskinskada delen extra?

det är klart att man servar hojjen och byter det som behövs bytas, hojjen sköter man ju om bättre än sig själv när det är dags att byta lager så gör man det.. men det skulle vara om typ staken gick ut genom blocket då kanske försäkringen skulle täcka det.. Försäkringen kostar inget extra det är något som dom har lagt till bara..

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon