Nu kör jag twin igen...

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
...eller vad som nu hände på vägen hem från Tierp. :( Det rasslar och bluddrar och det var precis så att jag tog mig hem. Tändstift? Ventil? Mjukvaran? Får kolla imorgon om JHAM vill ta hand om den för Sulas verkar det inte vara så många som rekommenderar... :gråta

Det är lika bra att du växlar upp till fyra cylindrar så att du slipper allt sånt där trassel.

Skämt åsido, trist att det krånglar för dig för hojen är ju snuskigt fin och ljudet är onekligen mycket speciellt.

Penguin skrev:
Det är lika bra att du växlar upp till fyra cylindrar så att du slipper allt sånt där trassel.

Skämt åsido, trist att det krånglar för dig för hojen är ju snuskigt fin och ljudet är onekligen mycket speciellt.
Tack för omtanken! :)

Väntar bara på att Affe_R1 ska säga: "Nu har Lasse tappat ytterligare en cylinder..." ;)

Visst skulle jag kunna gå upp till 4 cylindrar. Med en så'n här! :crash

Spec finns på http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=19926

Bifogat

• mvauf4spr.jpg
    mvauf4spr.jpg
    98.3 KB · Visningar: 269
Snälla TomK var förbi mig igår och lyssnade på hojen. Diagnosen blev att det förmodligen är ett tändstift eller tändkabel som är dåligt. Beväpnad till tänderna med verktyg gav jag mig så på hojen nyss... :crash

Skruvar bort varenda kåpa (många snabbfästen på Daytona! :D ) och ser inga dj-a tändstift nånstans :confused: Varför kan dom inte bygga servicevänliga hojar! :fatta! :mad: :kulspruta In till datorn och ut på Internet för att söka efter instruktioner...

Hittar då en sida där det står att man måste plocka bort tanken (det anade jag iofs för jag har gjort det på SV:n men där var det lätt!) och dessutom luftburken. Börjar slita och riva i tanken men där är ju slangar och kablar i oändlighet och ingen instruktion har jag... :gråta

Får väl köra ner skiten till JHAM på måndag då för jag orkar inte plocka ner hojen i småbitar... :(

Men jag ville ju köra hoj NU! :6surkart

n'Lasse skrev:
Du är snäll du Taz :bow Men jag tror jag utnyttjar stilleståndet till att få något gjort i lägenheten. Och tar nån :öl medans jag målar.

Äh, hämta hojen imorrn på mitt jobb... jag åker 174hk dieselMultivan i helgen. Jag har så jag klarar mig.... nu har jag också tagit mig en :öl .... Skålija!!!

Imorse ringde jag Sulas och fick prata med Ulf (?) och han förklarade för mig att det inte alls är särskilt svårt att få bort tanken och luftburken. Sedan har man de tre tändspolarna som man skruvar loss och under dem sitter tändstiften. Så nu har jag bytt alla tre tändstiften men cylinder #1 är fortfarande död. Jag fortsätter utreda problemet imorgon...

Snart är jag kung på Daytonamekande! :rolleyes:

btw: Så hjälpsam som Ulf var när jag ringde till honom så lyfter det Sulas en bra bit! ...med tanke på alla negativa kommentarer om dem...

Du får ta och mäta resistansen på spolarna och även kolla kablarna dit (på primärsidan). Har du otur är det tändboxen som styr ut ström till spolen som stuckit, men med lite tur är det bara glappkontakt. Du har väl en multimeter ?

Jag hade lite problem igår med att 250:n började fyrtakta och gå dåligt (kört lite inspirerat någon timme :) ). Bytte tändstift och det blev lite bättre (främre stiftet var lite fuktigt). Problemen fortsatte idag och det var intermittent riktigt dåligt. Mätte på tändspolarna och de var OK, men tändkabeln till den felande cyllen var mycket sämre ledare än den andra (mycket högre resistans än den friska kabeln). Ska byta ut dem i morgon och testa. Just fel som kommer och går sådär, brukar vara elrelaterade. Hade det varit tappad kompression eller smuts i fuggen t.ex., så hade det sett annorlunda ut.

Ok. Hojmekardag 2 nu till ända. Idag har jag pratat (på Taz inrådan) med mekanikerna på FreeWheel i Sthlm så nu har jag testat lite nya teorier.

Anslutningarna till tändspolarna kan lossna något med tiden vilket ger dålig gnista. Detta är nu kontrollerat och jag har dessutom kört runt motorn med tändstiften mot chassit och gnistorna ser finfina ut! Vidare har jag kompressionstestat alla cylindrarna för att kunna utesluta ventiler, kolvringar, avbruten vevstake (!) samt topplockspackning. Kompet är ca 13 bar på alla tre! Orkade inte plocka ihop allt nu ikväll så jag har inte testat om det var dålig kontakt förut men att den råkade försvinna när jag rev runt i motorn idag.

Funkar den inte imorgon bitti så är nästa steg att tappa ur oljan och kolla pickupspolen i kopplingshuset. Den kan tydligen flytta sig lite med tiden och då kan det bli fel timing till någon cylinder.

Sedan eldar jag väl upp skiten om det ändå inte funkar! :mad:

Du har fyllt din kvot för i år!

n'Lasse skrev:
Funkar den inte imorgon bitti så är nästa steg att tappa ur oljan och kolla pickupspolen i kopplingshuset. Den kan tydligen flytta sig lite med tiden och då kan det bli fel timing till någon cylinder.

Sedan eldar jag väl upp skiten om det ändå inte funkar! :mad:

Du är redan inne på andra hojen för i år så följer du ditt mönster från i fjol när du tog kortet så byter du först nästa år. Det löser sig nog på Daytonan, det är säkert bara ett litet skitfel.

/Simba

Hojmekar dag #3:

Satte ihop allt och startade. FAAN!! Den går fortfarande bara på TVÅ burkar!!! :brynad :mad: :finger :kulspruta :6surkart :4skrika :kulspruta :kulspruta

Drog på mig stället och tänkte "Nu ska den jäveln få smaka!". Ut och körde och när varvet närmade sig 5000 så gick cylindern igång... :confused: Drog iväg utav bara h-e! 1:an, 2:an, 3:an... Gick som en klocka. Slog av och när varvet kom ner mot 4000 så dog cylinderfan igen! :confused: :confused: :confused:

Och så är det hela tiden nu men jag kan ju inte hålla på och tokvarva hela tiden!

Vad beror det på?? Teorier någon? Ska skriva en tråd i mekforumet nu...

Ärligt. Lägg upp detta fel på mekforumet.

Det kan inte vara ett helt ovanligt fel du har. 3 cylindrar är ju helt normalt! :fakta

n'Lasse skrev:
Hojmekar dag #3:

Drog på mig stället och tänkte "Nu ska den jäveln få smaka!". Ut och körde och när varvet närmade sig 5000 så gick cylindern igång... :confused: Drog iväg utav bara h-e! 1:an, 2:an, 3:an... Gick som en klocka. Slog av och när varvet kom ner mot 4000 så dog cylinderfan igen! :confused: :confused: :confused:

Och så är det hela tiden nu men jag kan ju inte hålla på och tokvarva hela tiden!

Tokvarva över 5000 rpm, tjahum allting är ju relativt ;) , säger en som har rödmarkeringen vid 14 000.

Hoppas det löser sig!

n'Lasse skrev:
Hojmekar dag #3:

Satte ihop allt och startade. FAAN!! Den går fortfarande bara på TVÅ burkar!!! :brynad :mad: :finger :kulspruta :6surkart :4skrika :kulspruta :kulspruta

Det där låter som nåt elektroniskt..

n'Lasse skrev:
Hojmekar dag #3:

Kom just ihåg min förra gamla bil.
Den visade symtom som din hoj ungefär.
Då var felet en bränd avgasventil, men du hade ju jämn och fin komp i dina cylindrar så det kan det ju inte vara.
( Nu när jag skrivit detta så ser jag att det här är ett onödigt inlägg, men det finns det kanske fler av på forumet) :p

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage