Nu jävlar e det vinter!

CalleLundin

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Gilera 600RC
Sådär ja, nu e det vinter och hojen åkte in i garaget och revs ner för att lackas om och byggas om en massa... :yoparty

Hojjen har inte gått så bra på sistånde, den har varit svårstartad som fasiken. Vad tror ni jag fick se när jag lyfte på kåpan till luftfiltret? :confused:

Där fanns inget filter, där var en filterram med lite rester av skumgummi runt, filtret var borta!! :va

å nu vet man varför den gick som en påse nötter.. :tummenupp

CalleLundin skrev:
2581247 Sådär ja, nu e det vinter och hojen åkte in i garaget och revs ner för att lackas om och byggas om en massa... :yoparty

Hojjen har inte gått så bra på sistånde, den har varit svårstartad som fasiken. Vad tror ni jag fick se när jag lyfte på kåpan till luftfiltret? :confused:

Där fanns inget filter, där var en filterram med lite rester av skumgummi runt, filtret var borta!! :va

å nu vet man varför den gick som en påse nötter.. :tummenupp

Inte för att vara elak men hur kan ett filter försvinna utan man märker det. Luftfilter byter man ju efter varje gång man kört annars dödar man ju motorn. En dammig dag byter man det ju mellan heaten med.......
Alla motard nissar här ute snackar om service intervall på olja och oljefilter men hur många byter luftfilter så ofta man ska... Det är ju 100 ggr viktigare än oljan.
Det är ju inte konstigt alla Husor rasar på löpande band...hehe

Lennartsson skrev:
2581254 Inte för att vara elak men hur kan ett filter försvinna utan man märker det. Luftfilter byter man ju efter varje gång man kört annars dödar man ju motorn. En dammig dag byter man det ju mellan heaten med.......
Alla motard nissar här ute snackar om service intervall på olja och oljefilter men hur många byter luftfilter så ofta man ska... Det är ju 100 ggr viktigare än oljan.

När man byter olja brukar man juh också byta filtret, vid asfaltsåka så blir det inte så dammigt. Sen är det inte 100gg viktigare än oljan :tungan

Lennartsson skrev:
2581254 Inte för att vara elak men hur kan ett filter försvinna utan man märker det. Luftfilter byter man ju efter varje gång man kört annars dödar man ju motorn. En dammig dag byter man det ju mellan heaten med.......

Ett dammigt filter släpper inte igenom mer skit än ett rent....

Lennartsson skrev:
2581254

Pucko, vad du är insnöad i din japanska lilla hjärna. :fatta! Du har haft fler och dyrare ras än vad jag har haft. I övrigt så resonerar du klokt. :pannkyss

Krille-666 skrev:
2581270 Sen är det inte 100gg viktigare än oljan :tungan

Sant bara väg åka blir ju inte så dammigt... å 100 ggr var väl att ta i.. Säg man byter 25 luftfilter på ett oljefilter då... Men då snackar jag Motard på bana såklart.

Ljunghusen skrev:
2581273 Ett dammigt filter släpper inte igenom mer skit än ett rent....

Ööööö.... Varför tror du man byter filter hela tiden? En riktig bike suger i sig duktigt med luft och så fort det blir skitigt eller dammigt sugs det med in i motorn. Nytt filter varje pass om det dammar. Sen går ju biken bättre med rena filter hela tiden. Inte byta filter efter en tvätt är ju en dödssynd med.

supermoppe skrev:
2581324 Snarare tvärtom!

Kan inte i min insnöade japanska hjärna förstå att ett skitigt filter skulle släppa in mindre partiklar i motorn.... Kanske ska sluta byta filter då...hehe

RaceMe skrev:
2581373 Pucko, vad du är insnöad i din japanska lilla hjärna. :fatta! Du har haft fler och dyrare ras än vad jag har haft. I övrigt så resonerar du klokt. :pannkyss

Hehe...Måste ju reta er Husa åkare lite.... fast jag har aldrig lagt en enda krona på en motor sen jag började köra Yamaha så mitt ras kan knappast klassas som dyrt. Faktiskt bara haft ett ras sen 99 då jag lämnade Honda..... Å jag har kört många timmar. Kanske är för jag byter luftfilter...hehe

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2581273 Ett dammigt filter släpper inte igenom mer skit än ett rent....

klart det gör... ett nytvättat och inoljat filter släpper igenom luft bra men fångar upp dammet...

ett skitigt filter gör precis tvärt om

Lennartsson skrev:
2581556

Hehe...Måste ju reta er Husa åkare lite.... fast jag har aldrig lagt en enda krona på en motor sen jag började köra Yamaha så mitt ras kan knappast klassas som dyrt. Faktiskt bara haft ett ras sen 99 då jag lämnade Honda..... Å jag har kört många timmar. Kanske är för jag byter luftfilter...hehe

Upps en svart groda, jag var på träningsläger på Ripa vill minnas att det var 2001 och det var en kille som klöv en Yamma 250 tvåtakt, tror han klöv den feler gånger det året tills han fick en ny.

Men det kanske hörde till dom vanliga service intervallen på Yamma?

Don´t mess with the Husa family!

RaceMe skrev:
2581373 Pucko, vad du är insnöad i din japanska lilla hjärna. :fatta! Du har haft fler och dyrare ras än vad jag har haft. I övrigt så resonerar du klokt. :pannkyss

Jag vet 3st Husor i Örebro som har rasat och ju mer jag tänker på det så är dessa tre ägare de som hävdar att det inte är så viktigt med att byta luft filter.

Last edited:
Lennartsson skrev:
2581556 Kan inte i min insnöade japanska hjärna förstå att ett skitigt filter skulle släppa in mindre partiklar i motorn.... Kanske ska sluta byta filter då...hehe
Detta är mitt egna resonemang som jag lyckats koka ihop på något konstigt vänster så jag vet inte hur bra det stämmer:

Ett filter består av en massa små hål. Dessa små hål kan luften tränga igenom men inte tillräckligt stora dammparticklar. För varje litet hål som blir igensatt av en dammpartickel så blir det mindre area för luften att tränga igenom och motorn andas då sämre. Men för den sakens skull så kan jag inte förstå varför filtret skulle rena sämre för det... alla dom små hål som finns kvar för att släppa in luft blir ju inte större för det. Dvs, anledningen till att man rengör/byter filtret är för att inte tappa motoreffekt.

Tar man ett oljefilter som exempel så byter man inte filtret för att det renar sämre... snarare att det blir igensatt så att oljan flödar sämre och måste ta omvägen genom oljetrycksventilen och leder därmed till att oljan inte blir renad.

supermoppe skrev:
2581636 Detta är mitt egna resonemang som jag lyckats koka ihop på något konstigt vänster så jag vet inte hur bra det stämmer:

Ett filter består av en massa små hål. Dessa små hål kan luften tränga igenom men inte tillräckligt stora dammparticklar. För varje litet hål som blir igensatt av en dammpartickel så blir det mindre area för luften att tränga igenom och motorn andas då sämre. Men för den sakens skull så kan jag inte förstå varför filtret skulle rena sämre för det... alla dom små hål som finns kvar för att släppa in luft blir ju inte större för det. Dvs, anledningen till att man rengör/byter filtret är för att inte tappa motoreffekt.

Tar man ett oljefilter som exempel så byter man inte filtret för att det renar sämre... snarare att det blir igensatt så att oljan flödar sämre och måste ta omvägen genom oljetrycksventilen och leder därmed till att oljan inte blir renad.
Jag är på din sida:tummenupp Låter väldigt logiskt! men den största frågan är väl vart är ditt filter?? gått igenom motorn och ut i blåset? eller har det brunnit upp av all bakeld fuggen sprutar ur sig?

Bushmyra skrev:
2581652 Jag är på din sida:tummenupp Låter väldigt logiskt! men den största frågan är väl vart är ditt filter?? gått igenom motorn och ut i blåset? eller har det brunnit upp av all bakeld fuggen sprutar ur sig?
Hehe, kolla igen... det är inte jag som är trådskaparen. Mitt eeehhrmm grå-aktiga filter sitter så fint på plats och fyller sin funktion. :tummenupp

Stoffy skrev:
2581603 Upps en svart groda, jag var på träningsläger på Ripa vill minnas att det var 2001 och det var en kille som klöv en Yamma 250 tvåtakt, tror han klöv den feler gånger det året tills han fick en ny.

Men det kanske hörde till dom vanliga service intervallen på Yamma?

Don´t mess with the Husa family!

Det var ju 2 timmars service...Vi kan kalla det leverans service faktiskt då. Just den motorn ville inte mer än bli varm en gång...hehe

Klöv den faktiskt 2 ggr innan det kom en ny men det var innom 4 timmar från cykeln var ny så tycker inte den räknas... Och återigen så kostade det ju inte en krona...

YAMAHA POWER.... Den felfria motorcykeln.

supermoppe skrev:
2581636 Detta är mitt egna resonemang som jag lyckats koka ihop på något konstigt vänster så jag vet inte hur bra det stämmer:

Ett filter består av en massa små hål. Dessa små hål kan luften tränga igenom men inte tillräckligt stora dammparticklar. För varje litet hål som blir igensatt av en dammpartickel så blir det mindre area för luften att tränga igenom och motorn andas då sämre.
Sen kan man ju tänka så att ju fler hål som är igensatta destå hårdare måste det suga i de som är öppna.

//Olle med 0 ras

PS så händer det att jag kan plocka kakor från mitt luftfilter efter bara en träning, på motocrossbanan då, i motard äre mycke mer sällan man byter och att byta mellan varje heat är helt klart överambitiöst i min åsikt.

supermoppe skrev:

Om det ändå vore så som du säger...Vad enkelt det hade varit...hehe
Tyvärr köper inte jag i alla fall den teorin. Möjligt de fastnar i hålen till att börja med men sen då flertalet hål är igensatta sugs det hårdare och då far partiklarna igenom rakt in i din dyra fina motor som tillslut då ger upp...
Önskar du hade rätt för jag hatar byta filter hela tiden.... Men du får komma med bättre bevis...hehe

Olle var snabbare där med hårdare sug........

Lennartsson skrev:
2581680 Om det ändå vore så som du säger...Vad enkelt det hade varit...hehe
Tyvärr köper inte jag i alla fall den teorin. Möjligt de fastnar i hålen till att börja med men sen då flertalet hål är igensatta sugs det hårdare och då far partiklarna igenom rakt in i din dyra fina motor som tillslut då ger upp...
Önskar du hade rätt för jag hatar byta filter hela tiden.... Men du får komma med bättre bevis...hehe

Olle var snabbare där med hårdare sug........
Förstår precis vad du menar och har inget att sätta emot. :pannkyss Fortsätter att spekulera lite... Jag TROR ändå att MYCKET damm åker igenom motorn vare sig man har ett gammalt eller nytt filter och att det endast rensar det lite grövre.

Passar på att fråga lite. Byter ni filter eller rengör ni dom? Med vilka medel använder ni om ni rengör? Med bensin kan det ju finnas risk att man löser upp limmet och diskmedel (YES) verkar däremot inte ens lösa upp filteroljan så bra.

supermoppe skrev:
2581739
Passar på att fråga lite. Byter ni filter eller rengör ni dom? Med vilka medel använder ni om ni rengör? Med bensin kan det ju finnas risk att man löser upp limmet och diskmedel (YES) verkar däremot inte ens lösa upp filteroljan så bra.
Jag använder motoair´s egna tvättmedel, biter så jävulskt bra. Blev så less på att göra av med så mycke olja/tvätt att jag köpte en sån sats med hinkar å galler och med det följde det en sån specialtvätt. Tvättmedlet lämnar jag kvar i hinken mellan tvättningarna så det går nästan inte åt nånting, all skit binds och sjunker ner i botten av hinken under gallret. Tar ca 2 minuter att tvätta alla filter man har typ.

Jag har fem st filter som jag byter mellan, mest för att jag är för slö för att tvätta varje gång man byter.

Olof Eriksson skrev:
2581779 Jag använder motoair´s egna tvättmedel, biter så jävulskt bra. Blev så less på att göra av med så mycke olja/tvätt att jag köpte en sån sats med hinkar å galler och med det följde det en sån specialtvätt. Tvättmedlet lämnar jag kvar i hinken mellan tvättningarna så det går nästan inte åt nånting, all skit binds och sjunker ner i botten av hinken under gallret. Tar ca 2 minuter att tvätta alla filter man har typ.

Jag har fem st filter som jag byter mellan, mest för att jag är för slö för att tvätta varje gång man byter.

Hej!

Det där med en hink låter lämpligt. Har du nå mera info om det?
Låter som en bra investering.

hej hopp!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma