Nu har Reinfeldt skitit i det blå skåpet!

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Värst vad ni är småtänkta och naiva.

Det är ett jävla gnäll om miljöargument för att höja bensinpriset (skatten) här i lilla Sverige. Titta på Kina, Ryssland, USA eller Thailand. Där kostar soppan en bråkdel av vad den gör i västeuropa.

Ska man höja priset någonstans för att få ner det globala utsläppet, kan man göra det där. Det är minst sagt naivt att tro att vi kan stoppa den globala uppvärmningen av att bara höja och höja i bara Sverige och låta resten fortsätta att köra med sina SUV:ar och gamla skitbilar mm. Vi har redan ett helvete för högt bensinpris i det här landet!

Till dig som skrev det idiotiska inlägget om att skaffa utbildning och bättre jobb för att ha råd att tanka... :dummer :finger

Tyvärr har inte alla samma förutsättningar här i livet. Synd att du inte har insett det än.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Komiskt att folk skyller på Reinfeldt till och med för det som sossarna gjort och sagt. Koll på läget där... :D

Idag drar bilarna typ hälften av vad de gjorde för 20 år sedan. Det hade de inte gjort om bensinen kostat 3 spänn litern. Jag lovar.

Jag är precis som ozto mer upprörd över alkoholskatten. :fyllisar
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Problemet med allt statligt är ju att de inte är beroende av några kunder. Alla är tvungna att betala för tjänsten vare sig de vill eller inte. Regeringen kan man rösta bort vart 4:e år men tjänstemännen är ju kvar. Tänk om det enda man kunde göra vid val av hoj var att välja ny chef för Suzuki vart 4:e som man var tvungen att köpa för ett bestämt pris?

Sitter och skriver en uppsats om ansvarsutkrävande i det svenska politska systemet.. :tummenupp Det är korrupt hela skiten. :näsblod

Värst vad ni är småtänkta och naiva.

Det är ett jävla gnäll om miljöargument för att höja bensinpriset (skatten) här i lilla Sverige. Titta på Kina, Ryssland, USA eller Thailand. Där kostar soppan en bråkdel av vad den gör i västeuropa.

Ska man höja priset någonstans för att få ner det globala utsläppet, kan man göra det där. Det är minst sagt naivt att tro att vi kan stoppa den globala uppvärmningen av att bara höja och höja i bara Sverige och låta resten fortsätta att köra med sina SUV:ar och gamla skitbilar mm. Vi har redan ett helvete för högt bensinpris i det här landet!

Till dig som skrev det idiotiska inlägget om att skaffa utbildning och bättre jobb för att ha råd att tanka... :dummer :finger

Tyvärr har inte alla samma förutsättningar här i livet. Synd att du inte har insett det än.

Det blir skillnad när de går med i Eu sen serdu. :yoparty
 
Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Idag drar bilarna typ hälften av vad de gjorde för 20 år sedan.

Konstigt, min bil drar lika mycket nu som 86..... :va

Jag kan förstå att de som har råd med en bil som har en värdeminskning på 50000kr per år inte har akuta sömnbesvär över bensinpriserna, men faktum är att priserna är för höga och höga till kraftigt begräsad nytta. De som tror annat har blivit blåsta.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Konstigt, min bil drar lika mycket nu som 86..... :va
Min drar nog till och med något mer nu. Du vill inte förstå, va?

Jag kan förstå att de som har råd med en bil som har en värdeminskning på 50000kr per år inte har akuta sömnbesvär över bensinpriserna, men faktum är att priserna är för höga och höga till kraftigt begräsad nytta. De som tror annat har blivit blåsta.
Nej, det är inte ett faktum, det är en åsikt. Vilken nytta är det som är kraftigt begränsad? Du tror inte att höga bensinpriser driver på utvecklingen av bensinsnålare bilar? Du tror inte att höga bensinpriser driver på utvecklingen av alternativa bränslen? Eller har du någon annan favorit-nytta som du anser är extra överskattad?
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Så bara för att bensinen är för dyr någon annanstans är det ok att den är det här? Oavsett vad råoljepriset är så betlar man till största delen bara skatt när man tankar. :fakta
Och detta är bra med tanke på miljön. Hur ska man annars får folk att byta till bensinsnålare transportmedel?? Det verkar som i det moderna samhället det enda som räknas är pengar kvar i plånboken, då måste man påverka detta om man vill att folk ändra sina vanor.

[edit]
Och jag förstår inte hur många av er som betalar många tusenlappar per år i försäkring blir så upprörda över så lite som bensinpriset! Gör något åt det nya 34% trafikskatt istället!
 
Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Så bara för att bensinen är för dyr någon annanstans är det ok att den är det här? Oavsett vad råoljepriset är så betlar man till största delen bara skatt när man tankar. :fakta
Nope, det var inte det jag menade och det förstod du säkert också. Dessvärre verkar vissa tro att höga bensinpriser är unikt för Sverige och det är det som sagt inte. Det var det jag menade.
 

DarkWingDuck

Guest
Jag säger som någon annan sa någonstans.

Testa knuffa bilen en hel mil. Nog vill du väl ha mer än 12.70 för det?
Öh, om jag sitter o skiter vill jag gärna ha papper. Men resonerar jag som du kan jag ju pynta en hundring för det då?
Eller?... seriöst......
 

Son Of Kramer

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Retta -03 banhoj
Min drar nog till och med något mer nu. Du vill inte förstå, va?


Nej, det är inte ett faktum, det är en åsikt. Vilken nytta är det som är kraftigt begränsad? Du tror inte att höga bensinpriser driver på utvecklingen av bensinsnålare bilar? Du tror inte att höga bensinpriser driver på utvecklingen av alternativa bränslen? Eller har du någon annan favorit-nytta som du anser är extra överskattad?

Tror du på att tillverkarna jobbar 24h/dygnet för att få fram en ersättare till bensinmotorn eller ett alternativt bränsle? Oljebolagen VILL inte få fram ett nytt bränsle,och dom sitter på stora summor pengar. De köper upp patent på lovande ideér/lösningar som de sedan kan tjäna pengar på när oljan är slut.
Vi kommer aldrig få se ett seriöst försök till alternativ motor förrän oljan är slut. Har du förresten sett dokumentären "who killed the electric car"? ett lysande exempel..
Att flytta över ansvaret för miljön på oss konsumenter är bara löjligt, vafan ska vi kunna göra? stanna hemma från jobb? lägg trycket på oljebolag och biltillverkare istället
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var kul för ett antal år sen då jag gav fan i att tanka i sverige då det skulle vara billigare i europa,skiljde nästan inget när jag anlände tyskland på tom tank.

Ok,fortsätter söderut och tänker att vi tankar i tjeckien och där var det billigt(innan eu)tänker"kul,nu blir det billigt att åka iaf" kör genom österrike och upptäcker att det kostade som i tyskland för att sen få en chock i italien,var 2 kr dyrare än i sverige.

Detta var innan euron så nu kostar det väl lika mycket i hela eu och gemensamma priser brukar ju justeras uppåt.

Det jag minns från frankrike förra året var att vi har billigare bensin i sverige.

Men men,dyrt är det i förhållande till grundpriset och nyttan av denna "miljöskatt" är väl tveksam då den går rätt i statskassan istället för att öronmärkas till miljösatsningar men vi är ju inte unika.

Henrik
 

DarkWingDuck

Guest
Om citatet var fel, dvs att görans namn skulle vart där ist för reinfeldts. Oavsett om det är göran eller fürier reinfeldt som (delvis) är att beskylla för skatten så är den ju på tok för hög. Frågan blir kankse vem/vilka man bör klaga på, i nuläget undrar jag, vem kan tänka runt problemet och sänka skatten? Att bara se till vårt MC-åkande (Bil) är kanske lite snävt tänkt. Ska detta resonemang implementeras överlag i samhället, då kan man ju undra vart det hela skall ta vägen. Klart att de som tjänar en massa kosing skiter i bensinpriset (priser överlag?), men vi andra, dödliga konsumenter som har en ekonomi som redan är lite blåslagen, vi garvar ju inte åt detta.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och detta är bra med tanke på miljön. Hur ska man annars får folk att byta till bensinsnålare transportmedel??
Byter folk verkligen till snålare bilar pga bensinpriset då?Eller resulterar det i att många åker omkring i gamla billiga miljöovänliga skitbilar istället?
 

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Ort
In pennys asssss
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
Det som stör mej är att detta lilla skit land som ingen egentligen bryr sej så mycke om, hela tiden ska sätta upp riktlinjer, vem utav rysland usa kina indien osv verkligen bryr sej om vad vi här i sverige gör för miljön??
Asså jag känner mej riktigt träffad av alla skattehöjningar och vet inte om de
var mej herr stadsminister var ute efter o sätta dit!?:confused: :)
Jag snusar, och snuset för dom som inte vet har höjts till ungefär de dubbla sen jag började för några år sedan och en dosa rappe portion kostar på endel ställen nästan 40 pistoler o jag äter ungefär upp en dosa om dagen, jag dricker en jävla massa öl o den är inte såå jävla billig heller och desutom kör jag både bil till jobbet några mil och även har jag min lilla hoj som kostar multum o försäkra..
de är just nu 3-0 till regeringen.. så de är väl snart dags o plocka fram facklor och grepen o göra uppror?
bensin är bra och de borde inte vara såå dyrt för oss o våra bensinsnåla bilar och motorcycklar!:näsblod

Jag har råd med det men ville gnälla lite iaf..:tuttar

//FISHI
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..det är ändå lite kul att bo i ett land med grava bror-duktig-komplex, vi skall hela tiden vara lite i framkant.
Jag tror att man kan göra betydligt mer för koldioxidutsläppen att agera lite i östblocket, skitiga bilar i enorma mängder (bilåkandet lär väl öka i länder som Ryssland och Kina kan man lugnt antaga) med förhållandevis billig soppa..

Istället plågar man ur den ena skattekronan efter den andra på literpriset på våran bensin, och tycker vi är lite duktiga som sätter tillverkarna på pottkanten och tvingar fram miljövänligare alternativ, vi är allt riktigt duktiga här i Sverige!

De enda som sätts på pottkanten är de som av diverse anledningar inte kan flytta in i storstäderna, eller tvingas till att bruka bil, kanske sin egen bil i tjänsten (som en annan då, finns inte en chans att jag pendlat med bil annars).

Något man ofta ser är att den som ivrigt hejar på beskattningen av drivmedel - mer eller mindre alltid bor och verkar i ett område där kollektivtrafik fungerar, och sällan är beroende av bilen på samma sätt som fam. Svensson med 3 barn i Skinnskatteberg - men landsbygen skall ju bevaras gudbevars'...

Skenheligt är vad det är, det är lite som med kommunism i allmänhet, så länge jag inte behöver dela med mig så är det det bästa som uppfunnits sedan skivad limpa.

När skall vi inse att vi för länge sedan blivit grundlurade in i ett hunsat sossetänkande släkte bärandes mjukisbrallor (i vilka vi ständigt går med knyten näve och förbannar alla dessa korrupta politiker och en allmänt sönderskattad vardag) som alla är lite lagomt vilse i pannkakan.

För övrigt är vi färre i hela Svedala än vad som bor i London, alla skall dra sitt strå till stacken - men det vi bidrar med är en piss i mississippi, tänk på det.

/J - tröttnade duktigt idag, 12,99:-/l för 95 oktan..
 

njelger

Guest
Konstigt, min bil drar lika mycket nu som 86..... :va

Jag kan förstå att de som har råd med en bil som har en värdeminskning på 50000kr per år inte har akuta sömnbesvär över bensinpriserna, men faktum är att priserna är för höga och höga till kraftigt begräsad nytta. De som tror annat har blivit blåsta.

2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636

uj, vilken fattiglapp.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Den stämmer faktiskt, enligt officiell statistik från SIKA, Statens Institut för Kommunikationsanalys. Den årliga genomsnittliga körsträckan per personbil i Stockholms län är 1564 mil, därefter följer Jönköpings län med 1466 mil och Kronoberg med 1459 mil. Något förvånande, eftersom stockholmsregionen såvitt jag vet också är den del av landet där kollektivtrafiken är mest utbyggd. Man kan dra olika slutsatser av det, men de flesta är nog inte smickrande för stockholmarna.

Vad innebär mest utbyggd kollektivtrafik? Om det innebär längst relativa omväg till jobbet ligger Sthlm nog i topp. Jobbar man inte på rätt ställe gentemot bostaden får man tatta kollektivt ganska lång tid var dag.

Det tar mig 1-1:20 h (helt OK ändå i Sthlm) att ta mig till min huvudsakliga arbetsplats hemifrån med kollektivtrafik och 15-30 minuter att åka bil beroende på när jag åker.

När jag jämför detta med min uppväxt som bonnläpp på landet där alla åkte bil trots att kollektivtrafiken där fungerade betydligt bättre med tomma bekväma bussar på fria vägar in till jobben i tätorterna/hålorna (inte lantbrukarna då) tycker jag inte att Stockholmare är värre än några andra.

Alla är vi lika lata. Vissa har heller inga alternativ över huvud taget, både på landsorten och i Sthlm.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Alla är vi lika lata. Vissa har heller inga alternativ över huvud taget, både på landsorten och i Sthlm.

jag bor på landet, från själva busstation går bussarna ofta till sthlm (pendlar bussar) men om du bor så du måste ta bussen till pendlarbussen då är du buttfucked där jag bor.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Tror du på att tillverkarna jobbar 24h/dygnet för att få fram en ersättare till bensinmotorn eller ett alternativt bränsle?
De flesta jobbar inte 24h/dygn med någonting, så nej det tror jag inte. Däremot vet jag att alla stora tillverkare jobbar väldigt hårt med att ta fram motorer som kan köras på mindre eller andra bränslen. De flesta har dessutom redan alternativa bränslen i modellprogrammet, och förbrukningen i bensin- och dieselbilarna har också minska kraftigt, så det verkar funka kalas.

Oljebolagen VILL inte få fram ett nytt bränsle,och dom sitter på stora summor pengar. De köper upp patent på lovande ideér/lösningar som de sedan kan tjäna pengar på när oljan är slut.
Eller när den blir så dyr att köra på att folk efterfrågar andra alternativ istället...

Att flytta över ansvaret för miljön på oss konsumenter är bara löjligt, vafan ska vi kunna göra? stanna hemma från jobb? lägg trycket på oljebolag och biltillverkare istället
Det är just det man gör genom att motivera bilisterna att välja bensinsnålare bilar, eller bilar med andra bränslen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top