Nu har Reinfeldt skitit i det blå skåpet!

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Äh, bensin är la inte så dyrt, och det ska kosta för att tvinga fram andra lösningar.

Staten är VI! ;) Det är ju inte så att regeringen äter hummersoppa för alla pengar. Tycker det är lugnt...


Ja det är ju bara att jobba ännu mer så man har råd att åka lika mycket! Det tjänar ju miljön massor på och stackars staten får offra sig att administrera kosingen. :rolleyes:

Staten behöver ju knappt anstränga sig för att få budgeten att gå ihop. Ja budgeten föresten. Den finns ju bara på skoj. Nåt ska de ju ha att göra när de sitter på sina kontor... :rolleyes:
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
tycker faktist att de som säger att bensinpriset e rätt ok är en samling som inte har en aning om hur det e att slita som en slav för sina pengar.
Å säg mig en enda bil som inte e av pytte typ som drar 0.5 liter milen. snarare en trött mc som gör det. snacka om koll på läget.
 

njelger

Guest
tycker faktist att de som säger att bensinpriset e rätt ok är en samling som inte har en aning om hur det e att slita som en slav för sina pengar.
Å säg mig en enda bil som inte e av pytte typ som drar 0.5 liter milen. snarare en trött mc som gör det. snacka om koll på läget.

Tycker de flesta här snarare än att säga att det är ok säger att i det stora hela påverkar det inte ens ekonomi så abnormt mycket. Mycket annat gör betydligt större hål i ekonomin.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Som sagt, gammal skit. Jag vet inte vad jag tycker, men att tanka är iaf det billigaste jag gör med mina fordon som rullar runt 8.000 mil om året, och inget av dom drar i närheten av 0.5, snarare ligger snittet en bit över litern...

Fredrik
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om statlig ekonomi:

Jag driver ett projekt mot offentlig sektor, och det är lite skrämmande ur ineffektivt det är.

Att småföretagare är snabbare än staten är inte så konstigt. Men att en liten kommun tar så långsamma och konstiga beslut jämte företag som Akzo Nobel, Securitas, Shell, Tele2 etc är skrämmande.

Statlig ekonomi bygger på att köpa saker åt andra, för andras pengar, utan att behöva svara för annat än det man gör fel. Kontentan blir att de inte gör nånting för då har de iaf inte gjort fel.

Kontakter som sett detta inifrån och jobbar mer med just såna frågor än jag vittnar om att problemet är att de har för MYCKET pengar, inte tvärtom.

Syndromet: "Det tar 7 månader och kostar 450 000 att flytta ett cykelställ" är skrämmande nära sanningen!
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Det är bra att soppa är dyrt, det är en kostnad som man själv kan styra mycket över oavsett var man bor och ju mindre skit vi förbränner desto bättre. Tänker inte bara på koldioxid. Bor man på landsbygden behöver man kanske förbruka mer soppa men har å andra sidan lägre övriga levnadskostnader, exempelvis boendet eller varför inte försäkringspremier på hojen.
 

njelger

Guest
Om statlig ekonomi:

Jag driver ett projekt mot offentlig sektor, och det är lite skrämmande ur ineffektivt det är.

Att småföretagare är snabbare än staten är inte så konstigt. Men att en liten kommun tar så långsamma och konstiga beslut jämte företag som Akzo Nobel, Securitas, Shell, Tele2 etc är skrämmande.

Statlig ekonomi bygger på att köpa saker åt andra, för andras pengar, utan att behöva svara för annat än det man gör fel. Kontentan blir att de inte gör nånting för då har de iaf inte gjort fel.

Kontakter som sett detta inifrån och jobbar mer med just såna frågor än jag vittnar om att problemet är att de har för MYCKET pengar, inte tvärtom.

Syndromet: "Det tar 7 månader och kostar 450 000 att flytta ett cykelställ" är skrämmande nära sanningen!

Problemet med allt statligt är ju att de inte är beroende av några kunder. Alla är tvungna att betala för tjänsten vare sig de vill eller inte. Regeringen kan man rösta bort vart 4:e år men tjänstemännen är ju kvar. Tänk om det enda man kunde göra vid val av hoj var att välja ny chef för Suzuki vart 4:e som man var tvungen att köpa för ett bestämt pris?
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Jag har precis som många andra som inte bor i stan dragit ner på mitt bilkörande så mycket det bara går. Men det är inte kul att se att mer och mer av lönen går till bensin :näsblod

De som tycker att det kan bli dyrare tjänar antingen rätt bra eller behöver inte ta bilen till jobbet varje dag.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
I stockholms län, där bilarnas genomsnittliga körsträcka per år är högst och jag kör mer ändå.

Vart har du hittat den statistiken? Håller med att man kan styra det själv. Bara att säga upp sig från jobbet :tummenupp
 

twix

Memory of Shoya Tomizawa
Gick med
20 Jul 2007
Ort
värnamo
Hoj
hojlös
hahaha skitit i de blå skåpet har väl idioten gjort för länge sen :mad:
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Vart har du hittat den statistiken?
Den stämmer faktiskt, enligt officiell statistik från SIKA, Statens Institut för Kommunikationsanalys. Den årliga genomsnittliga körsträckan per personbil i Stockholms län är 1564 mil, därefter följer Jönköpings län med 1466 mil och Kronoberg med 1459 mil. Något förvånande, eftersom stockholmsregionen såvitt jag vet också är den del av landet där kollektivtrafiken är mest utbyggd. Man kan dra olika slutsatser av det, men de flesta är nog inte smickrande för stockholmarna.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Den stämmer faktiskt, enligt officiell statistik från SIKA, Statens Institut för Kommunikationsanalys. Den årliga genomsnittliga körsträckan per personbil i Stockholms län är 1564 mil, därefter följer Jönköpings län med 1466 mil och Kronoberg med 1459 mil. Något förvånande, eftersom stockholmsregionen såvitt jag vet också är den del av landet där kollektivtrafiken är mest utbyggd. Man kan dra olika slutsatser av det, men de flesta är nog inte smickrande för stockholmarna.

Sökte lite men hittade inte på det på SIKA. Får väl tro på er då :).
 

fleshgear

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
xt660r budmoppe
Varför skulle jag åka 250? Har du inte råd med bensin så är det ju synd om dig men å andra sidan så kan du ju alltid skaffa dig en utbildning och ett bättre betalt jobb:arsele

din jävla sopa till bonde om du tror att det handlar om att ha en bra utbildning och/eller ett bra jobb så kommer du lida mest av alla när din tjänst helt plötsligt inte behövs längre och du står där vid macken och svär över att soppan är för dyr vad gör du då ? jo du gör som du alltid har gjort du skyller allt på stockholm din jävla nolla !!!!!!!!!!!!
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
För er som är hemmablinda så kan jag informera om att bensinpriset är lika högt eller högre i Tyskland och Danmark. Vi är alltså inte ensamma om att ha högt bensinpris. För övrigt så ligger ett fat råolja på ett rekordpris just nu med 117$ fat. Det bidrar ju knappast till lägre bensinpriser eller hur?

Med hänsyn till inflation så var dessutom priset högre i början av 80-talet som ett resultat av iran-irak kriget. På den tiden drog bilarna också desto mer så det sved ännu mer.

Och till trådskaparen: Nästa gång du får för dig att citera någon, se till att du citerar rätt person. Det ger lite mer trovärdighet :rolleyes:
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
För er som är hemmablinda så kan jag informera om att bensinpriset är lika högt eller högre i Tyskland och Danmark. Vi är alltså inte ensamma om att ha högt bensinpris. För övrigt så ligger ett fat råolja på ett rekordpris just nu med 117$ fat. Det bidrar ju knappast till lägre bensinpriser eller hur?

Så bara för att bensinen är för dyr någon annanstans är det ok att den är det här? Oavsett vad råoljepriset är så betlar man till största delen bara skatt när man tankar. :fakta
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top