Nu har jag vurpat igen!

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Vallhalavägen vid fältöversten fredag morgon (typ 09.45) så bromsade jag omkull mig. Jag vet inte säkert vad jag gjorde fel - om jag svängde lite samtidigt som jag bromsade eller bara helt missat massor med sand.

Framhjulet försvann och det sa pang i backen på en sekund, en rejäl smäll ner i gatan och jag började kana på sida och mage efter hojen som gick som en karussell ner för gatan. Gjorde rejält ont i sidan och jag tappade luften lite - passerade längs med en refug och en stolpe som var läskigt nära huvudet, och sen låg jag stilla med fötterna i färdriktningen.

Reste mig och konstaterade att benen fungerade bra och mest ont gjorde vänster arm. Gick ca fem meter till hojen, fick upp den och rullade in den till vägkanten mellan två parkerade bilar och försökte andas genom smärtan som var ganska påtaglig nu.

En snubbe kom fram och kollade läget, han trodde husbilen framför mig orsakat olyckan, men det var det ju inte.

Fick i neutral på hojen, den startad, och puttrade bort en kilometer till kontoret.Det gjorde riktigt ont i armen så jag körde på tvåan och bara höger arm i stort sett hela vägen.

Jag fick skjuts till Danderys akut av en kollega och röntgade axel, arm och tumme och en fraktur i överarmen var det visst. Behövs inte ens gips, bara en mittella!

Jag tog taxi till jobbet, kodade ett par timmar och sen körde jag hojen hem :gnissla Gjorde ont men hanterbart.

En pojkspoling i mercedes lekte med en canon och tog bild på mig när jag passerade burger king i akalla - vore kul att ha den turen förevigad!

Hojen tog kanppt stryk alls, en krashpuck, en fotpinne och ett handskydd samt lite repad plast. Goretex byxorna är nog slut dock, och jackan behöver fixas lite. Tur att det inte blev värre, då skulle frun nog blivit riktigt förbannad om jag pajat en sommar till på raken (jag bröt benet på hojen förra sommaren!)

Vänster sida av kläderna var väldigt skitiga/sandiga så jag tror det kan vara sand jag inte såg, men jag hade kört lite aggresivt tidigare (mycket wheelies!) och njutit av hur bra fäste däcken hade så jag var nog för ofin i bromshanden också.

Lite regnigt och kallt vardet ju också ute... jag måste försöka ta det lite lugnare till vardags och bara busa i finväder :)
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Alltid roligt med folk som berättar om sina vurpor :tummenupp Tur att det gick så bra som det gjorde :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Synd på stålarna, men det är läropengar och de kan vara mycket mer kostsamma än så :)
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
jag körde rakt ut i skogen själv :) en smal väg fick möte men han ville inte veja för mig så jag fick äta rullgrus han iaf äga min nya R1a i 1h innan de sa pang ;) utomlands resa väntar med brutet nyckelben och skrubbade ben hoj behöver lite kärlek i form av plast och motorkåpor ;)
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Instämmer med föregående: Skönt att det gick relativt "bra" ändå...! :)

Har själv inte hunnit åka asfaltskana än, försiktig gröngöling som jag är (Hoj sedan fem dagar, kanske 50-60 mil i sadeln...) inget jag är direkt sugen på att testa, men händer det så händer det, antar jag...!

Har du någon uppfattning om hur fort det gick, och hur skarp svängen var?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jepp, haleluja att du inte skadade inkomstkällan (kodfingrarna). Funderar på GP handskar med förstärkning i sidohanden, hopsydda fingrar, och titarplåtar, fall i fall man skulle få asfaltsutslag. Just nu kör jag några jävligt tunna sommarhandskar ..
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det gick (någotlunda) bra iallafall och det är huvudsaken :tummenupp Saker kan man alltid fixa men kroppen kan ju inte alltid fixas.
 

jetson

Guest
Hur fort gick det ungefär?

Själv lyckades jag vurpa första gången jag övningskörde i trafik (körskola), hade kört 30 min och inga problem, då jag vid ett lyse skulle in på en 70 väg och någon tattare körde mot rött.. så jag paniklåste framhjulet och en kåpa gick det hål på så motoroljan började spruta, tur att det var skolans hoj :), gick bara i 10-15km/h så fick inte ont..

Blev dock lite förbannad eftersom nollan först bromsade ner (eftersom han hade rött) och sen gasade på, så jag trodde han skulle stanna men sen ser jag nåt i ögonvrån som närmade sig fort.
Då kände man lite skillnaden av att sitta "skyddad" i bil och på mc när nån dåre bränner förbi :näsblod
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag är lite osäker på tempot - det låg mellan 55 och 80, jag tror att det var 60, men jag vet inte bestämt. Jag gasade lite för att hinna med innan det blev rött. Dålig ide helt klart, men jag hade hornen lite ute och hade som sagt lekt lite innan... Den stukade tummen och det onda knäet blir snabbt bättre och bättre, så det verkar som jag klarar mig oförskämt bra med bara ett brott på överarmen som knappt gör ont. Denna gång ska jag försöka lära mig något -- att ta det lugnare i stan och köra så lite som möjligt i goretex (skydden sitter ju skitdåligt jämfört med skinnställ).

Tack för sympatin från alla trots att det var självförvållat/klantigt!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det inte sånt här man ska undvika att berätta om? :D

Tur att du klarade dig utan allvarligare (fysiska) skador i alla fall. :tummenupp
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Tack för sympatin från alla trots att det var självförvållat/klantigt!
Det är stor skillnad på dom som skakar av sig allt ansvar och skyller på omständigheter, till skillnad från dom som står för vad dom gör. Det är lätt att ge sympatier till någon som ödmjukt vet att det var självförvållat, som funderar på vad som gick snett och kunde ha gjorts annorlunda, och dessutom konstaterar att man borde ta det lugnare iaf i stan i fortsättningen.

Hoppas du läker snabbt så du kan åka snart igen :tummenupp
 

Lindstrom82

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
M-stad
Hoj
CBR929 -00
Gött att de gick bra me kroppen iallafall, saknar dock lite radbyten för en stackars dyslektiker.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top