Nu har jag testat nästan allt men bromsarna ligger fort. på lite grann

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Hade ju som vissa kanske vet problem med min bakbroms som låg på efter byte av klossar.

har haft av oket, plockat ur kolvarna, kollat packningarna och smörjt upp med bromsoksfett från mekonomen.

Bytte även skivan idag då jag hade teorier om att det gamla kanske var vind men problemet kvarstår.

Vad kan jag mer kolla? fått tips om att bromsslangen skulle spöka men tycker det verkar väldigt långsökt? .

Ska köra ett par mil med hojjen nu för att se om det nöter till sig (kan ju vara så att det ligger på en aning för att klossarna är helt nya)
om det inte blir bättre får jag väll testa med det ni föreslår härnäst i denna tråd:) Kan man slipa ner klossarna lite med nåt sandpapper och på så sätt fuska lite?

Du ska kunna trycka in kolven där nere med finger kraft - annars får du renovera bromsoket.

Ta ut kolven o rengör o kanske slipa bort rost med 1000papper , det samma med okets cylinder.

Naturligtvis tar du ut okets o ringar innan... och rengör spårena.

Jag har vart med om att bromsslang svällt inåt på en bil, kan va det som spökar...

Jupp jupp, faktiskt inte helt ovanligt att gamla bromsslangar spökar, varit med både om att de svällt och blivit bom stopp och t.o.m. att de fungerat som back-ventil ;)

Hej!

Ta bort sk Bromsooks fettet OMG.
olja löser olja...vad tror du det är i o-ringar.

Oringarna går sönder

Du gör rent kolvarna med yes och varmtvatten.

Använd aldrig Brakeclen

Bromsklossarna ska ligga an skivan. men ej trögt.

//BC

Hej!

Oringarna går sönder

Använd aldrig Brakeclen

//BC

Okej. Bromsarna ligger inte an så mycket, du kan ju lätt rulla hjulet med handkraft utan att det stannar bums, däremot hör man att det skrapar och skivan blir brännhet efter en liten tur. Men som sagt jag vet inte, den kanske blir så varm men det verkar ju inte ligga rätt till. Ska köra ett par mil till för att se om problemet minskar i takt som klossarna slits ner.

Hej!

Oringarna går sönder

Använd aldrig Brakeclen

//BC

Gissar/hoppas det var det här som användes.

Fett / Smörjmedel
Artikelnr: 41-RG17
Artikel: Bromscylinderpasta
Variant:
Förp.:
Förp.: Tub 20 gr
Info: Förhindrar korrosion och ger god smörjning i bromssystemet, underlättar dessutom montering av repsatser till huvud- och hjulcylingrar, bromsok.
Pris: 45.00 kr

Plocka även isär och gör rent huvudbromscylindern.

Jag har varit med om en GSX1100 som hade stora problem med bakbromsen pga detta.

Kan bromspumpen spela roll om den är utsliten?
Fungerar det inte så att det blir baksug som gör att kolvarna går tillbaka lite när man bromsat?
Eller är jag ute o cyklar?:va:)

Bromsarna är inte riktigt bra på min gammelgixxer fram och då har jag bytt det mesta.
Packningar, smörjt in så kolvarna glider lätt. Bytt belägg till bättre.
Bytt styrlager. Stålomspunnet sitter på. Bytt till nya skivor.

Men ändå så ligger de an mot skivan för hårt. Så den blir vind.

Så ska man ge sig på och köpa ett renoveringskit för bromspumpen?

Last edited:
Kan bromspumpen spela roll om den är utsliten?
Fungerar det inte så att det blir baksug som gör att kolvarna går tillbaka lite när man bromsat?
Eller är jag ute o cyklar?:va:)

Bromsarna är inte riktigt bra på min gammelgixxer fram och då har jag bytt det mesta.
Packningar, smörjt in så kolvarna glider lätt. Bytt belägg till bättre.
Bytt styrlager. Stålomspunnet sitter på. Bytt till nya skivor.

Men ändå så ligger de an mot skivan för hårt. Så den blir vind.

Så ska man ge sig på och köpa ett renoveringskit för bromspumpen?

Nej det är inte baksug som drar tillbaka kolvarna.
Gummiringarna som sitter i oket runt kolvarna Med tvärsnitt av en fyrkant. Tvärsnittet av gummiringen blir rombiskt när man bromsar. Gummit vill åter ta sin form och backar tillbaka kolven igen. OM, bromsklossarna bli slitna, så glider kolven lite gran framåt i gummiringens rombiska form, men kolven dras tillbaka bara så mycket som behövs.
För att gummiringen ska kunna göra sitt jobb behövs ett perfekt utformat utrymme för gummiringen. Lite skräp, ärg eller svulle gummiring gör att kolven inte backs tillbaka som den ska.
I ett fler tal fall har jag varit med om att huvudcylindern har varit rostig/ärgad, vilket gör att oljetrycket inte släpps när handtaget släpps. Lite lätt skrapning och bort med rosten så har det fungerat igen. Innan kune inte olja rinna ner i huvudcylindern, eller trycket kunde lossas.
Samma sak om gummiringarna i huvudcylinder svullit, pga ålder eller att man fått in miniraloljebaserad vätska i bromsvätskan.

Mats

Stavar som en kråka

Okej. Bromsarna ligger inte an så mycket, du kan ju lätt rulla hjulet med handkraft utan att det stannar bums, däremot hör man att det skrapar och skivan blir brännhet efter en liten tur. Men som sagt jag vet inte, den kanske blir så varm men det verkar ju inte ligga rätt till. Ska köra ett par mil till för att se om problemet minskar i takt som klossarna slits ner.

Det ska finnas ett par plattor som ligger och tar upp lite värme som troligt är bort.
Kan du rulla hjulet med handkraft lätt så är det inget problem som jag ser det. Friktion skapar värme.

Som ngn skriver kolla så att det inte är tokfullt i behållaren
//bc

Last edited:
Hur full är bromsvätskebehållaren efter att du pressat tillbaka kolven/kolvarna för att få plats med de nya beläggen? Finns det överhuvudtaget plats för vätskan där? Detta kan göra att bromsarna ligger på en aning och blir varma, varpå vätskan expanderar, varpå bromsarna ligger på ännu mer, varpå vätskan expanderar ännu mer, varpå .... crash boom bang!

Vid bromsbeläggsbyten på mina fordon så tar jag alltid bort oken och motionerar kolven fram och tillbaka flera gånger för att säkerställa att kolven/kolvarna löper fritt hela vägen. Om kolven kärvar så brukar jag pumpa ut kolven långt och sen fylla en liten injektionsspruta (medicinspruta) och spruta in bromsvätska innanför damm/gummitätningen. (Fick det tipset av en bil-meck när jag stod på en parkering och försökte åtgärda ett stekhett framhjul på min bil en gång i tiden...) Detta smörjer kolven som sedan glider lätt. Prova gärna att snurra kolvarna inte bara trycka dem in och ut.

Har man hållit på och exprimenterat med diverse lösningsmedel för att få sakerna att röra sig smidigt så är det nog inte alls ovanligt att man sabbat t.ex. o-ringarna. Dessa kan ha svällt upp varpå kolven inte löper tillräckligt fritt. Jag har själv gjort det misstaget och använder därefter enbart bromsvätska för att få kolvarna att gå lätt. Det kanske är dumt - men det funkar för mig. :)

PS. Kom ihåg att bromsvärska är frätande på lackade ytor. Torka bort omedelbums ifall du får det på kåpor t.ex.

Last edited:
Gissar/hoppas det var det här som användes.

Fett / Smörjmedel
Artikelnr: 41-RG17
Artikel: Bromscylinderpasta
Variant:
Förp.:
Förp.: Tub 20 gr
Info: Förhindrar korrosion och ger god smörjning i bromssystemet, underlättar dessutom montering av repsatser till huvud- och hjulcylingrar, bromsok.
Pris: 45.00 kr

Jag antar att det är en tub för bil.

Bromsvätska ska inte blandas annat än bromsvätska...

Varmt vatten och diskmedel är det enda vi använder när för att göra rent oken..

Det ska finnas ett par plattor som ligger och tar upp lite värme som troligt är bort.
Kan du rulla hjulet med handkraft lätt så är det inget problem som jag ser det. Friktion skapar värme.

Som ngn skriver kolla så att det inte är tokfullt i behållaren
//bc

Vad är det för plattor du menar? Är inte med dig där.

Jepp. Har fått det tipset förut. Vätskan är nybytt och ligger mellan min och max nivå:). Har även luftat korrekt.

Återstår väll bara och plocka isär bromscylinder och renovera upp den men fan har ingen lust att göra det nu. Känns ju som att det är en perfekt vintersyssla:)

Hur full är bromsvätskebehållaren efter att du pressat tillbaka kolven/kolvarna för att få plats med de nya beläggen? Finns det överhuvudtaget plats för vätskan där? Detta kan göra att bromsarna ligger på en aning och blir varma, varpå vätskan expanderar, varpå bromsarna ligger på ännu mer, varpå vätskan expanderar ännu mer, varpå .... crash boom bang!

Vid bromsbeläggsbyten på mina fordon så tar jag alltid bort oken och motionerar kolven fram och tillbaka flera gånger för att säkerställa att kolven/kolvarna löper fritt hela vägen. Om kolven kärvar så brukar jag pumpa ut kolven långt och sen fylla en liten injektionsspruta (medicinspruta) och spruta in bromsvätska innanför damm/gummitätningen. (Fick det tipset av en bil-meck när jag stod på en parkering och försökte åtgärda ett stekhett framhjul på min bil en gång i tiden...) Detta smörjer kolven som sedan glider lätt. Prova gärna att snurra kolvarna inte bara trycka dem in och ut.

Har man hållit på och exprimenterat med diverse lösningsmedel för att få sakerna att röra sig smidigt så är det nog inte alls ovanligt att man sabbat t.ex. o-ringarna. Dessa kan ha svällt upp varpå kolven inte löper tillräckligt fritt. Jag har själv gjort det misstaget och använder därefter enbart bromsvätska för att få kolvarna att gå lätt. Det kanske är dumt - men det funkar för mig. :)

PS. Kom ihåg att bromsvärska är frätande på lackade ytor. Torka bort omedelbums ifall du får det på kåpor t.ex.

Bromsvätskan är bytt, luftad och ligger mellan max-min enl. tidigare tips. Oket är bortplockat, isärplockat och uppsmörjt.

Last edited:
Jag antar att det är en tub för bil.
Bromsvätska ska inte blandas annat än bromsvätska...
Varmt vatten och diskmedel är det enda vi använder när för att göra rent oken..

Tja, en lite onödigt stor tub för mc det erkänner jag, finns ju mindre också. Fettet används ju bara för att göra montering av kolvar smidigare och påverkar inte bromsvätskan eller packningar/ringar, dvs om man inte använder hela tuben på en mc för då har man gjort något fel.

Själv använder jag breakclean, varmtvatten och sist t-röd för rengöring av ok, efter alla gummidelar är bortplockade

Last edited:
Tja, en lite onödigt stor tub för mc det erkänner jag, finns ju mindre också. Fettet används ju bara för att göra montering av kolvar smidigare och påverkar inte bromsvätskan eller packningar/ringar, dvs om man inte använder hela tuben på en mc för då har man gjort något fel.

Själv använder jag breakclean, varmtvatten och sist t-röd för rengöring av ok, efter alla gummidelar är bortplockade

Men om man tar mitt ok nu som exempel. Det finns ju inte så mycket mer att göra rent än kolven och "kolvhuset" du har ju inga skrymslen eller andra delar som är i behov av rengöring även om du klyver oket?!

Men om man tar mitt ok nu som exempel. Det finns ju inte så mycket mer att göra rent än kolven och "kolvhuset" du har ju inga skrymslen eller andra delar som är i behov av rengöring även om du klyver oket?!

Näe, inte för det mesta. Men om jag gör mig omaket att rengöra bromsystemet vill jag veta att allt är rent och inget skit sitter in någon av dom små kanalerna mellan halvorna. Speciellt om gamla vätskan ser ut som tjära som det gjorde på min :(
Överkurs, kanske det men det tar 3 minuter extra att dela oken så varför inte :)

Hej,

har haft av oket, plockat ur kolvarna, kollat packningarna och smörjt upp med bromsoksfett från mekonomen.

Om du inte har bytt packningarna så har du ju inte renoverat oken. Man kan inte se om packningarna är dåliga och hårdnat, något som garanterat har skett på en 20 år gammal hoj. Byt packningar och alla gummidetaljer i oket, byt packningar i mastercylindern också. Tills dess är diskussionen meningslös.

Näe, inte för det mesta. Men om jag gör mig omaket att rengöra bromsystemet vill jag veta att allt är rent och inget skit sitter in någon av dom små kanalerna mellan halvorna. Speciellt om gamla vätskan ser ut som tjära som det gjorde på min :(
Överkurs, kanske det men det tar 3 minuter extra att dela oken så varför inte :)

Men om du delar oket. Måste du ha momentnyckel när du ska dra åt bultarna igen?

Nej det är inte baksug som drar tillbaka kolvarna.
Gummiringarna som sitter i oket runt kolvarna Med tvärsnitt av en fyrkant. Tvärsnittet av gummiringen blir rombiskt när man bromsar. Gummit vill ........

Mats

Ok tack för ditt svar. Jag har bytt alla gummipackningarna i oken.
Vad kan man mer byta för att få det att fungera?

Hur gick det för TS fick du någon ordning på din bakbroms?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back