Nu har jag Köpt en Aprilia MX 125 :D

Kolla i stickyn när du ska strypa av den är samma som RS.

varför har man stypt den till 14? Har han bänkat hojen ?

Asså jag vet ej han hade köpt den för ca 3 veckor sen av nån i Stockholm, Å han jag köpte den av sa att den var på 14 kw när den var nyköpt vad jag fattade det som... :S

Asså jag vet ej han hade köpt den för ca 3 veckor sen av nån i Stockholm, Å han jag köpte den av sa att den var på 14 kw när den var nyköpt vad jag fattade det som... :S

Ähh skit samma... Vilken idiot det måste varit.

14 kw WTF:confused: antingen kör man på 11 eller 25

Aaaa så kan det vara :P.
Men han säger att det är normalt på 2 taktare att den slutar varva å kommer igen...
Jag övningskörde privat med den idag och varje gång jag växlade upp från t ex 50 till 60 väg så slutade den att varva bara för att jag inte höll full gas :S
Jag körde fullgas i 50 den kom ingen stans... men när jag växlade ner å drog fullgas så accade den upp direkt sedan växlade jag upp igen för att inte köra på för högt varv å höll halvgas då hände samma sak..
Grrr
Vad e fel :P

Men han säger att det är normalt på 2 taktare att den slutar varva å kommer igen...
Jag övningskörde privat med den idag och varje gång jag växlade upp från t ex 50 till 60 väg så slutade den att varva bara för att jag inte höll full gas :S
Jag körde fullgas i 50 den kom ingen stans... men när jag växlade ner å drog fullgas så accade den upp direkt sedan växlade jag upp igen för att inte köra på för högt varv å höll halvgas då hände samma sak..
Grrr
Vad e fel :P

¨Är avgasporten inkopplad?
Är ju någon slags strypning kan vara trotelstrypningen, är typ som en slang i förgasaren som göra att man inte kan gasa fullt ut.

... eller är det helt enkelt som på en strypt TZR? Den drar alldeles utmärkt hela registret 1-2-3an men "dör av" precis då den ska börja dra på 4-5-6an

Fick reda på idag att trottlestrypningen var avtagen av första ägaren...
Vi har skruvat lite och det verkar som att den får för lite bensin den går lite bättre nu men inte som den ska... Tror ni att den har ett för litet munstycke?

Fick reda på idag att trottlestrypningen var avtagen av första ägaren...
Vi har skruvat lite och det verkar som att den får för lite bensin den går lite bättre nu men inte som den ska... Tror ni att den har ett för litet munstycke?

Då är det avgasporten som inte är inkopplad. men har du tagit bort bryggan i CDI:n? PRvöa sänka nålen lite.

För att se om det är för litet munstycke så varva ut den på 2:an 3:an och sedan kolla på tändstiftet? Brunt = bra, svart = förstort, vit =för litet.

Dock vet jag inte om färgen ändras på direkten för mitt föra stiftvar svart och det nya är lite vit fast lite brunt.

Edit: munstycket ska vara runt 132 om den är ostrypt

Nu fick jag hem hojjen igår från oves motor och de hade snackat med aprilia och de sa att de är så från fabrik så att det ska vara så.. Men jag tror att jag hittade en cdi box när jag skruvade så tror ni att det kan vara den som stryper vid ett visst varvtal?
Vågar inte riktigt ta bort strypningen för jag vet inte om den kan skära då..

Det låter ju som CDI-strypningen, något liknande var min när den var strypt i CDI:n. Dock gick den ju igenom de varvtalen som den stryper imellan ganska fort ändå om den inte påfrestades vid t.ex. en backe. Då fick den problem och stannade kvar ett bra tag tills man kom upp i varven som behövdes.

Ang. att du är rädd för att den ska skära pga. att du tar bort CDI-strypningen behöver du nog inte vara orolig då strypningen är elektronisk och endast påverkar mellan vissa varv (4.5k-5.5k). Håll bara lite koll på stiftet om du vill vara på säkra sidan.

För övrigt blir cykeln bra mkt roligare när den är borta, jämnare gång.

Verkar vara CDI som orsakar att den "stannar upp" vid ett visst varvtal(5-6000rpm) och sen efter det öppnar avgasporten då den drar iväg. Min är strypt i avg. porten och den går som du säger att din går.:)

Verkar vara CDI som orsakar att den "stannar upp" vid ett visst varvtal(5-6000rpm) och sen efter det öppnar avgasporten då den drar iväg. Min är strypt i avg. porten och den går som du säger att din går.:)

Har du strypt avgasport öppnar den inte alls och du känner inte samma drag alls då. Cykeln drar troligtvis iväg bara för att den efter svackan är uppe i höga varv där även den strypta går bättre än vad den gör på låga varv.

Tack för svaren men jag får väll ha den såhär tills ja har klarat uppkörningen ialla fall.. sen får vi se vad som händer och fötter^^ :tummenupp

jag har också en mx 125:a och det samma grejj för mig.

Men på min kommer fenomenet bara när den är kall.

/fille77

jo jag har märkt det
:)

idag rensade jag+ kopplade in avgasporten!

Shit villken skillnad!!

/fille77

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul