Nu har jag blivit av med oskulden...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
...dvs jag har ramlat för första gången på min egen båge :gråta Klantarslet (jag alltså) glömde skivbromslåset innan jag skulle köra iväg, och stupade raskt åt vänster. Som tur var, var det bara kopplingskåpan som blev lite skrapad, så det kan jag leva med. Kåpor, backspeglar, skivor och bromsok klarade sig utan bestående men.

Hur lång tid tog det för er att bli av med "oskulden"? För mig tog det 45 dagar och 10 timmar efter införskaffat körkort att stöpa i backen, om än lindrigt.

Ca ett [r! V'gen sv'ngde men det gjorde inte jag :crash hojen klarade sig n'stan fast pl[nboken blev 15000 kr l'ttare eftersom den ena sidk[pan och bakk[pan sprack!

Tog kortet 1 juli och har klarat mig bra, peppar peppar. Men tjejen välte bågen när hon skulle prova den (tur att det var på gräsmattan)

Jag hade väl kört i en månad ungefär (tog körkortet på hösten, skaffade hojen på våren), då jag på väg till Oslo på en ler/grusväg höll lite för högt tempo, och inte såg att en tvär kurva längre fram var täckt av grovkornigt grus (istället som packad lera/finkornigt grus som resten av vägen), så då jag försökte bromsa så det var lite stötigt att bromsa där, jag tappade fästet och åkte ut med hojen i tangentens rikting (dock fortfarande på hjulen). Kom ut på en åker med riktigt högt gräs (midjehögt), som bromsade hojen rätt bra och snällt. Jag gled av och hojen välte. Egentligen skulle det knappt blivit några skador om det inte var för att blinkersen satt så dåligt till på den hojen att de spräckte kåpan på vänstersidan då blinkersen var det som stack ut mest då den välte.

Så här i efterhand ångrar jag att jag inte hade en offroadhoj som förstahoj. Skulle det inte hänt någonting med... man vurpar alltid i början. Först nu har jag blivit klok nog att skaffa en, men lagom tills nu har jag lärt mig köra ordentligt och inte vurpat/tappat hojen på bra länge...

Och för er som undrar vad jag gjorde på en grusväg med landsvägshoj - jag följde en vägbeskrivning, som krävde en kortare transportsträcka på grus mellan två kul vägar.

Den oskulden tog jag utanför Stadion efter Rolling Stones konsert, glömde skivbromslåset och stöp i backen men det blev inte ett märke som tur var , massor med folk och mycket jubel och skratt , kan ju tillägga att jag drog som en avlöning.

hade min 125'a i ett par år innan jag tog svänglapp för den och under den tiden (och efteråt också) så stöp den i backen en hel del gånger, dock utan kroppsskador som krävde mer än vila i hemmet. värsta var nog en highsider i snön som krökte till rätt mycket saker och mig en smula.

Har aldrig kraschat med MC. Men med moped stöp man ju i backen några (hrm) gånger... Och med cross stack nog hjulen uppåt några gånger också...

PS. Han som postade ovanför har petter som nick, kul va! :rock

Jag är fortfarande oskuld fast det gäller bara röven inte annars..vet ej om det räknas men jag var tvungen att informera alla sporthojsåkare om det..

Nu när jag äntligen vet det så kan jag sova gott om nätterna igen :tummenupp

Hunter skrev:
Jag är fortfarande oskuld fast det gäller bara röven inte annars..vet ej om det räknas men jag var tvungen att informera alla sporthojsåkare om det..

Beror lite på hur man räknar, crossare och moppe = på näsan några gånger.
Mc; tog kortet 86(?), ingen egen hoj förän sommern 99, fronta en buss hösten 99.
Någon annan får räkna på det :D

Skalman skrev:
...glömde skivbromslåset innan jag skulle köra iväg...
Tips! Jag stoppar ned tändningsnyckel i skivbromsfodralet för att inte glömma det. Vet att en del sätter fast låset i ramen, men jag trycker ned låset under kutsen. Jag har klarat mig och jag brukar lyckas med att klanta mig.

Last edited:
Jag hade tagit 125:a kort och haft det några ett halvår.
Fest hos en kompis, jag körde hoj och var naturligtvis nykter.
Efter skulle dom upp på stan och jag följde efter och lekte(lit för mycket)
Ett tidigare regn hade lämnat blöta fläckar på asfalten.
Jag sladdade för fulla muggar, åkte fram och tillbaka och sladdade med bakbromsen.
Till sist gjorde jag misstaget att sladda i en våt fläck, i början gick det bra men sen kom jag ut på torr asfalt och NYP! hojen vinklade upp sig och jag gjorde en liten lågfartshighside.
Blinkers fram pajade, inget mer.

Den här har varit uppe tidigare, men om man vill skydda sig mot skivbromslås-vurpor så...

Konceptet är självklart stulet från fpl-industrin. Det sitter t ex sådana på säkringen till vissa raketstolar...

Länk

Bifogat

• remove.jpg
    remove.jpg
    27.6 KB · Visningar: 145
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...