Nu har jag 710-kittet!

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
KTM 525 SM -05
Äntligen har jag fått 710-kittet till min CCM, men jätte överraskad av effekt ökningen blev jag inte så 57 hkr på bakhjulet kan man glömma (utan mer filande dvs) skulle tippa på ca 50 hkr nu.

Jag lät bänka hojen innan cylinder bytet och den gav faktiskt inte mer än 43.22bakhjulshästar och 54.61 Nm i vrid med slipon och dynojet.

Det går dock att göra powerweelies på 3:an upp till ca 70km/h så det är rätt okej, hojen svarar mycket bättre på gas och drar bättre genom hela registret :tummenupp

Till våren så skall toppen göras vid och den ska justeras ordentligt i bänk så då får de riktiga siffrorna skvallra.

större cyle bruka mest ge vrid o inte så mycke på effekten..
men för min del så gillar jag vride mer :rofl

Jag vet en som har 710cc på sin DR650SE, 43hk på osten

Billson skrev:
Äntligen har jag fått 710-kittet till min CCM, men jätte överraskad av effekt ökningen blev jag inte så 57 hkr på bakhjulet kan man glömma (utan mer filande dvs) skulle tippa på ca 50 hkr nu.

Jag lät bänka hojen innan cylinder bytet och den gav faktiskt inte mer än 43.22bakhjulshästar och 54.61 Nm i vrid med slipon och dynojet.

Det går dock att göra powerweelies på 3:an upp till ca 70km/h så det är rätt okej, hojen svarar mycket bättre på gas och drar bättre genom hela registret :tummenupp

Till våren så skall toppen göras vid och den ska justeras ordentligt i bänk så då får de riktiga siffrorna skvallra.

Hur mycket pröjsade du för kittet? Enda stället jag sett är en firma i England som tar 650 pund för det. Finns det några rekomendationer för ändrade serviceintervall? Hur mycket gick du upp i munstycke/öppnat luftburken nånting?

Många frågor men så vill jag också ha många svar.... :hihi

Per skrev:
Jag vet en som har 710cc på sin DR650SE, 43hk på osten

CCM har vässat Dr-motorn från början, därav hans "låga effekt"
jag tror suzuki skriver 45hk på veven och CCM 52hk på veven och det verkar stämma överrens med vad jag har forskat mig fram till.

Det är alltid kul att ha något att jämföra med :tummenupp

Coola Ola skrev:
Hur mycket pröjsade du för kittet? Enda stället jag sett är en firma i England som tar 650 pund för det. Finns det några rekomendationer för ändrade serviceintervall? Hur mycket gick du upp i munstycke/öppnat luftburken nånting?

Många frågor men så vill jag också ha många svar.... :hihi

Jag köpte hojen ny och fixade därför kittet, handtagsskydd, hugger och montering av kittet (så slapp man skruva själv :trött ) för 3000:- extra.

650 pund dvs ca 9100kr är det du betalar om du inte gör inbyte med din gamla 650 cyle och vad fan ska man med den till :va .
Om du byter in din gamla cylinder så betalar du ca 7000kr för kittet, din gamla cylinder borrar de sedan upp till 710kubik och nicasil behandlar (hur nu det stavas) och vipps har de ett nytt kitt.

Att göra kittet själv är inte att rekomendera, kolven från omega pistons kostade 2800kr och nicasilbehandlingen var inte gratis.

Munstyckena jag använder är de som CCM rekomenderar till kittet (jag tror man får dem till), men en bänkning rekomenderas eftersom hojen går snålt vid lågt gaspådrag själv bänkar jag min till våren.

Att tänka på är dock att köra på 98 oktanig soppa pga den ökade kompressionen och den därigenom ökade risken för spikningar.
Eller köra med Toluene i soppan det brinner bra och ökar oktan oktantalet, det körde de med i formel-1 på 80-talet då de fick använda turbo :brinnerup .

Har du plockat väck flammgallret som sitter vid skarven i avgasröret ca 30 cm från toppen?
Det gjorde som natt och dag på min.

Billson skrev:
Har du plockat väck flammgallret som sitter vid skarven i avgasröret ca 30 cm från toppen?
Det gjorde som natt och dag på min.

Nope, kommer öht inte åt att ta av kröken. Ska dock kolla detta till helgen. Är iofs lite tveksam till om den finns där alls eftersom jag fick något högre effektsiffror än dig med slipon och andra munstycken.

Coola Ola skrev:
Nope, kommer öht inte åt att ta av kröken. Ska dock kolla detta till helgen. Är iofs lite tveksam till om den finns där alls eftersom jag fick något högre effektsiffror än dig med slipon och andra munstycken.

Effekt siffrorna jag angav var med 650cc slip-on och andra munstycken, och jag vet att han som bänkade aldrig får ut "för många" hästar på pappret.
Dessutom så kar jag kört 3st andra CCM och har känt precis samma drag i dem :)

Så kolla du efter gallret det skadar ju inte om du får ut fler pollar eller :cdevil

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back