Nu har Jörgen något att bita i...

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
[YOUTUBE-ID]HhxsN7HGo2Y[/YOUTUBE-ID]

Har varit utan internet ett tag så jag kan ha missat den.

Tur för dom här grabbarna att Jörgen inte har lagt alla sina hojpengar och timmar på sin bil istället. Då hade det nog blivit smisk ändå.

3.0 Litre, 24 Valve, OM606 -98 Mercedes Turbodiesel Engine, Stock.

Custom Exhaust Manifold

Turbo, Scania – Garrett GT 40, full boost. by LDS-Turbo

Diesel pump, 7mm Elements, self made

Uppkäftigt, extremt uppkäftigt :yoparty

Jag har inte mycket till övers för nåt så fånigt som drifting men det här var skoj att se, en katt bland hermelinerna. Jävligt snyggt filmat dessutom, vilket GIS-produktion som helst kan ju slänga sig i väggen jämfört med denna film.

Vilken rulle! :yoparty
Har sett andra filmer med den bilen, men denna var osedd och den bästa hittills. Skönt underdog att köra med en gammal 300TD.:tummenupp Försökar hålla min lite mer original även om jag inte kunde låta bli att turbokonvertera och byta bakaxelutväxling som passar motorvägen bättre.

Dessutom är det lite roligare med gamla bilar tycker jag.

Apropå gamla bilar, vart hämtad av en bekant utanför min lya i Vasastan idag. Vi skulle åka och titta på hans träbåt. Ta på dig varmt sa han... Han tycker att min merca är modern :confused:

Obetalbart att glida genom stan och genom södelledstunneln och ut på nynäsleden med Ford-sida och raka rör i november. Stod ut rätt bra bland alla leasing-audisar :D

Bifogat

• IMG_2038.jpg
    IMG_2038.jpg
    233.4 KB · Visningar: 452
  • IMG_2039.jpg
    IMG_2039.jpg
    249.4 KB · Visningar: 464
Vilken rolig/fin bil!
Var det kallt?

Varför väljer han/man att ofta köra utan motorhuv på sådana bilar?

Din bekanta ser ut att ha en fet guldring på fingret kan det stämma?

Rackarns vad snabbt du såg det :Bugar
Jo han har svart bälte i hojmek.

Vilken rolig/fin bil!
Var det kallt?

Varför väljer han/man att ofta köra utan motorhuv på sådana bilar?

Det var som att åka hoj i den här årstiden, men det drar ju in lite värme från motorn plus att det är mer lä, blåste på cabvis mest bakifrån. Rätt skönt.

Det är ju en gammal hotrod-stil att köra utan huv, en annas stil är high boy, då är det bla utan skärmar. lite som arkitektur, det finns många olika stilar och kombinationer av dessa. Dessutom är det ju ett sätt att visa den fina sidventils-V8.an. Notera det kultiga högresta insuget och alutopparna. Original är 1 fugge och gjutjärnstoppar. Hightech :D

Last edited:
Jo han har svart bälte i hojmek.

Killen påminner starkt om en viss Stellan, och är det han jag tänker på så vetefan om ens svart bälte räcker...
:Bugar
Vet att han pillar med båtar tillverkade av gamla glasspinnar osv, och Ståckhålm är ju rätt litet, så..........

Saxat från hans blogg::banana
DSC00116-712707.jpg

Jag kanske är dum på riktigt, men jag ser bara tre grenrör? (sexa)

Det där med guldringen fattar jag inte heller :gnissla

Ford sidventils V8:a har tre avgasutlopp på varje sida. Avgaskanalerna från de mittre cylindrarna går gemensamt mellan dessa. Syns på denna bild. Otrolig mjuk gång i dessa motorer. Har mekat mycket med dessa motorer eftersom de sitter som lågfarts-/startmotorer i ett musiefartyg jag är maskinist på sedan -89. Så det var skönt att njuta av kraften och soundet även på gatan.

Flathead_BlockID-1941-42.jpg

Stellan vann vm i hojbygge, där en guldring gick till vinnaren.

http://www.mcnytt.se/nyheter/sagan-om-ringen-505

[YOUTUBE-ID]_uq6m7ZsljU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Den här W123 300TD tycker jag också är tuff.
I första versionen hade de original tvåventilade 5-cylindriga motorn med gjutjärnstopp. Samma motor som jag har, dvs OM617. Tror den gav runt 400rwhp då. Kompressor och turbo.

http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/

[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Sedan vart det version 2, med fyrventilad OM606 motor. Även här kompressor och turbo. Lyssna vad hon trottlar fint! Så perfekta lastväxlingar mellan kompressor och turbo, knappt ngt rök.

[YOUTUBE-ID]S9S22SawSxc&feature=related[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]NGHOzTYd0Fg[/YOUTUBE-ID]

Imponerad av dessa killar, båda motorerna trottlar så jäkla fint, så perfekt matchning mellan turbo och kompressor,

Last edited:
det var väl finnarna som kom på iden me fetingturbo på gammelmerca.:tummenupp

rätt coolt iallfall att de kör me helt org. motor. , på sin höjd byte topppackning. på en 300D som gått 30-40k. mil.:D

nån kunnig typ jörgen som vet om merca 300D . har skärringspackning ORG.???

enda motorn jag vet som har det ORG: e ju gamla Audi RS2 me 2,2L. 20V. 5-cyl.

finnarna plockar ju ur 500-600 dieselhästar me ett fetingvrid.:tummenupp

mvh.T

Sluta upp med sånt här nu Jörgen, jag kan bli ruinerad samt få cancer av all framtida dieselolja som skulle spillas överallt :mad:
Att en gammal Merca kan skapa så stort habegär :(

Det där med guldringen fattar jag inte heller :gnissla

Skäms pojkvasker :fatta!
Det är ju en av de största bedrifterna från någon i det här landet på länge.
Den hojen kan man inte låta bli att imponeras av, även om man inte gillar stilen på bygget. (Såg att du fått svar på det hela)

Om jag inte missminner mig tog den väl (inte det minsta otippat) "MCM bike of the year award" samma år?
Året min hjärna vill få det till är 2007, kan det stämma?

Så in i helvete coolt.
Dels att bygga driftingbil på Diesel (vilket kanske bör vara logiskt egentligen) men även feeeta creds till den som filmat och klippt.
Förjävla bra jobb!

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...