Nu har ERF-reglementet kommit ut!

valmers skrev:
Okej, har jag fattat detta rätt kan man skicka ut tredje- och andraföraren på ett varsitt kvalvarv, och sedan låta försteföraren kvala resten. Perfa, Micke får värma upp däcken.

Ja det var just detta som avhandlades i anderstorp i höstas och skulle ändras så att alla i teamet kvalade och sen en snittid...e ju konstigt att det inte...fan..jaja..få se nu,vad hade Linden och sköld för nummer...hmmm.. får kolla i telefonlistan under k som i kvalförare...

thundrace skrev:
Ja det var just detta som avhandlades i anderstorp i höstas och skulle ändras så att alla i teamet kvalade och sen en snittid...e ju konstigt att det inte...fan..jaja..få se nu,vad hade Linden och sköld för nummer...hmmm.. får kolla i telefonlistan under k som i kvalförare...
Du kan va glad att slippa kvala, det sköter väl Klotzmurfen :D

thundrace skrev:
Orssaken att det inte blev så är administrativ, det skulle ta för lång tid att genomföra kvalet.

valmers skrev:
Bara man finge köra med en 250R, så skulle den vinna ERF-serien lätt.

Kanske inte vinna lätt men jag vet två snabba förare (jag är således oskyldig) som haft planer på en start i ERF och då hade de andra teamen fått svettas ordentligt för att inte få stryk. Den största nackdelen för en tvåtaktare är bränsleförbrukningen skulle jag tro.

Nr:18 skrev:
Orssaken att det inte blev så är administrativ, det skulle ta för lång tid att genomföra kvalet.

Tyvärr Stefan,jag vet att du är väldigt insatt,och har mkt bra koll,men jag köper inte att det inte skulle gå att lösa.så som jag ser det skulle kvalet ta ca 15 min längre att genomföra.

thundrace skrev:
Tyvärr Stefan,jag vet att du är väldigt insatt,och har mkt bra koll,men jag köper inte att det inte skulle gå att lösa.så som jag ser det skulle kvalet ta ca 15 min längre att genomföra.
Dessa 15 minuter saknas i dag. Administrationen för att få fram en grid skulle ta extra lång tid, dessutom skulle vi vara tvungna att dela in träningen i 3 pass. Någon ska dessutom kolla så att teamen inte fuskar och skickar in samma kille mer än en gång. Självklart går det att lösa, men om vi jämför med kvalet på gelleråsen i somras, där man delade teamen i 2 grupper som skulle kvala 20 minuter var så sprack det tidsschema redan efter 4 varv då nån klotade. Hur ska man göra i ett sånt fall? Ska man fortfarande köra 3x15? Var ska extratiden tas ifrån? 40 minuter kval på gelleråsen tog 1timme och 15 minuter att genomföra.

Dessa 15 minuter saknas i dag. Administrationen för att få fram en grid skulle ta extra lång tid, dessutom skulle vi vara tvungna att dela in träningen i 3 pass. Någon ska dessutom kolla så att teamen inte fuskar och skickar in samma kille mer än en gång. Självklart går det att lösa, men om vi jämför med kvalet på gelleråsen i somras, där man delade teamen i 2 grupper som skulle kvala 20 minuter var så sprack det tidsschema redan efter 4 varv då nån klotade. Hur ska man göra i ett sånt fall? Ska man fortfarande köra 3x15? Var ska extratiden tas ifrån? 40 minuter kval på gelleråsen tog 1timme och 15 minuter att genomföra.
Ska du köra kval nu i år då, eller hyr du in en snabb A-förare som vanligt.

GSXR1100R skrev:
Jag är lat så jag fixar en snabb a-förare. Dom jag hade förra året var så långsamma så jag fixade en 250R-pilot istället. Dom killarna är ju vana vid mycket effekt och knivskarpa chassin.

Fråga:Hej !
Tolkade reglementet som att man måsta skaffa egna transpondrar. Någon
påstod dock att man fortfarande kunde låna/hyra.
Vad gäller, ...om man kan låna eller hyra, kostar det & isf vad ?

Svar:
Hej!
Du kan hyra transponder, 500 kr / tillfälle.
Rekomenderar att Du/ni köper egen.
Fördelar, Ni reggar den på mylaps.com. Där kommer racen att laddas upp och ni kan ta ut resultatlistor med mera och
även jämföra vartider med andra.

mvh
Hans

GSXR1100R skrev:
Metallis kvalar, jag ska ge honom ett bra incitament för att lägga kanontider (hota med stryk).
Dessutom har vi ju numera en reservförare, glöm inte det. Kvalar vi inte in, kan vi försöka se proffsiga ut i depån istället. Electrical problems, du vet.

Zoidberg skrev:
Fråga:Hej !
Tolkade reglementet som att man måsta skaffa egna transpondrar. Någon
påstod dock att man fortfarande kunde låna/hyra.
Vad gäller, ...om man kan låna eller hyra, kostar det & isf vad ?

Svar:
Hej!
Du kan hyra transponder, 500 kr / tillfälle.
Rekomenderar att Du/ni köper egen.
Fördelar, Ni reggar den på mylaps.com. Där kommer racen att laddas upp och ni kan ta ut resultatlistor med mera och
även jämföra vartider med andra.

mvh
Hans
500:- per gång, då kan man lika bra köpa en egen, är det ok att låna transponder av någon som inte kör, hur knyter dom transpondern till rätt hoj?

GSXR1100R skrev:
500:- per gång, då kan man lika bra köpa en egen, är det ok att låna transponder av någon som inte kör, hur knyter dom transpondern till rätt hoj?
Antar att varje transponder har en unik kodning som registreras på startnummret inför varje körtillfälle... så låna från någon annan måste funka.

Nu har jag beställt iaf...

Zoidberg skrev:
Antar att varje transponder har en unik kodning som registreras på startnummret inför varje körtillfälle... så låna från någon annan måste funka.

Nu har jag beställt iaf...
Tur att man har några A-förare som kompisar då :tummenupp

valmers skrev:
Okej, har jag fattat detta rätt kan man skicka ut tredje- och andraföraren på ett varsitt kvalvarv, och sedan låta försteföraren kvala resten. Perfa, Micke får värma upp däcken.
Hahahaha :rofl

Goodstuff skrev:
Kanske inte vinna lätt men jag vet två snabba förare (jag är således oskyldig) som haft planer på en start i ERF och då hade de andra teamen fått svettas ordentligt för att inte få stryk. Den största nackdelen för en tvåtaktare är bränsleförbrukningen skulle jag tro.
Tråkigt :(
1.5.1 Klasser

Följande Maskinklasser är tillåtna i ERF.

Alla fyrtakts MC över 500 cc.

kajlyl skrev:
Tråkigt :(
1.5.1 Klasser

Följande Maskinklasser är tillåtna i ERF.

Alla fyrtakts MC över 500 cc.

Vaddå tråkigt...???? Skönt att slippa vakna till ljudet av nån övertrimmad farsa som bara måste dra i grabbens 2-takt kl 07,00...

Sen vad gäller nya reglementet så har jag bara en kommentar,och den delar jag med flertalet som var på mötet på Anderstorp,varför??? blir ju ingen skillnad änddå,verkar bara ihophaffsat 2 månader efter det var utlovat,sen visst vi har alla mycket att göra.Alldeles för många punkter som är tveksamma,tex som körtid,ordning på antagning,mm mm Sen punkt 2.2.2.2..... inhyrda a-förare...hmmm... Endurance racing for fun...inhyrda..jaja..nästan så man skulle sälja entusiastkärrorna och lägga 2 mille på en säsong...Finns rätt hyfsade endurance team till uthyrning i europa...skulle kanske ringa runt lite...nej..tror jag skiter i det...kör dem inte utan att själva skjuta till kulor så är det ett jobb...och där dog "for fun"biten...Nej,,jag tror jag satsar på att gå ut starkt...låsa sista platsen...och sen slåss som en idiot för att klara av att hålla den...for fun....

Last edited:
kajlyl skrev:

Och vad är det som är så jävla kul med det när herrar Sköld och likn inhyrda superbike åkare susar om dig på en ytter så att du tror du kör på fel håll och sen tar dig en kvart att snurra upp skallen igen sittandes på läktaren för att du inte kvalade in? :fatta! Och ni kvalade inte in trots att ni kör jämna fina 1,09,00 alla tre i teamet,men i teamet jämte körde 2 på 1,92,99,men dem hyrde in en kille som körde på1,03,00... Skyll på admin,eller tidsbrist,eller.... Jag tycker ändå att det suger elefantdiscoballe... :D

Last edited:
thundrace skrev:
Och vad är det som är så jävla kul med det när herrar Sköld och likn inhyrda superbike åkare susar om dig på en ytter så att du tror du kör på fel håll och sen tar dig en kvart att snurra upp skallen igen sittandes på läktaren för att du inte kvalade in? :fatta! Och ni kvalade inte in trots att ni kör jämna fina 1,09,00 alla tre i teamet,men i teamet jämte körde 2 på 1,92,99,men dem hyrde in en kille som körde på1,03,00... Skyll på admin,eller tidsbrist,eller.... Jag tycker ändå att det suger elefantdiscoballe... :D
Är det officiella hacka på lillkillendagen, eller har du bara en dålig dag? :va

Första inlägget: tråkigt för att det tydligen var några som funderade på att ställa upp med en räser... hade vart kul o se :)

Andra inlägget: Jaja, får väll se hur det går :rodnar

thundrace skrev:
Vaknat på fel sida? :va

Vaknat på fel sida? :va

Ja..och mer än en dag i sträck...men också vansinnigt trött på att racing för vanliga människor "förstörs" för att pengar blir viktigare och viktigare...Har sett detta mer än en gång inom banracingen med bil och nu ser jag samma hända i mc,som gsxr så träffande uttryckte det...dem är i min sandlåda och leker,och inte nog med det,dem snottar min hink och spade också... :D Ett lysande exempel är tex "motionscrossen". Började som en underbar tävlings-serie för oss som mest ville ha kul och åka,nu tack vare ett taskigt hållet reglemente så göre sig allt annat än eliten icke besvär.Och detta förstör inte bara för oss som ville lattja och ha kul,resultat blir samtidigt att ingen anmäler sig till dem "riktiga tävlingarna" med följd att arrangörs klubbarna slutar hålla tävlingar för att det i regel inte går ihop ekonomiskt. Kan ta som exempel att om du hade anmält dig till SM i 500cc klassen för ett par år sedan så hade du inte bara kvalat in utan också tagit SM-poäng eftersom antalet anmälda inte räckte till för att fylla fältet. Detta vill jag inte se hända i ERF för som jag ser det så tar det ett par år sen har "eliten" tagit över till sån grad att vi "vanliga dödliga,for fun" åkare göre oss icke besvär. När blir fartskillnaden så stor att den av säkerhetsskäl gör att man måste införa 107% gräns? Svar: Det är den redan. Alltså måste det på sikt till en uppdelning eller begränsning,men på vilket håll blir den? Tror du att det är dem som varit med i svängen med kontakter och namnkunniga team med 1/2 mille budget eller nisse1,nisse2 och nisse3 som drar sig ur? Jag vet inte,men jag har mina aningar....
Med all respekt/ Johan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...