Nu har det väl ändå gått för långt?

Andyman_se skrev:
Jag har gamla upplagor av sagan om ringen (den var en bok innan den blev film...) där varnar dom för "svartingarna från söder", misstänker att detta kan vara ändrat i dom nya upplagorna som poppar upp med jämna mellanrum.

Nej, inte i den som jag läste. Men nu när någon påtalat problemet... :D

Firefly skrev:
Neger måste väl ha någon anknytning till det spanska ordet negro. Och negro betyder ju svart på spanska. Så neger borde alltså bara syfta på färgen svart. Och det är ju accepterat att kalla någon för svart, i stil med "Det satt en svart man där borta", t.ex.
Då borde det ju vara accepterat att säga neger med.... Eller :va

negro betyder brun :mattias

"Vi respekterar folks åsikter. Men vi säljer glass, god glass."

Vet inte varför, men den där kommentaren var så skön på något vis. :Bugar

rekyl skrev:
eller den stormen runt glassen 88an...
bokstaven "h" kommer som nummer 8 i alfabetet
alltså blir 88 "hh"
alltså blir det Heil Hitler
elementärt min käre watson?
I såna fall borde jag som är född '88 vara nazist...

första inlägget by the way :banana

Jag är också född 1988. Då är jag nasizt alltså... Då borde jag få gå ut och slå ner första bästa NEGER :rolleyes: utan problem för det är mitt öde. Jag är ju född i Heil hitler året. Det kan man ju säga i rättegången.

Seriöst nu. Ordet neger är ett gamalt ord för dom som är svarta och bor i afrika. Eller ska man kalla dom för "den svarta folkgruppen". Nej det ska man inte. Indianer är indianer. Man krånglar inte till det och kallar dom för "den röda folkgruppen".

En indian är en person från den Amerikanska urbefolkningen.
En same är en person från den Nordiska urbefolkningen.
En neger är en person från den Afrikanska kontinenten.
En blatte är ingen benämning på en person det är ett skälls ord.

De ska tydligen ersätta ordet neger i alla astrid lindgrens böcker mot "hudfärgshandikappad". Det är mycket bättre...

Så här ÄR det........

Svensken har inte varit i krig på många århundraden, vilket förstås beror på att vi har lärt oss att vända kappan efter vinden och aldrig säga vad vi eg. tycker. Samma fenomen här, de som gapar högst och har opinion(stavning?) med sig är förstås dom som måste hållas med. Det senaste århundradet gjorde sossarna allt för att vidmakthålla den trenden, därför har de oxå suttit vid makten nästan hela tiden. Genom att hålla med dom som skriker högst så lugnar man även ner dom och kan sedan lungt fortsätta med det som man själv höll på med. Vad det gäller negrer så är det för mig ett samlingsbegrepp för olika folkgrupper som härstammar från afrika. :rolleyes: Blattar :rolleyes: är ett samlingsbegrepp för sådana typer som kallar mig för svenne, de är oftast av arabisk härkomst och har en destruktiv attityd till alla som inte tror på allah :näsblod . 08:or är ett samlingsbegrepp för personer som är födda i Stockholm. osv. osv.

Slutsats: detta sätt att bara hålla med dom som skriker, är en oerhört effektiv metod för att lura sig själv att man har kontrollen över någonting, men den fungerar trots allt bra för att styra en hel nation mot avgrunden. Alla är nöjda och glada fastän "det går åt helvete med musik"

korvgubbe skrev:
Ja, gamla damer brukar bli det med åren! :rofl

sa det åt henne idag men hon förnekar all kännedom om att hon sagt det :kocko
kan det kanske vara så att jag inte har varit världens bästa elev :rolleyes:

Andyman_se skrev:
Jag har gamla upplagor av sagan om ringen (den var en bok innan den blev film...) där varnar dom för "svartingarna från söder", misstänker att detta kan vara ändrat i dom nya upplagorna som poppar upp med jämna mellanrum.

Precis. Lägg därtill "det onda mörkret i Öster", "de fria länderna i Västern", och det faktum att JRRT är född i Sydafrika. Behöver jag säga mer?

ska man kalla negrer för mörkhyade? är det fortfarande det som gäller? Tycker det är ett ganska skamligt ord på nått sätt. Helt uppenbart påhittat för att nån kom på att det är fult att säga att de är svarta, eller negrer eller vad som helst.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard