Nu har det blivit dags att joina literklubben!

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Som rubriken lyder så har det nu blivit dags för mig att joina literklubben.
Har tidigare kört Honda NTV650 Revere och en BMW F800r som jag nu gjort mig av med, känner att det är dags att gå snäppet högre och införskaffa mig en hoj med kåpor och lite mer krut i. Hade tänkt mig något runt 40-55k.

Har hittat ett par:
-Honda cbr 1000 rr
-Yamaha R1
-Kawasaki zx10r Ninja 04-06

Nu är inte dom radade i någon prioritets ordning eller så, utan bara uppskrivna.
Kom gärna med förslag på andra literhojar ;D


Vi behöver få upp lite krut här på Sporthoj, känns som att forumet vart ganska dött på sistone och gått in i nån sorts vinterdvala! Kan tänka mig att dom flesta ligger och känner ångest i väntan på att denna förbaskade vinter ska avta haha!

Säg vad ni tycker, alla svar är välkommna och våga gärna diskuterar och jämföra, samt nämna för och nackdelar med alla dessa hojar. Motivera som sagt gärna era svar!
 
Eftersom du listar de hojarna i de årsgångarna så kan du ju kolla upp Suzuki K5-K6 också. Den hade ett utmärkt resultat i Motorrads 5000 milstest 2008.

Men som många andra skriver här på forumet. Ta och provkör hojarna själv först innan du bestämmer dig för att köpa just en viss modell.
 
Eftersom du listar de hojarna i de årsgångarna så kan du ju kolla upp Suzuki K5-K6 också. Den hade ett utmärkt resultat i Motorrads 5000 milstest 2008.

Men som många andra skriver här på forumet. Ta och provkör hojarna själv först innan du bestämmer dig för att köpa just en viss modell.

Jo det är ju oftast det svaret man får, att man ska provköra själv. Utav dom har jag bara provkört R1:an. Men jag tänkte mer på andras erfarenheter utav dessa hojar. Finns säkerligen fler här på forumet som ägt mer än en av de modeller jag listade. Nämnde årsmodel på ninjan för att jag hört gott om just 04-06 modellerna. Men vill fortfarande höra andras erfarenheter och åsikter ;)
 
Jag tänkte likadant förra året, har åkt naket ända från början och började tappa motivationen.
Det enda som kändes roligt var att åka bana även om jag har svårt att tajma tiden med pengarna.
Jag köpte R1, hade bingo med drömmar, färgval, pris, plats, pengatillgång så allt är precis som om jag hade beställt flång nytt.

I pipen när jag letade låg KTM RC8, ZX10R och sedan allt annat på delad tredjeplats, mest årsmodell för pengarna är min devis.
 
Här ska fan inte motiveras några svar.

Köp den du tycker är fräckast och välkommen in i klubben :krama
 
Kolla även på Gixxer 1000 k3 då dom är 10 år så klassas dom in på den billigare självrisken på sukkas märkesförs.Själv kör man TL1000R-00 och den räcker gudagott till.Sen att förs. ligger på 2300 hel/hel gör inte saken sämre.:banana
 
Motivationen till livet stavas Blackbird.Om inte annat så känns det i axlarna efter tjugo mil framåtlutad med motorn direkt bultad i en aluminium ram med påsvetsad fyrkantsprofil ... Vrid på rullen tills den bottnar, hej hopp och fan vad det går, jippi snart är det vår.Där ser ni vad en starköl kan åstadkomma ... LOL. :crash

 
Last edited:
Vilken ser coolast ut enligt dig?
Ta den.


Nufötiden spelar det inte så mycket roll vilken hoj man tar ju. Alla går ju lika snabbt och är lika lätt/svårkörda för en "vanlig" förare.
Visst, bränner du bana 3 ggr per månad kanske det börjar spela roll, men på gatan...Nä, ingen egentlig skillnad.
Ta den som är coolast enligt dig helt enkelt.
 
Personligen säger jag R1.

Detta beror inte på att den är snabbast, bäst eller liknande.

Sporthoj köper man med hjärtat och enligt mig är R1 det snyggaste som finns. :)
 
Är du helt låst på "kåphoj"? Annars är ju nakenhoj/streetfighter på 1000cc rätt trevligt,
dock möjligt att man får upp högre i pris för att hitta något som "intressant".
 
Ducati 998 :yoparty :yoparty :yoparty Det är en hoj som det nästan räcker med att äga för du kommer mest stå och dreggla över dess skönhet = betalar sig flera gånger om :tummenupp
 
Hahaha, alla dessa hojar som jag nämnde är ju skitsnygga. Men den som verkar vara allra "råast" så att säga är ju definitivt zx10r. :D
 
Vilken ser coolast ut enligt dig?
Ta den.


Nufötiden spelar det inte så mycket roll vilken hoj man tar ju. Alla går ju lika snabbt och är lika lätt/svårkörda för en "vanlig" förare.
Visst, bränner du bana 3 ggr per månad kanske det börjar spela roll, men på gatan...Nä, ingen egentlig skillnad.
Ta den som är coolast enligt dig helt enkelt.
Wiseguy, Jag tycker att zx10r verkar vara den råaste av dom, har hört av flera att det är en ganska nervig hoj och det passar ju rakt in på mig. Iaf enligt min åsikt :D

Motivationen till livet stavas Blackbird.Om inte annat så känns det i axlarna efter tjugo mil framåtlutad med motorn direkt bultad i en aluminium ram med påsvetsad fyrkantsprofil ... Vrid på rullen tills den bottnar, hej hopp och fan vad det går, jippi snart är det vår.Där ser ni vad en starköl kan åstadkomma ... LOL. :crash

Ankan1, blackbirden exkluderas på en gång. No offence men, Tycker den är alldeles för ful om jag ska va helt ärlig. Vill inte ha en sport-touring hoj heller för den delen :D.

Personligen säger jag R1.

Detta beror inte på att den är snabbast, bäst eller liknande.

Sporthoj köper man med hjärtat och enligt mig är R1 det snyggaste som finns. :)
Diezel, R1:an är UTAN tvekan den snyggaste hojen. Men av någon konstig har jag fastnat för ninjan. Ska jag köpa en sporthoj med hjärtat så blir det ju deffinitivt Ninjan. Känner ett kall för den, nästan så att jag dras till den på ett sjukt konstigt sett haha.

Är du helt låst på "kåphoj"? Annars är ju nakenhoj/streetfighter på 1000cc rätt trevligt,
dock möjligt att man får upp högre i pris för att hitta något som "intressant".
Teppas, Tyvär så är jag låst på "kåphoj". Har kört kåplösa hojar och det är inte så kul när man kommer upp över 160+. Känns som att man fladdrar omkring för mycket pga luftmotståndet :/. Dessutom så ligger priset ganska högt på dom "kåplösa" hojarna om man ska börja kolla på dom bättre!.

Ducati 998 :yoparty :yoparty :yoparty Det är en hoj som det nästan räcker med att äga för du kommer mest stå och dreggla över dess skönhet = betalar sig flera gånger om :tummenupp
Probetector, Duccen är inte intressant för mig, då det verkar som, iaf utifrån vad jag har sett på blocket, att man får väldigt lite "årsmodel" för pengarna... :/
 
Fuuuul ... !?.Kanske dags att du besöker en lokal optiker.Men du är ju Stockholmare så du är väl permanent lite efter. :lol

Kom igen nu Ankan. Blackbird-röven ser ju ut som en flatrökt ål, det ser ju vem som helst. Gillar du det? :näsblod
 
Last edited:
Last edited:
Fuuuul ... !?.Kanske dags att du besöker en lokal optiker.Men du är ju Stockholmare så du är väl permanent lite efter. :lol

Ankan1, Den är otroligt ful haha, prestationsmässigt håller den säkert måttet men om man ska köpa hoj med hjärtat och köpa den man tycker är snyggast så måste man ju sakna ett hjärta helt och hållet ifall man köper en blackbird hahaha:banana

Kom igen nu Ankan. Blackbird-röven ser ju ut som en flatrökt ål, det ser ju vem som helst. Gillar du det? :näsblod
Jörgen, jag håller helt och hållet med dig.

Sa han som körde omkring på en fornhistorisk replika.LOL. :rofl

Den är ju i alla fall snygg i jämförelse med Blackbirden, Ankan!

Blackbird är touring.

Gixxer är sport.
Helt rätt Hansen, helt rätt!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top