Nu har bakbromsen gett upp, tips till oerfaren?

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
KTM 450cc
Hejsan, Igen!

Ber om ursäkt för mina trådar, men vill gärna börja med att försöka själv innan jag lämnar in hela motorcykeln!
Håller ju som sagt på att piffa upp den, och nu efter att den varit nerriven så ska bromsen bak dit, men jag får inte upp något tryck alls!

Har luftat förut och vet hur man gör, har provat både bakifrån och framifrån, och visst, bakifrån är bäst, och all luft är ur, men det blir inget tryck iallafall!

När jag lossar muttern på oket bak, med pedalen nere, så kommer det bara ur lite olja, och håller man kvar pedalen nere så åker oljan in igen, så jag gissar på att det är något som är trasigt?!

Hur går man till väga, helst då utan att lämna in, var börjar man, kan man göra någon uteslutningsmetod eller dylikt...Kolven rör sig inte alls, och allt är smörjt, ny olja och Inga synliga lekage...

Det är en KTM 450 EXC!

MVH

Låter som internläckage i bromscylindern (pumpen). Finns säkert renoveringssatser med nya tätningar att köpa.
Tagen ur sitt sammanhang får formuleringen "..har provat både bakifrån och framifrån, och visst, bakifrån är bäst.." lite annan innebörd :-)

I alla lägen är det smart att använda bromsluftningsverktyg modell vacumsug

Såg faktiskt att biltema har en fin sådan numera

Om nu kolvarna rör sig som dom ska ( ta loss oket kläm in dom med polygrip eller liknande)

Koppla vacumslangen på luftnippeln , fyll på vätska öppna luftnippeln

Sug tills det kommer ren vätska var noga med att inte få slut i behållaren

Ett par pumpningar med pedalen samt lufta en sissta gång under tryck
brukar funka bra

och om vi återgår till ditt problem.
Självfallet skall du prova själv först o fortsätt fråga.
När du luftar gör du då enligt följande sätt?
1 trycker ner pedalen och håller den nere.
2 Öppnar ventilen och släpper ut det övertryck som bildats
3 stänger ventilen (luftniplen)
4 släpper upp pedalen
5 upprepa en miljon gånger.

Det kan även vara så att du har en dum luftbubla som har hamnat i oket och vägrar ge vika. man kan åka på o lossa oket o vrida det så luftniplen hamnar som högsta punkt (Den borde iofs vara högsta punkten) men även en slang som går i en båge kan bli högsta punkten och då ställa till problem.

Det jag slutligen skulle provat är o lossa slangen vid broms cylindern och se hur trycket verkar där.

Så nu var det slut på mina ide'r

Edit: läs det som Andersson turbo skrev.

Last edited:
Vill ge en liten rapport!

Höll på som sjutton, vart ingen tryck alls...Men sen, i ren desp. så använde jg tryckluft för tt trycka ut kolven en bit, den var i botten, änkte att den kanske inte vart tillräckligt med olja í, och efter ett tag så kom de tryck, fettade in pinnarna och nu glider oket fram med världens tryck...Är det så att kolven inte bör vara i bottenläge (jag hade tryck den dit för att kunna tvätta ordentligt) när man luftar?

Kram

Vill ge en liten rapport!

Höll på som sjutton, vart ingen tryck alls...Men sen, i ren desp. så använde jg tryckluft för tt trycka ut kolven en bit, den var i botten, änkte att den kanske inte vart tillräckligt med olja í, och efter ett tag så kom de tryck, fettade in pinnarna och nu glider oket fram med världens tryck...Är det så att kolven inte bör vara i bottenläge (jag hade tryck den dit för att kunna tvätta ordentligt) när man luftar?

Kram

Om du luftar utan mothåll på kolven blir det som du beskrev i första inlägget. Du ska montera oket med belägg och allt mot bromsskivan för att sedan pumpa upp trycket samtidigt som du fyller i bromsvätska. När beläggen ligger emot skivan pumpar du upp tryck i bromsen för att sedan öppna luftaren på oket hastigt. Fyll på mer bromsvätska och upprepa tills det inte kommer några bubblor och att bromspedalen inte känns svampig.

Klassikern är ju annars att försöka få tryck direkt efter att man fyllt med ny bromsvätska.
Brukar alltid bli bubblor i vätskan hur försiktig man än är.

Så fylla på vätska, knacka pumpa lite. Vänta några timmar och gör sedan avluftningsproceduren.
Då brukar man få tryck direkt.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing