Nu gråter de blå

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Var det ngn som såg på Abc 22.15 i tisdags?då blev polisen ifrån åkt nere på årstalänken :) men grabbar o tjejer ni kan väl låtsas att dom har ngn chans,ni kunde ju höra hur Polisen satt med gråten ihalsen.Så nu vill dom ju givetvis förbjuda våra hojar pga att de inte kan hänga på,men då är det olyckorna som är det primära fast det då kan vara väglag som kan vara orsak till detta det hade mao hänt om man så krypit fram är helt irrelevant.Tyvärr så kommer det alltid hända dödsolyckor att det har hänt 13 st redan iår är beklagligt, men då ska man ha i åtanke om vi ska hård dra det att övervägande var INTE sporthojar och då kanske några av dessa hade kunnat undvikas om det var väglag som var orsak till det,tex genom bättre information om det hänt en olycka där det kommit en del skit på vägbanan olja disel odyl,för hur många är det inte som gått omkull på det även fast man kört lagligt och att dom sen vill ha en nollvision är inte realistisk, så länge det finns fordon kommer det att ske dödsolyckor sen kan det gå i 10 km/h.Hur kommer det sig att det inte byggs en motorbana i sthlm?dels så får vi någonstans att köra på och sen att vi får en möjlighet att utvecklas som förare,jag tror iaf att det skulle bli ngt lugnare på våra gator med både bilar och hojar. bara lite funderingar en onsdagskväll...
 
Såg precis på insider igen. Känns så sjukt att det är 16000 om dan som kör rattfulla.
Varför ens planera att försöka stoppa en grupp som inte alls är så himla stor på vägarna innan man ens fått stop på det alvarligaste problemet vi har på våra vägar.

Vi mc förare orsakar inte många andra än oss själva skador när vi krashar.
 
Clifton skrev:
Såg precis på insider igen. Känns så sjukt att det är 16000 om dan som kör rattfulla.
Varför ens planera att försöka stoppa en grupp som inte alls är så himla stor på vägarna innan man ens fått stop på det alvarligaste problemet vi har på våra vägar.

Vi mc förare orsakar inte många andra än oss själva skador när vi krashar.
håller med fullständigt,,
 
Tänk om clifton va en politiker...då skulle allt bara flyta på utan problem..men nej så är det inte.. =)
 
Clifton skrev:
Såg precis på insider igen. Känns så sjukt att det är 16000 om dan som kör rattfulla.
Varför ens planera att försöka stoppa en grupp som inte alls är så himla stor på vägarna innan man ens fått stop på det alvarligaste problemet vi har på våra vägar.

Vi mc förare orsakar inte många andra än oss själva skador när vi krashar.

Bra talat.. I med alkolås i deras bilar"visst dom kan låna polarns men iaf", tvångsbehandla"om nöden kräver" o gör om polisens rättigheter att beslagta fordon,iaf omhänderta som polisen sa i programmet.. tack för mig.
 
Thomas_34 skrev:
Tyvärr så kommer det alltid hända dödsolyckor att det har hänt 13 st redan iår är beklagligt, men då ska man ha i åtanke om vi ska hård dra det att övervägande var INTE sporthojar
Man pratar alltid om att det procentuellt är fler sporthojar som är inblandade i olyckor än den procentuella andelen sporthojjar av sveriges MC park. ( hoppas nån förstår vad jag menar )

Finns det istället nån statistik som visar antalet olyckor i varje mcklass fördelat på antal körda kilometer. För om det nu är så att andelen sporthojar inte är så stor så undrar jag varför dessa syns överallt? En anledning till att sporthojjar är överrepresenterade i olyckor skulle kunna vara att sporthojsåkare kör mycket fler mil per år än glidarhojsägare.
 
Skulle man slå ut på MILTALET så tror jag det är ohyggligt lite olyckor med sporthojar ändå!! Finns ju de som kör upp till 1000-2000 mil per säsong, sen kan vi jämföra med majoriteten av "blyslädar" samt de som fick A-bonus, redan nu står ju de för mest olyckor(ok mest sådanna cyklar)men skulle de åka samma miltal som många med en sporthoj på ett år så skulle nog, blyslädesstatestiken vara mörkare än nattmörkret.

Finns ju för tusan 10 år gamla customhojar som inte gått 1000 mil ens!! Så på så sett så är de VERKLIGEN olycksdrabbade med tanke på deras lilla exponering, så man kan undra vilka hojjar som skulle förbjudas.. :mad:
 
Maciej EVO VI skrev:
Man pratar alltid om att det procentuellt är fler sporthojar som är inblandade i olyckor än den procentuella andelen sporthojjar av sveriges MC park. ( hoppas nån förstår vad jag menar )

Finns det istället nån statistik som visar antalet olyckor i varje mcklass fördelat på antal körda kilometer. För om det nu är så att andelen sporthojar inte är så stor så undrar jag varför dessa syns överallt? En anledning till att sporthojjar är överrepresenterade i olyckor skulle kunna vara att sporthojsåkare kör mycket fler mil per år än glidarhojsägare.


Nja det vetifan om vi gör. Tycker man ser dessa glidare över allt. Vet att mina föräldrar åker en jävla massa mil i veckan
 
Clifton skrev:
Nja det vetifan om vi gör. Tycker man ser dessa glidare över allt. Vet att mina föräldrar åker en jävla massa mil i veckan

jo, men det är många sporthojar som oxå går väldigt många mil i veckan...
sen ska man nog inte räkna sträcka/vecka utan sträcka/år. då många som åker blysläde inte plockar ut hojarna förens i juni/juli... å då har ju sporthojarna varit ute i flera månader... (de flesta iaf)
 
:spammer

Thomas_34 skrev:
...Tyvärr så kommer det alltid hända dödsolyckor att det har hänt 13 st redan iår är beklagligt, men då ska man ha i åtanke om vi ska hård dra det att övervägande var INTE sporthojar och då kanske några av dessa hade kunnat undvikas om det var väglag som var orsak till det,tex genom bättre information om det hänt en olycka där det kommit en del skit på vägbanan olja disel odyl,för hur många är det inte som gått omkull på det även fast man kört lagligt och att dom sen vill ha en nollvision är inte realistisk, så länge det finns fordon kommer det att ske dödsolyckor sen kan det gå i 10 km/h....

VM i meningslängd? :hihi :7peta
 
Den där polisen som körde hade förmodligen mindrevärdes-komplex ( stavning? ). Hörde ni hur försiktig han var. " jag kör upp... på den här då" och kör upp litegrann och alla drar och sen åker han fram och sen när alla har dragit ( typ 20 minuter efter de) "fan också" det är så jävla klockrent :yoparty .
 
Clifton skrev:
Vi mc förare orsakar inte många andra än oss själva skador när vi krashar.

Hej!

Tycker inte det där resonemanget med det personliga valet håller för fem öre!
-Om vi kör så att andras (nödvändiga) marginal för misstag försvinner då riskerar vi även andras liv och hälsa. Då en mc dundrar in i sidan på en bil, är det mycket stor risk att bilisten skadas/dödas. Kör man på en unge på cykel då...
-Vad vi själva tycker om oss har liten betydelse; det är omgivningens intryck som formar hur det ska gå med vår kära hobby. En liten klick dårar har ansvaret för hur kollektivet behandlas.
-Händer en olycka kommer vi andra att betala på försäkring och skatt.

För övrigt är det inte bara ett trafiksäkerhetsproblem det här. Den som själv väljer vilka lagar och regler man skall följa är förstås outlaw. En outlaw (oavsett han är tjuv, rånare eller trafikdåre) blir med automatik samhällets fiende då han inte accepterar de demokratiska spelreglerna (kämpa gärna för förändringar men fram till dess måste folkflertalets lagar följas).
Vi kan absolut glömma idén att samhället skall ställa upp för oss (positiv attityd, bygga banor, mm) om inte vi FÖRST inordnar oss i regelverket.

Självklart är det åt helvete att berusade o drogade flöjtar runt i trafiken! Där måste det bli riktigt hårda tag nu!

MVH
Guzzi-Leif
 
kle1991 skrev:
Skulle man slå ut på MILTALET så tror jag det är ohyggligt lite olyckor med sporthojar ändå!! Finns ju de som kör upp till 1000-2000 mil per säsong, sen kan vi jämföra med majoriteten av "blyslädar" samt de som fick A-bonus, redan nu står ju de för mest olyckor(ok mest sådanna cyklar)men skulle de åka samma miltal som många med en sporthoj på ett år så skulle nog, blyslädesstatestiken vara mörkare än nattmörkret.

Finns ju för tusan 10 år gamla customhojar som inte gått 1000 mil ens!! Så på så sett så är de VERKLIGEN olycksdrabbade med tanke på deras lilla exponering, så man kan undra vilka hojjar som skulle förbjudas.. :mad:
Tror du på det där själv? Grattis.
 
Thomas_34 skrev:
Tyvärr så kommer det alltid hända dödsolyckor att det har hänt 13 st redan iår är beklagligt

Fel. Det har skett 13 st dödsolyckor med MC i Stockholmsregionen. Fram till och med den 15/8 har 37 stycken personer avlidit på mc. Ytterligare 200 personer har rapporterats som svårt skadade.
Jämför med biltrafikens 129 dödade respektive 922 skadade under samma period.

Idag finns det 4 161 752 inregistrerade bilar och 283 691 MC (inkl. EU-mopppar). Det innebär att det skett ca. 3 dödsolyckor per 100 000 bilar och 1,3 dödsolyckor per 10 000 MC.

Det är farligare att köra MC. Vi är utsatta för större risker och ändå ser många av oss det som en rättighet att få leka av sig på allmän väg.

Bli inte nån av dedär 1,3

gladh
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top