Nu gick det sådär snabbt igen.. Växelindikator!

Vet inte om det är samma typ men youtube har ju en del filmer som visar diverse installationer som kanske hjälper till?

Jag har för mig det där är en sån som man kopplar till hastighet/varvräknaren? Den jag har beställt e bara magnetstyrd vid typ växelspaken om ja fattat rätt

Hur gick det för er som beställde? Fick ni den att funka? Jag funderar också på att beställa en.

Ursäkta en gubbe som vuxit upp i den analoga eran, men varför är det viktigt att veta vilken växel som ligger i? Snurrar motorn för fort växlar man upp, snurrar den för sakta växlar man ned. Enkelt!

Vad har jag missat?

Henrik

Ursäkta en gubbe som vuxit upp i den analoga eran, men varför är det viktigt att veta vilken växel som ligger i? Snurrar motorn för fort växlar man upp, snurrar den för sakta växlar man ned. Enkelt!

Vad har jag missat?

Henrik

Jag kanske gör fel men när jag bromsar så hårt jag kan och petar ner från femman till tvåan samtidigt tycker jag det är skönt att se att det verkligen är den förväntade tvåan som ligger i när jag släpper ut kopplingen och inte ettan eller trean.

Men det kanske bara är jag.

Vad har jag missat?

Henrik

Jag har saknat det massor av gånger, ska nog bygga en sån där själv (vilket man nu för tiden faktiskt enklast gör med en enchipsdator).
Bra påminelse om man tex liger o cruisar men missat att lägga i 6an, vilket iaf jag tycker är lätt om man är lite tankspridd.
Eller när man brassar gärnet och i 270 blås undrar om man har 5an eller 6an i men inte vill försöka lägga i 6an i onödan för man är rädd att blåsa av hojen om man ändrar körställning det minsta.. :D

Jag kanske gör fel men när jag bromsar så hårt jag kan och petar ner från femman till tvåan samtidigt tycker jag det är skönt att se att det verkligen är den förväntade tvåan som ligger i när jag släpper ut kopplingen och inte ettan eller trean.

Men det kanske bara är jag.

Bromsa så hårt jag kan, växla ned OCH titta på instrumenten, mer än jag klarar!

Henrik

Bromsa så hårt jag kan, växla ned OCH titta på instrumenten, mer än jag klarar!

Henrik

Gör som jag, kör långsammare :D

Edit: nåt jag däremot inte fattar är varför trottelpositionen syns i displayen.
Vad är ni som tittar på den ute efter?

En sån köpte jag förförra året. Efter att försökt få den att funka i ett par veckor så gav jag upp och den samlar nu damm på en hylla. Köpte en Acumen dg4 istället, den funkar bra.
Problemet med den växelindikatorn är att den endast tar sin pickup från magneterna och neutralen och den är rätt oprecis. Så det blir fel nästan jämnt. Lite bättre enheter tar sin pickup från varvtal, hastighetssensor samt neutralsensorn och kan hålla lite bättre koll på vad som egentligen pågår.

Tack Killawife för ett konkret svar angående växelindikatorn. Synd att den inte fungerade som önskat. Det hade ju kunnat vara en suverän produkt om den fungerat bra. Den har ju fördelen att den skulle kunna veta vilken växel som läggs i utan att man först har släppt upp kopplingen.

Jag köper nog en Acumen eller en Gipro istället. I nuläget lutar det nog åt en Gipro då den verkar ha en större och tydligare display. Är du nöjd med storlek och läsbarhet på din Acumen? Vilken färg på displayen har du?

Ja jag tycker det funkar bra och displayen är lätt att läsa av. Jag har en med röd färg. Jag ska erkänna att jag inte kört särskilt mycket men hade inga fel alls under den rundan jag körde och den verkade hänga med bra.

Vad har jag missat?

Henrik

Behövs kanske inte på Sturup Raceway där man bara använder två växlar. :D Men jag funderar också på att köpa en. Duktigt frustrerande när man växlat ner för långt och inte har slirkoppling. :gnissla

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP