Nu gick 3e packboxen under ett år...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tre backboxar på ett år, känns som om det är något annat än packboxen som är felet...

KTM 1190 är väl inte en känd packboxmarodör? Nu har den stått still i några månader och ändå börjar den läcka, någon som har en idé om vad det kan vara?
 
Hur långt har du kört under den här perioden?
Hur ofta rengör du gaffelbenen?
Kör du mycket på grusväg? Vägar med mycket potthål/ojämnheter? Wheelar?

Ifall det inte är otur och att det helt enkelt kommer in smuts eller kan förklaras med slitage från hård belastning på fjädringen skulle det kanske kunna vara gaffelbenen som fått någon ojämnhet, t ex på grund av ett sandkorn som rispat metallen.

För övrigt är det väl så att olika hojtillverkare optimerar fjädringen för olika egenskaper. Optimerar man gaffelbenen för så låg friktion och därmed så goda fjädringsegenskaper som möjligt så går det ut över tätheten i gaffelbenen, dvs ökad känslighet för läckage. Vet inte hur det är med just KTM 1190 i det avseendet, men har själv en BMW S1000R där jag haft problem med att behöva byta gaffelbenstätningar lite oftare än vad jag tycker är normalt och när jag diskuterat frågan med märkesmekaniker har jag förstått att det kan vara "by design".
 
Hur långt har du kört under den här perioden?
Hur ofta rengör du gaffelbenen?
Kör du mycket på grusväg? Vägar med mycket potthål/ojämnheter? Wheelar?

Ifall det inte är otur och att det helt enkelt kommer in smuts eller kan förklaras med slitage från hård belastning på fjädringen skulle det kanske kunna vara gaffelbenen som fått någon ojämnhet, t ex på grund av ett sandkorn som rispat metallen.

För övrigt är det väl så att olika hojtillverkare optimerar fjädringen för olika egenskaper. Optimerar man gaffelbenen för så låg friktion och därmed så goda fjädringsegenskaper som möjligt så går det ut över tätheten i gaffelbenen, dvs ökad känslighet för läckage. Vet inte hur det är med just KTM 1190 i det avseendet, men har själv en BMW S1000R där jag haft problem med att behöva byta gaffelbenstätningar lite oftare än vad jag tycker är normalt och när jag diskuterat frågan med märkesmekaniker har jag förstått att det kan vara "by design".

Har kört ca 1400 mil, blir så mycket grus som möjligt men det har inte blivit mer i år än något annat år. KTM rekommenderar 4W men den blir så jävla hysterisk i fjädringen då. Fick tipset av en på Cross & Enduro Companiet att hälla i olja av högre viskositet för att lugna gaffeln, typ 10W. Ska pröva det nästa helg.
 
3 packboxar på ett år verkar i överkant minst sagt.

Finns det risk för att det är någon grad på gaffelbenet (jag antar att det är gaffeln som läcker)?
I så fall kan packboxarna förstöras fort.

Mvh,
Ingvar
 
Har kört ca 1400 mil, blir så mycket grus som möjligt men det har inte blivit mer i år än något annat år. KTM rekommenderar 4W men den blir så jävla hysterisk i fjädringen då. Fick tipset av en på Cross & Enduro Companiet att hälla i olja av högre viskositet för att lugna gaffeln, typ 10W. Ska pröva det nästa helg.

Hmm, ja under motsvarande antal mil fick jag byta gaffelbenstätningar två gånger (efter det har de hållit sig täta betydligt längre), så med mycket gruskörning och låg viskositet på oljan kanske det inte är orimligt ofta som du behövt byta, givet att slumpen kan spela in. Låter som ett rimligt experiment att testa med olja av högre viskositet och se hur skillnaden blir. Är dock ingen fjädringsexpert.

Men skulle även gjort en noggrann inspektion av gaffelbenen så att det inte finns någon ojämnhet.
 
Hmm, ja under motsvarande antal mil fick jag byta gaffelbenstätningar två gånger (efter det har de hållit sig täta betydligt längre), så med mycket gruskörning och låg viskositet på oljan kanske det inte är orimligt ofta som du behövt byta, givet att slumpen kan spela in. Låter som ett rimligt experiment att testa med olja av högre viskositet och se hur skillnaden blir. Är dock ingen fjädringsexpert.

Men skulle även gjort en noggrann inspektion av gaffelbenen så att det inte finns någon ojämnhet.
Värt att tillägga är jag av olika anledningar inte har bytt båda packboxarna när den ena har sprungit läck utan endast den trasiga och högra gaffelbenet har hållit närmare 3000mil medan det vänstra läcker efter 500mil typ.
 
Värt att tillägga är jag av olika anledningar inte har bytt båda packboxarna när den ena har sprungit läck utan endast den trasiga och högra gaffelbenet har hållit närmare 3000mil medan det vänstra läcker efter 500mil typ.

Aha, så det är vänstra som du behövt byta tre gånger på de senaste 1400 milen? I såna fall talar det väl för någon ojämnhet eller liknande, om du inte bara haft otur.
 
3 packboxar på ett år verkar i överkant minst sagt.

Finns det risk för att det är någon grad på gaffelbenet (jag antar att det är gaffeln som läcker)?
I så fall kan packboxarna förstöras fort.

Mvh,
Ingvar

Osäker på vad du menar med grad i sammanhanget? Jag la märke till att vet var visuella längsgående revor i innerbenet sist jag bytte men inget som gick att känna. Jag hade inte tid att reflektera över det då men jag kanske borde nämnt det i topic...

Måste man kanske byta innerbenet... Suck, jag som bara vill sälja hojen :(
 
Last edited:
Man kan ju köra våtslippapper och WD40 runt gaffelbenet. Fint papper, 1000-1500 korn.
Kolla noga efter stenskott eller annan skada. Det går att slipa ner vassa kanter och åka vidare utan att byta gaffelbenet.
 
Osäker på vad du menar med grad i sammanhanget? Jag la märke till att vet var visuella längsgående revor i innerbenet sist jag bytte men inget som gick att känna. Jag hade inte tid att reflektera över det då men jag kanske borde nämnt det i topic...

Måste man kanske byta innerbenet... Suck, jag som bara vill sälja hojen :(

Grader är något slags jack i metallen som är mer eller mindre vassa så att det sliter på packboxen.

Om du känner med fingret efter gaffelbenet så ska ytan kännas helt slät, om det är sliprepor som syns men inte känns är inget problem.

Mvh,
Ingvar
 
Instämmer med Björn. Låter som du har stenskott. Lyft upp framänden så att gaffelbenen fjädrar ut helt. Titta noga i bra ljus efter "prickar/hack", och känn med nageln. Slipa ner försiktigt i tvärsgående rörelser.

Det som ser ut som längsgående repor, men inte känns med nageln, behöver inte vara något problem.
 
Hej
byt märke/fabrikat på packboxen nästa gång, kan vara stor skillnad
 
Grader är något slags jack i metallen som är mer eller mindre vassa så att det sliter på packboxen.

Om du känner med fingret efter gaffelbenet så ska ytan kännas helt slät, om det är sliprepor som syns men inte känns är inget problem.

Mvh,
Ingvar

Det är nog sliprepor ja :)

Hej
byt märke/fabrikat på packboxen nästa gång, kan vara stor skillnad

Kör med WP orginal, känns som det inte kan bli bättre på en WP gaffel?



För övrigt var jag nog lite grov med en elak skruvmejsel 1 dag innan jag skulle till Norge med en kompis i somras när jag tog av låsringen innanför radialtätningen som sitter ytterst. Blev nog några revor i godset på ytterbenet, slipade ner alla grader där vet jag men det är inte så att skit och annat kan ha letat sig in den vägen?
...Köper hellre ett nytt ytterben än ett innerben :Bugar
 
För övrigt var jag nog lite grov med en elak skruvmejsel 1 dag innan jag skulle till Norge med en kompis i somras när jag tog av låsringen innanför radialtätningen som sitter ytterst. Blev nog några revor i godset på ytterbenet, slipade ner alla grader där vet jag men det är inte så att skit och annat kan ha letat sig in den vägen?
...Köper hellre ett nytt ytterben än ett innerben :Bugar

Det låter osannolikt tycker jag men om det skulle vara så att något letar sig in på utsidan av packboxen så borde det gå att åtgärda med något slags tätnings- eller monteringsmedel. Kanske Loctite Cylindrisk fastsättning eller något liknande. Exakt vad som behövs beror på hur stort spel som måste tätas, Loctiten ovan klarar 0,15mm men antagligen mer om det bara är en liten del av varvet som t ex i det här fallet med någon/några repor.

Mvh,
Ingvar
 
Det låter osannolikt tycker jag men om det skulle vara så att något letar sig in på utsidan av packboxen så borde det gå att åtgärda med något slags tätnings- eller monteringsmedel. Kanske Loctite Cylindrisk fastsättning eller något liknande. Exakt vad som behövs beror på hur stort spel som måste tätas, Loctiten ovan klarar 0,15mm men antagligen mer om det bara är en liten del av varvet som t ex i det här fallet med någon/några repor.

Mvh,
Ingvar

Återkommer med lite bilder på det när jag pockar isär det nästa helg :tummenupp
 
Det är nog sliprepor ja :)



Kör med WP orginal, känns som det inte kan bli bättre på en WP gaffel?



För övrigt var jag nog lite grov med en elak skruvmejsel 1 dag innan jag skulle till Norge med en kompis i somras när jag tog av låsringen innanför radialtätningen som sitter ytterst. Blev nog några revor i godset på ytterbenet, slipade ner alla grader där vet jag men det är inte så att skit och annat kan ha letat sig in den vägen?
Låsringen sitter ju utanför tätningen så det spelar ingen roll alls om det är någon repa i ytterbenet där.Betydligt större chans att du lyckas skada nya tätningen när du trär den på innerbenet isåfall.
 
Låsringen sitter ju utanför tätningen så det spelar ingen roll alls om det är någon repa i ytterbenet där.Betydligt större chans att du lyckas skada nya tätningen när du trär den på innerbenet isåfall.

Nja det sitter två tätningar, en U-manschett och en radialtätning, låsringen sitter emellan dessa, alltså innanför radialtätningen.
 
Begriper inte hur en skada på ytterbenet kan ge läckande Packbox. Packboxen jobbar ju mot innerbenet.
Däremot har jag i andra sammanhang varit med om seriefel.
Så jag hade försökt få tag på en packbox från annan tillverkare. Om du kan hitta en annan Packbox :va
 
Begriper inte hur en skada på ytterbenet kan ge läckande Packbox. Packboxen jobbar ju mot innerbenet.
Däremot har jag i andra sammanhang varit med om seriefel.
Så jag hade försökt få tag på en packbox från annan tillverkare. Om du kan hitta en annan Packbox :va

Kan kolla om jag hittar standard grejer från SKF...
 
Nja det sitter två tätningar, en U-manschett och en radialtätning, låsringen sitter emellan dessa, alltså innanför radialtätningen.
Den yttre är skrapring så ja,låsringen sitter utanför tätningen.
Är det samma mått som på WP 48mm crossgaffel (troligt)så finns både radialtätning och skrapring från SKF.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top