Nu fattar jag vad ni pratar om

Ozena

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZRT 1100
Hej.

Sedan många många år har jag drömt om att bli MC-ägare. När den "rätta åldern" för tung mc infann sig blev jag student under tre år.
-Glöm hoj, tänkte jag.
Under tre vårar/somrar/höstar satt man som en barnunge som blivit bestulen på spaden i sandlådan och surade så fort man hörde en MC passera i närheten. I oktober-05 fick jag möjligheten att inköpa en välskött och lämplig första hoj. Sagt och gjort, låna pengar av snälla föräldrar, köpa hojen och ställa in den i varmgarage direkt. Teoriprovet avklarades 12 december.

Månaderna gick, snart dags. Handledare ordnades, alla formella papper var klar, bara ut och köra när vägarna är bara. Jag blev extra lycklig av den sena våren och de stora mängder snö som föll :mad:

Fram med hojen i april, putsa, titta, putsa och titta lite till. Nu visade det sig dessvärre att den första handledaren helt plötsligt inte var så villigt inställd att köra hoj längre, kanske lika bra. Har man inte "tagit fram hojen" den 6:e maj när solen gassar och kvicksilvret visar på 21 grader kanske man inte är sådan hojfantast ändå.

Nåväl, ny handledare. Denna gång blev det fullträff. En tidigare arbetskamrat som visat sig leva större delen av sommaren på sadeln och som mer än gärna hjälper till.

I fredags var det det dags för den första åkturen, kom alldeles nyss hem från min andra åktur. Nu är jag fast i MC-träsket.

Startar hojen, drar i väg efter kajen och känner en värmande vind mot bröstet. Färden rasar vidare efter en förvisso relativt tråkig E4 men sedan....

In mot ett vackert landskap med ömsom öppna ängar som vätter mot vackra sjöar kombinerat mät tät vacker granskog. Vitsippor som börjat slå ut i vägdiken och en enorm sol som värmer färden. Att med alla sinnen kunna ta in landskapet är en otrolig upplevelse (undantaget en välgödslad åker :tungan ). Nåväl, efter 2 timmar med efterföljande kramp i "smajl-musklerna" bar det åter in i stan med följande intryck:

¤ Detta var nog bland det bästa jag varit med om (jag är endast novis)
¤ Jag kommer aldrig sluta åka MC.
¤ Finns det något bättre sätt att utforska Sverige än på en sadel?
¤ Vilket vackert land vi lever i.
¤ Vad är vinter mot sommar?
¤ Behövs terapi när man kan åka MC? Finns någon bättre medicin?
¤ Jag vill ha mer, mer, mer.

Imorgon fortsätter MC-åkandet. Nu bär det av på jobbet. Uppkörning den 30 maj.

Vi ses i sommar!

Fasen, nu blev jag ännu mer sugen att snabbt införskaffa ny hoj!!! :)

:) var ute å körde lite idag jag också. Håller just på och läser teorin och ser verkligen fram emot att få skriva/köra upp. Vad det blir eller när det blir vet jag inte än, jag har dysleksi så det tar ett tag att få teorin att fastna :) Men det ska väl gå.

Visst är det underbart!! :tummenupp

AdamGS500 skrev:
2140753 :) var ute å körde lite idag jag också. Håller just på och läser teorin och ser verkligen fram emot att få skriva/köra upp. Vad det blir eller när det blir vet jag inte än, jag har dysleksi så det tar ett tag att få teorin att fastna :) Men det ska väl gå.

Visst är det underbart!! :tummenupp

om du har svart på vitt att du har dyslexi, så kan du få det teoretiska provet muntligt, så du slipper läsa.

lycka till med kortet :tummenupp

Ozena skrev:
2140230 Hej.

Sedan många många år har jag drömt om att bli MC-ägare. När den "rätta åldern" för tung mc infann sig blev jag student under tre år.
-Glöm hoj, tänkte jag.
Under tre vårar/somrar/höstar satt man som en barnunge som blivit bestulen på spaden i sandlådan och surade så fort man hörde en MC passera i närheten. I oktober-05 fick jag möjligheten att inköpa en välskött och lämplig första hoj. Sagt och gjort, låna pengar av snälla föräldrar, köpa hojen och ställa in den i varmgarage direkt. Teoriprovet avklarades 12 december.

Månaderna gick, snart dags. Handledare ordnades, alla formella papper var klar, bara ut och köra när vägarna är bara. Jag blev extra lycklig av den sena våren och de stora mängder snö som föll :mad:

Fram med hojen i april, putsa, titta, putsa och titta lite till. Nu visade det sig dessvärre att den första handledaren helt plötsligt inte var så villigt inställd att köra hoj längre, kanske lika bra. Har man inte "tagit fram hojen" den 6:e maj när solen gassar och kvicksilvret visar på 21 grader kanske man inte är sådan hojfantast ändå.

Nåväl, ny handledare. Denna gång blev det fullträff. En tidigare arbetskamrat som visat sig leva större delen av sommaren på sadeln och som mer än gärna hjälper till.

I fredags var det det dags för den första åkturen, kom alldeles nyss hem från min andra åktur. Nu är jag fast i MC-träsket.

Startar hojen, drar i väg efter kajen och känner en värmande vind mot bröstet. Färden rasar vidare efter en förvisso relativt tråkig E4 men sedan....

In mot ett vackert landskap med ömsom öppna ängar som vätter mot vackra sjöar kombinerat mät tät vacker granskog. Vitsippor som börjat slå ut i vägdiken och en enorm sol som värmer färden. Att med alla sinnen kunna ta in landskapet är en otrolig upplevelse (undantaget en välgödslad åker :tungan ). Nåväl, efter 2 timmar med efterföljande kramp i "smajl-musklerna" bar det åter in i stan med följande intryck:

Vi ses i sommar!
Ett par veckor efter att du har fått kortet kommer du att ha glömt det där med vackra landskap, vitsippan i diket och koblajjan i näsan då är det ut och försöka lära sig att åka på slangen och att få ner knäpucken i backen som gäller. lycka till. :hoppa

Ozena skrev:
2140230 Hej.

-Glöm hoj, tänkte jag.

Vi ses i sommar!
:yoparty You are wellcome!!! :yoparty

Ozena skrev:
2140230 Text...

Fint skrivet, välkommen i träsket... :)

Ozena skrev:
2140230

Det ligger nåt i det. Jag brukar bara allmänt slappna av - glömma bort 'verkligheten'. Hög koncentrationsnivå och ändå en del fysisk ansträngning (beror på hur aktivt man kör... :hihi) och en mullrande motor botar en hel del, man stänger ute det mesta annat.

Känner själv lite lika. Har bytt från traktor (xr 600) till yzf 750 nu i vår, och fyfan vad det är kul!! Reg- och kontrollbesiktning nu på fredag, sen är det bara att gasa :)

Kör med förstånd, och var alltid beredd på att övriga trafikanter kanske inte ser dig.

Ja passa på. Vintern är lång. Jag börjar redan få ångest tror jag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT