juha01 skrev:2394575Inget konstigt alls! Bara en ny skatt fast det heter "certifikat" bara för att svensson inte ska märka av skattehöjningen.
Han är listig den där Göran! Hoppas han inte får fortsätta..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
juha01 skrev:2394575Inget konstigt alls! Bara en ny skatt fast det heter "certifikat" bara för att svensson inte ska märka av skattehöjningen.
Det om något måste ju vara kalasbra för oss konsumenter, det borde ju innebära att vi slipper elräkningar baserade på felaktiga uppskattningar utan istället betalar för det vi har förbrukat månad för månad, precis som det är med all annan form av konsumtion. Tänk om man betalade telefon och bredband utifrån en uppskattad årskonsumtion, som sedan avstämdes en gång om året. Helrubbat.Dee_cati skrev:2397884Det roligaste av allt är att regeringen har krävt att alla elbolag ska ha sina elmätare ombyggda för fjärravläsning
sgtpepper skrev:2397911Det om något måste ju vara kalasbra för oss konsumenter, det borde ju innebära att vi slipper elräkningar baserade på felaktiga uppskattningar utan istället betalar för det vi har förbrukat månad för månad, precis som det är med all annan form av konsumtion. Tänk om man betalade telefon och bredband utifrån en uppskattad årskonsumtion, som sedan avstämdes en gång om året. Helrubbat.
sgtpepper skrev:2397911Det om något måste ju vara kalasbra för oss konsumenter, det borde ju innebära att vi slipper elräkningar baserade på felaktiga uppskattningar utan istället betalar för det vi har förbrukat månad för månad, precis som det är med all annan form av konsumtion. Tänk om man betalade telefon och bredband utifrån en uppskattad årskonsumtion, som sedan avstämdes en gång om året. Helrubbat.
syltburk skrev:2396873Pengarna som man betalar för elcertifikaten går till den som producerar den "gröna elen". Det är alltså ingen skatt.
Jo, men som sagt, alla kan inte det. I min gamla lägenhet fanns den möjligheten för elmätaren satt i lägenheten, i min nya vetefan var den sitter.Fotrally skrev:2398104Annars så är det inte alltför jobbigt att läsa av sin egen elmätare en gång i månaden och rapportera det till ditt elbolag.![]()
Alla har väl inte den möjligheten...men för dom som kan är det bra!![]()
sgtpepper skrev:2399444Jo, men som sagt, alla kan inte det. I min gamla lägenhet fanns den möjligheten för elmätaren satt i lägenheten, i min nya vetefan var den sitter.
Hursomhelst så tycker jag att elbolagen rimligtvis kan åläggas att automatisera avläsandet eller åtminstone sköta en ev. manuell avläsning på egen hand och på månadsbasis. T.o.m Televerket klarade ju av det innan AXE-stationerna, då åkte de runt till varje relästation och fotade av markeringsmätarna (!!!!) månadsvis, jag såg det själv en gång när jag gjorde lumpen och kopplade lite i en telestation, jag trodde fan inte mina ögon och det var ändå så sent som 1994.
Varför ska elbolagens kunder behöva antingen få en uppskattad räkning eller själva sköta avläsandet, så sent som 2006? Med tanke på de jävla kopiösa mängderna stålar som de drar in så borde de kunna leverera en lösning där man betalar för faktiskt användande, utan att knorra allt för mycket.
fireblade skrev:2384970Är det inte så att du fått en mer korrekt "sluträkning" efter avläsning?
Elbolag brukar ju skicka ut räkningar med en beräknad elförbrukning under året för att slippa läsa av din mätare varje månad. sedan när de väl lästav din mätare så får de fram hur mycket du faktist förbrukar och du får då en "sluträknig" där du betalar extra eller får tillbaka pengar beroende på hur mycke det diffade från deras beräkningar.
mensa![]()
Dee_cati skrev:2403733Är det värt de extra pengarna som det kommer kosta? Det kommer inte bli billigare på något vis för kontrollavläsningar kommer fortfarande utföras vart 3:e år samt in/utflyttar etc.
Och som sagt, det är inget som hindrar dig att skicka in din mätarställning varje månad och på så vis få en schysst räkning. Och hur du än gör så betalar du inte mer/mindre bara för att det är avläsning en gång per år. Efter två år i samma bostad så brukar man ha ett hyggligt genomsnitt och därefter blir det inga större utsvävningar.
Idioti är det i mina ögon att KRÄVA att det ska vara på detta vis. Det finns betydligt viktigare saker som energi-ministern bör kolla upp först.
xds skrev:2405591Det skapar fler jobb under en period!![]()
![]()
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT