Nu får ni nåt att bita i.. Elräkning !!

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
Någon som lyckat klura ut det där med HUR man läser av en elräkning och vad är det egentligen dom tar betalt för?

Kika på den här räkningen jag fick idag.

Ska tillägga att jag betalade en räkning på nästan 800 kr för två veckor sen (nä ingen försenad räkning el dyligt)

Tidigare har elräkningen legat på max 400 kr för två månader (jag bor litet o lagar aldrig mat hemma o inga energikrävande apparater förrutom datorn och teven)

Nån vänlig själ som kan förklara vad det är dom gör egentligen? Verkar som om Fortum älskar o jävlas med folk.

Bifogat

• elräkning.JPG
    elräkning.JPG
    51.2 KB · Visningar: 1,249
Är det här nya mensa testet eller? :hihi

Är det inte en årsräkning på bäreknade utgifter?(Kan man ta betalt för beräknade utgifter?)

prulle skrev:
2384757 Är det här nya mensa testet eller? :hihi

Är det inte en årsräkning på bäreknade utgifter?(Kan man ta betalt för beräknade utgifter?)

Undra om alla mensas medlemmar tillsammans skulle kunna klura ut vad fan det är dom tar betalt för...:D

Imorron ska det ringas o frågas på Fortum iallafall, men jag lär nog inte bli klokare..

Det är ju inte första gången i världshistorien någon fått fel på sin elräkning. HAr hänt flera stycken jag känner. På sommaren brukar ju normalt elpriserna sjunka dessutom.

supergirl skrev:
2384795 Det är ju inte första gången i världshistorien någon fått fel på sin elräkning. HAr hänt flera stycken jag känner. På sommaren brukar ju normalt elpriserna sjunka dessutom.

Hur vet man att dom har gjort fel när man inte vet vad det är dom har debiterat? :D

Dom kör väl på en årskalkyl som dom ar betalt för, om du sedan skulle ligga under den kalkylen så dras det av på nästa....om jag får gissa lite vilt. Har själv allt inklusive i hyran så betalar inte ens för hemtelefonen längre :)

ghandi skrev:
2384837 Dom kör väl på en årskalkyl som dom ar betalt för, om du sedan skulle ligga under den kalkylen så dras det av på nästa....om jag får gissa lite vilt. Har själv allt inklusive i hyran så betalar inte ens för hemtelefonen längre :)

Men 1500 kr felräknat på ett år är ju typ vad jag betalar på ett helt år i elräkning.. SÅ fel kan dom bara inte räkna..

Är det inte så att du fått en mer korrekt "sluträkning" efter avläsning?

Elbolag brukar ju skicka ut räkningar med en beräknad elförbrukning under året för att slippa läsa av din mätare varje månad. sedan när de väl lästav din mätare så får de fram hur mycket du faktist förbrukar och du får då en "sluträknig" där du betalar extra eller får tillbaka pengar beroende på hur mycke det diffade från deras beräkningar.

mensa :yoparty

fireblade skrev:
2384970 Är det inte så att du fått en mer korrekt "sluträkning" efter avläsning?

Elbolag brukar ju skicka ut räkningar med en beräknad elförbrukning under året för att slippa läsa av din mätare varje månad. sedan när de väl lästav din mätare så får de fram hur mycket du faktist förbrukar och du får då en "sluträknig" där du betalar extra eller får tillbaka pengar beroende på hur mycke det diffade från deras beräkningar.

mensa :yoparty

Iofs men då ska det väl ändå framgå av räkningen och vad är det dom menar med (nytt pris) som dom tar betalt för i efterhand ? O el har dom räknat från 050708-051130 medans energiskatten är räknad från 050708-051231..o ja massa andra konstiga saker..

Ditt "problem" är att du har ett avtal med "rörligt" elpris (inom "" för att ditt avtal löper en månad i taget och alltså kan priset också ändras varje månad, istf att följa spotpriset som ett riktigt rörligt avtal gör) och med sommarens torka så har du "drabbats" av en rejäl uppgång. Som det ser ut är det här en beräkning av faktisk förbrukning och eftersom ditt avtal löper en månad i taget, har de rätt att ändra vartefter marknadspriser förändras, månad för månad.

Energiskatten gick upp efter årsskiftet, inget konstigt med det (tyvärr) och nätavgift, elcertifikatsavgift samt abonnemangsavgifter kommer ingen ifrån.

Fördelen är att du också har rätt att ändra ditt avtal... om du vill och känner att du har något att tjäna på det. Just nu är det så höga priser att det troligtvis är lönlöst att binda avtalet, men samtidigt går det mot höst/vinter, vilket också innebär högre energipriser, så... f-n vet vad som är bäst?!? :va

Tidigare, när elpriserna ändå varit relativt låga, har ett rörligt avtal varit förmånligt även för den lilla brukaren, eftersom priserna på sommaren normalt sett jämnat ut eventuella toppar på vintern, men ju mer priserna stiger och närmar sig övriga Europas effektbaserade energipriser istället för våra energibaserade, desto mindre har vi att tjäna på en kalkylerad årstidsutjämning.

Kolla på den räkningen som du betalade för ett par veckor sedan och se vad det är du betalade då för den här räkningen verkar du inte komma undan.

Lycka till, det är ett h-e med elräkningar... Ingen blir klokare av det här jag skrev antar jag så vi struntar i alltihop, betalar och ser glada ut... :confused:

Wille skrev:
2384693 Någon som lyckat klura ut det där med HUR man läser av en elräkning och vad är det egentligen dom tar betalt för?

Kika på den här räkningen jag fick idag.

Ska tillägga att jag betalade en räkning på nästan 800 kr för två veckor sen (nä ingen försenad räkning el dyligt)

Tidigare har elräkningen legat på max 400 kr för två månader (jag bor litet o lagar aldrig mat hemma o inga energikrävande apparater förrutom datorn och teven)

Nån vänlig själ som kan förklara vad det är dom gör egentligen? Verkar som om Fortum älskar o jävlas med folk.

Det ser ju ut som om räkningen är för ett helt år, då är det väl inte så mycket pengar? Jag ser att du har 35 A-säkring, nätbolagets fasta kostnad beror delvis på din säkringsstorlek. Så länge du inte har elvärme så är det ingen chans att du behöver så stor säkring. Be nätbolaget att byta så kan du tjäna några tior per år! Om du inte vet hur stor säkring du behöver så ska dom hjälpa dig med det.

syltburk skrev:
2385255 Det ser ju ut som om räkningen är för ett helt år, då är det väl inte så mycket pengar? Jag ser att du har 35 A-säkring, nätbolagets fasta kostnad beror delvis på din säkringsstorlek. Så länge du inte har elvärme så är det ingen chans att du behöver så stor säkring. Be nätbolaget att byta så kan du tjäna några tior per år! Om du inte vet hur stor säkring du behöver så ska dom hjälpa dig med det.

Va är det för elräkningar jag har betalat varanann månad då??? Dom tänker väl inte ta dubbelt betalt???

Jag vet itne vad det är för säkring som finns här, det är utbytta elskåp så man kan inte se hur mycket man förbrukar längre..Här finns ingen elvärme, knappt värme på vintern..:D

sudda... läste lite nogrannare nu. :näsblod

Edit: Måste vara någon slags "efterräkning" som kommit när de läst av mätaren och den visat att du använt mer än beräknat?

Last edited:
Wille skrev:
2385393 Va är det för elräkningar jag har betalat varanann månad då??? Dom tänker väl inte ta dubbelt betalt???

Jag vet itne vad det är för säkring som finns här, det är utbytta elskåp så man kan inte se hur mycket man förbrukar längre..Här finns ingen elvärme, knappt värme på vintern..:D

Jag tycker att du ska göra så här. Ring Fortum Distribution AB och fråga dem om räkningen, varför du ska betala två gånger. När de svarat på den frågan så ber du dem ändra din säkring från 35 ampere till något lägre. De kan se hur mycket energi du har förbrukat och kan utifrån det uppskatta vilken maxeffekt du tar ut, m.a.o hur stor säkring du behöver. Jag kan lova dig att du inte behöver 35 ampere så du kommer troligtvis spara någon liten slant. Jag har aldrig hört talas om ett nätföretag som inte har lägre fast kostnad om man har mindre huvudsäkring men jag har å andra sidan inte hört talas om allt.:tungan

Enl fakturan betalar du för en Bastariff. Det är den lägsta nätkostnaden du kan ha i Sthlm. http://www.fortum.com/gallery/pdf/fd/natpriser_2006/sakring_alla2006_stockholm.pdf

Längst upp står det om det är en Avstämningsfaktura (man har läst av mätaren) eller om det är en vanlig beräknad faktura. Om du inte bott där längre än 12 månader så kan den vara "felaktigt" uppskattad. Beräknas på föregående hyresgästs förbrukning om man inte själv säger till hur mycket man planerar att förbruka. Kan vara väldigt svårt att avgöra.. Det rättas vid nästa årsavläsning. Nät-bolagen är skyldiga att läsa av mätaren minst en gång per år.

Eftersom denna sträcker sig långt tillbaka i tiden så är det en avstämning. Men har alltså läst av mätaren och sett att du förbrukat mer el än vad man beräknat på föregående fakturor. Flera poster beror på att priset ändrats under de perioderna.

Till nät-bolaget (Fortum Distribution AB) betalar du en fast nät-kostnad baserad på vilken nät-tariff du använder.

Nät-tariffen avgörs oftast med hur stor säkring du har och vilket nät du är ansluten till. Du betalar för en Bastariff, 285:- per år. Gäller enbart i lägenheter. Utöver det betalar du en överföringsavgift, i detta fall på 30,90 öre per överförd kWh.

Till el-bolaget (Fortum Markets AB) betalar du för den el du förbrukar.
Du betalar en fast kostnad (abonemangsavgift skulle man kunna säga) 325:- per år.

Därefter har man räknat upp den el du förbrukat under olika perioder. Flera flera poster pga. ändrat pris (du har inget fastpris avtal).

El-cerifikat är en knepig sak. Läs om det här: http://www.fortum.se/document.asp?path=19923;22344;22353;23972;23977;24019;24026;24220

Därefter vill Göran ha lite till husbygget, han tar lite energiskatt. Två poster pga. att energiskatten höjdes from. 2006-01-01.

Last edited:
Nu så har det klarnat upp.

Allt var fel i räkningen, den ska markuleras + att min föregående räkning som jag betalade var också fel, så nu slutar det med att jag får pengar tillgodo istället. :D :D

Fråga mig inte vad det var som dom gjort fel för det visste dom inte ens själva..

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick