Nu får det f..n vara nog!!!!!!!!!!!!!!!!

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Daytona 675
Måste bara skriva av mig lite...
Har precis som alla andra vänliga själar längtat non-stop sen i 27 okt (min sista tur) efter att säsongen ska dra igång på nytt.

Äntligen är den här och jag gläds med alla er som är ute och gör det man ska, åka hoj och ha så roligt det bara går!

Tyvärr slet jag av hälsenan för en tid sedan. Operation, 2 veckor i gips och sedan någon jävla sko som ser ut som en rymdpjäxa i 4 veckor kombinerat med kryckor!

Robocop ska få tillbaka sin pjäxa nästa tisdag så då ska jag äntligen få börja gå i vanliga dojor, dock med hjälp av kryckor i 2 veckor till.

Men allt detta jävla krångel!

Ärr som inte läker, granulom (goggla på det ni) och värk och skit.. Har varit till hälsovårdsmottagningen 3 gånger för att sy ihop skiten bättre..

Och vad händer nu för 1 timme sedan?

Jo efter att ha staplat mig till gymmet på kryckor och kört ett pass så följer en dusch och en raffinerade upptäckt. Något litet skit sticker ut på två ställen i vaden, tar tag i det och drar och fram på 2 ställen kommer 4cm fiskelina samtidigt som jag känner att det drar i min hälsena???

Seriöst, det räcker nu... ska ner till sabbatsberg och få det kollat..

Vill bara komma igång med rehaben (12v) så man kan börja gå normalt...

Vet att detta är pie nuts jämfört med många andras situationer.
Men ibland tryter orken lite..

Nästa tisdag ska jag i allafall upp på hojen på nått sätt (silvertejp?)

Ut och åk med er allihop!

/Jens

Last edited:
Jag va sjukskriven i 3 månader förra sommarn... kunde inte ens putsa på hojen... Då de va händerna jag opererade...
Ut i solen å putsa me dig! :cool:

Lider med dig!

Tyvärr så är inte sjukvården bättre..

Krya på dig

Jodå jag lovar. det är den, i 999 fall av 1000 är den bra. Sen finns det skrämmande undantag:rolleyes: Är ingen läkare men misstänker att suturen som sticker ut är för att kunna ta bort "dolda" stygn utan att behöva skära upp allt för mycket när dom skall väck:confused:

Jodå jag lovar. det är den, i 999 fall av 1000 är den bra. Sen finns det skrämmande undantag:rolleyes: Är ingen läkare men misstänker att suturen som sticker ut är för att kunna ta bort "dolda" stygn utan att behöva skära upp allt för mycket när dom skall väck:confused:

Numera kan man väl sy invärtes med stygn som löses upp av kroppen?

Deppa inte ihop, TS. Du kan ju extraknäcka som Televinken. :D

Numera kan man väl sy invärtes med stygn som löses upp av kroppen?

Deppa inte ihop, TS. Du kan ju extraknäcka som Televinken. :D

Tror inte de stygnen klarar av kraften mot hälsenan.

Fan vad trist för dig, se till att ordna anmälningar och ring ditt försäkringsbolag när dem fuckar upp hela tiden så skall du se till att det blir ordning.

Lex-maria, Lex-Sarah eller kanske får köra en Lex-luthor :X

Vad händer om du drar i fiskelinan? får du napp?

...förlåt

höhö.. fan att man skrattar åt det:hihi

Till TS:
Förstår att du är bitter över det, som du säger, oroa dig inte det finns som sagt alltid värre..

[YOUTUBE-ID]l9K4BKkLaCI[/YOUTUBE-ID]

Suturer som är resorberbara är lika starka som icke resorberbara suturer, vad man väljer beror mer på operatörens preferenser, vilka riktlinjer som finns, vart man utför ingreppet samt vem man utför operationen på.

Bör dock nämnas att det är omtvistat huruvida man bör operera en akillesruptur eller ej, själv har jag blivit lärd att man ska behandla det med gips all the way, dock bör nämnas att båda har för/nackdelar.

Hur menar du med att du drar i suturer som siter i vaden? Menar du vaden (dvs underbenets övre halva) eller hälen (längre ner, den seniga delen)?

Det är hur som väldigt olyckligt och klantigt att suturändarna är dels så pass långa och dels att de sticker ut ur såret. Hur kan detta inte ha upptäckts tidigare, i synnerhet med tanke på att du varit inne för resuturering av ärret tre gånger efteråt?
Jag skulle vilja råda dig att ta det lite lugnt med foten tills du hunnit kolla upp det, suturen som du dragit kan mycket möjligt vara från just senan och detta gör ju att senan kan vara ömtåligare nu än tidigare. Det skulle dock även kunna vara en sutur från en av de senare reoperationerna som sitter kvar.
Men nu är jag bara inne i spekulationer...

Läkningstidning för just akillesruptur är på ca 6månader, och det kräver en hel del träning för att få tillbaka funktionen, men det vet du säkert redan om, så försök hålla modet uppe! Se till och göra detta rätt nu, gör du inte det finns risk för en re-ruptur och då har du ytterligare helvete framför dig!

Krya på dig!

Kryckor och hojåkning funkar skitbra :tummenupp
Är det bara en tass som är kass, funkar det förvånandsvärt bra med hojåkat.
Vänd bara inte kryckorna på tvärs när du tar dem med på hojen...
:)

En piss i snön, jämfört med vad som kan hända och har hänt.

Brutet finger, med avsliten sena.
Jag gick med det en vecka och jobbade innan jag tyckte det gjorde för ont.
3tim på vårdecentralen.
2tim på röntgen.
9tim på akuten.
1tim hos läkare.
5tim hos plastkirurg.
3tim hos plastkirurg.
3tim på kontroll.
4tim hos sjukgymnast.
2tim hos sjukgymnast.
2tim hos sjukgymnast.

Ska tillbaka till sjukgymnast igen om 5 veckor.
Så det har blivit ett par resor fram o tillbaka för ett jävla brutet finger. Nu har jag 25graders lutning på finger toppen och 10graders böj mitt på fingret. Har gått med någon jävla skena på fingret men det hjälper inte ett skit.

Jag har sagt att jag har ont som fan i ett finger på andra handen också som skadades, men det har dom inte ens kollat på :tummenupp

Ja sjukvården är inte vad den ska.

Kunde ha varit värre.
Jag lovar.
Lider med dig, men vill ändå ha det sagt.
Kör som fan, skit i fötterna.
Hoppas din hojsommar blir super, jag är mest bara avis.

Hej på er!

JA, jag vet att jag gnäller. Men jag tappade modet lite igår.

Tråden som stack ut är nu avklippt. De kunde inte dra ut den då den sitter fast i hälsenan. De kallar det tydligen "vandrade stygn" :)

Det är naturligtvis den seniga delen ned mot hälsenan som jag menade.
Grejen var att tråden inte hittade ut genom själva operationsärret utan 5 cm brevid. De är sytt i flera lager och denna tråd kommer från något underliggande lager.

Riktigt tråkigt det där med fingret. Men allt är ju relativt. Du kan ju gå vilket jag inte kan. Kör väl iaf alla fall bara ett finger på bromsen :tungan Krya på dig!

Idag har jag knallat runt i min ortos och tränat bäst det går. Belastning är bra för rörlighet samt cirkulation. I rätt mängd naturligtvis.

Någon som är hemma och vill åka en lugn sväng på tisdag får gärna höra av er!

Ha det bra allesammans!

Hej på er!

JA, jag vet att jag gnäller. Men jag tappade modet lite igår.

Tråden som stack ut är nu avklippt. De kunde inte dra ut den då den sitter fast i hälsenan. De kallar det tydligen "vandrade stygn" :)

Det är naturligtvis den seniga delen ned mot hälsenan som jag menade.
Grejen var att tråden inte hittade ut genom själva operationsärret utan 5 cm brevid. De är sytt i flera lager och denna tråd kommer från något underliggande lager.

Riktigt tråkigt det där med fingret. Men allt är ju relativt. Du kan ju gå vilket jag inte kan. Kör väl iaf alla fall bara ett finger på bromsen :tungan Krya på dig!

Idag har jag knallat runt i min ortos och tränat bäst det går. Belastning är bra för rörlighet samt cirkulation. I rätt mängd naturligtvis.

Någon som är hemma och vill åka en lugn sväng på tisdag får gärna höra av er!

Ha det bra allesammans!

Ja som sagt det finns ju bra mycket värre saker att råka ut för. Det går bra att köra med fingret nu, en piss i havet mot vad många andra råkar ut för eller får genomlida.

Krya på dig nu så du hinner åka något i sommar.

Men hoj kan du väl allt köra så fort du slipper pjäxan?

När jag bröt vänster arm/hand vid 15 års ålder precis när sommarlovet började så riggade jag ett snöre från axeln till kopplingshandtaget eftersom jag inte kunde använda näven för den. Inget skulle stoppa mig från att köra moppe på mitt sommarlov. :mad:
Spännande att svänga höger.

Kan rekommendera att vänta 3 månader på att få njursten sprängd! Det är en höjdare! Vilka tider, vilka minnen!

I feel you man.
Jag dras med ett helvete till skada som inte läker. Jag blåste av vägen med hojen i somras, skadan som blev då var avslitet muskelfäste i axeln, blev akuten och allt det där.

Blev sjukskriven 2 månader. Gick till en sjukgymnast och fick övningar jag skulle göra, skulle ta ungefär 3 månader att läka helt. Läkte inte riktigt så bra som det skulle, men jag kände hur jag kunde belasta axeln mer och mer, till slut testa jag att köra igång med gymmet igen. Rörelse fanns, men inte mer. Över 60kg i bänkpress var omöjligt (tränade på 120kg innan), det var nåt konstigt motstånd i axeln.

Jag gick med axeln så ett tag, men kunde varken träna eller utföra mitt jobb korrekt så jag tog kontakt med en ortoped och där kollade dom upp min rörelseförmåga och den var ju begränsad. Fick efter många om och men en tid till röntgen, där visade det sig att nyckelbenet hade svällt upp av smällen vid olyckan. Fråga mig inte hur fan det går till.

Det skulle behandlas med Kortison, men jag yrkade för en operation direkt istället för jag kände på mig att det ändå skulle sluta med det. Blev opererad i Februari, 7 mån efter olyckan. Blev sjukskriven 6 veckor efter det, fick några rörelseövningar jag skulle göra, det blev lite bättre men inte bra. Sen blev det sämre igen, fick 3 veckors sjukskrivning till och fick börja med bassängträning.

Nu i helgen så lyfte jag bara en vanlig påse och då knakade det till i axeln och efter det kunde jag knappt utföra övningarna ens i vatten! Min sjukgymnast kan inte hjälpa mig längre utan har bokat en tid hos ortopeden som opererade mig för att konstatera vad som är fel.

Så hojen står fortfarande avställd och kommer göra så en tid till. Har funderingar på att bygga om den till SF så att jag kanske kan börja köra lite tidigare. Eller ge upp och satsa på nästa år. Behöver jag nämna att jag har mått dåligt senaste tiden?

Edit: satans jävlar vad långt det blev.

En piss i snön, jämfört med vad som kan hända och har hänt.

Brutet finger, med avsliten sena.
Jag gick med det en vecka och jobbade innan jag tyckte det gjorde för ont.
3tim på vårdecentralen.
2tim på röntgen.
9tim på akuten.
1tim hos läkare.
5tim hos plastkirurg.
3tim hos plastkirurg.
3tim på kontroll.
4tim hos sjukgymnast.
2tim hos sjukgymnast.
2tim hos sjukgymnast.

Ska tillbaka till sjukgymnast igen om 5 veckor.
Så det har blivit ett par resor fram o tillbaka för ett jävla brutet finger. Nu har jag 25graders lutning på finger toppen och 10graders böj mitt på fingret. Har gått med någon jävla skena på fingret men det hjälper inte ett skit.

Jag har sagt att jag har ont som fan i ett finger på andra handen också som skadades, men det har dom inte ens kollat på :tummenupp

Ja sjukvården är inte vad den ska.

Första felet med sjukvården ligger hos individen. Alla förväntar sig att alla fel och åkommor ska åtgärdas och det utan några som helst men efteråt. Är man förkyld så ska doktorn bara fixa det. Brakar man av vägen på en sporthoj förväntar man sig en smärtfri och snabb läkning till 100% av tidigare kapacitet.

Tyvärr är det kroppar som man sysslar med och inte fast materia som alltid beter sig likadant. Sedan är det oftast sannolikheter och inte sanningar när man kör en behandling, detta då det inte finns några sanningar.

I ditt fall låg fel nummer ett hos dig. Ett brutet finger ska man inte jobba med i en vecka. Ang väntetiderna blir det ju så eftersom du inte är i behov av akut vård (du dör inte och har ju dessutom trampat omkring i en vecka med fingret. Att fingret inte blir bra kanske inte beror på sjukvården utan helt enkelt av skadans art.

Sedan ska man inte försvara köer, men det finns tre orsaker till detta.

1 Kreti och pleti som åker in akut pga hosta, halsont, feber, fått en sticka etc etc.

2 En kö håller kreti och pleti borta från akuten... Skulle det aldrig vara nån kö skulle söktrycket öka markant.

3 Pengar. Vi betalar in x antal pengar till sjukvården via skatten. Dessa pengar ska räcka till allt. Då får man prioritera. Det skulle inte vara några som helst problem att blåsa iväg dubbelt så mycket pengar jämfört med dagens budget. Dock skulle sveriges ekonomi braka ihop.

Dock vill vi alltid ha någon att skylla på när man själv inte rår på problemet.

kan vi inte tävla om försäkringsersättning också när folk ändå är igång? då skulle min signatur passa grymt!:fakta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park