Nu e jag sådär lagom sur...

Bad_boy_rune

Gasa utan fasa!
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
2008 KTM 250 SX-F
Va ute och gasade lite me 426:an i Jordbro idag! Skitskoj! I typ ett varv vartefter hojjen började misstända och dumma sig. Den gick ok på tomgång men när man gasade så misstände den och knallade.

När jag senare kom hem så började jag mecka direkt och konstaterade att det inte har med förgasaren att göra. Vidare till ständstiftet, dock kom jag inte dit. När jag skulle ta av tändhatten insåg jag till min stora förvåning att tändkabeljäveln lossnat ur tändhatten! Vilket leder till min följande fråga:

Hur lagar man detta? Går det? :huvet

btw kollade jag stiftet ändå och det va fint :tummenupp

Sur??????? :va Jag skulle ha blivit glad om jag hade upptäckt att det bara var ett sånt struntfel. Hur man fixar det vet jag dock inte. :tungan

Är det inte bara att skruva fast kabeln i tändhatten? Är väl en svarkabel som är ganska hård och tjock, fast typ ihålig, iaf första biten där det är gängor?

Fast är inte säker dock.

Njae riktigt så enkelt verkar det inte vara, ser ut att vara "avbrutet" längst ut på tändkabeln..

Njae riktigt så enkelt verkar det inte vara, ser ut att vara "avbrutet" längst ut på tändkabeln..

Så det sitter en stump i tändhatten? Normalt sett ÄR det gängor i tändhatten, dvs du tar bort stumpen med en tång, klipper av en bit på kabeln och skruvar fast tändhatten

Om inte; Går det att lossa tändkabeln på spolen?

Annars kostar väl en ny tändkabel inte många kronor?

Ljunghusen: Det är lite svårt at se in i tändhatten, bilder är på G. Tändkabeln sitter fast i spolen...

Loy: En tändkabel kostar runt 500 spänn (jofrab)

Va nere på Yamaha-verkstan och de sa att skruven i kabelskon hade gått av. Mycket riktigt, när jag kom hem nu kapade jag av en bit på tändkabeln (3-4 mm) och sedan kunde jag med en tång skruva ut den avbrutna skruven. Det enda tråkiga är att en ny tändhatt kostar 400 spänn :(

Återkommer när jag köpt en ny tändhatt!

Va nere på Yamaha-verkstan och de sa att skruven i kabelskon hade gått av. Mycket riktigt, när jag kom hem nu kapade jag av en bit på tändkabeln (3-4 mm) och sedan kunde jag med en tång skruva ut den avbrutna skruven. Det enda tråkiga är att en ny tändhatt kostar 400 spänn :(

Återkommer när jag köpt en ny tändhatt!

Måste ju gå med vilken tändhatt som helst, ta från en bil eller liknande.

woodii: nä tyvärr går det inte med vad som helst. På riktiga crossar så måste det vara vattentätt ner till stiftet, som du ser på bilderna så ser tändhattarna lite speciella ut :)

skulle oxo bli glad om det var en sån sak... palla skruva ner hela moton och krångla. nu räcker det med 400 och en 25minuers jobb så kan du köra igen :)

/David. kör husaberg... (:gnissla)

hehe tog inte ens 25 minuter! Har satt dit ny tändhatt, varmkört och konstaterat att den går som aldrig förr :P

Jag vet inte om det bara är jag men det känns som att gasresponsen blivit lite bättre, ganska troligt oxå med tanke på att den kanske har varit trasig ett tag men fortfarande så att man kan köra.

Nu känns det säkert inför Gotland iaf, problemet löst, case closed!

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back