mr_rockster
www.jsfoto.com
För två min sen (enl. min klocka) så var jorden så långt bort från solen den bara kan vara, nu kommer vi bara närmare och närmare och det blir ljusare och ljusare...
sköööönt!
- Johan
sköööönt!
- Johan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
mr_rockster skrev:För två min sen (enl. min klocka) så var jorden så långt bort från solen den bara kan vara, nu kommer vi bara närmare och närmare och det blir ljusare och ljusare...
sköööönt!
- Johan
mr_rockster skrev:För två min sen (enl. min klocka) så var jorden så långt bort från solen den bara kan vara, nu kommer vi bara närmare och närmare och det blir ljusare och ljusare...
sköööönt!
- Johan
landen skrev:Är det inte så att det står still i en vecka sen blir det ljusare?
Vad vet jag men det låter inte så troligt. Det hela hänger ju ihop med att jorden rör sig i en bana runt solen. D.v.s en oval bana. När jorden är längst bort ifrån solen är det mörkast.landen skrev:Är det inte så att det står still i en vecka sen blir det ljusare?
Biifer skrev:Rätta mig om jag har fel.
Jo, jag var ju lite osäker om det värkligen var så. Men nu vet jagMarkus skrev:Jorden stannar och vilar i en vecka, för den är trött på att åka, måste tanka osv.
Jag är nästan beredd att satsa imot. Jorden snurrar kring en axel, den axeln har en lutning. När den lutar bort från solen är det vinter och mörkt, när det lutar mot solen är det sommar och ljust. Detta inträffar just då jorden är längst bort respektive närmast solen.Wunder skrev:Men hörrni?
Jag är beredd att satsa en öl på att anledningen till att det är mörkare är för att dagarna är kortare vilket i sin tur beror på jordens lutning. Jorden lutar åt samma håll oavsett var den befinner sej i banan kring solen, och nu lutar norra halvklotet bort från solen = korta dagar långa nätter.
Avståndet från solen påverkar bara marginellt, banan kring solen är *nästan* rund.
Att jordens bana är elliptisk påverkar visserligen, men det är jordaxelns lutning som ger sommar och vinter.Biifer skrev:Jag är nästan beredd att satsa imot. Jorden snurrar kring en axel, den axeln har en lutning. När den lutar bort från solen är det vinter och mörkt, när det lutar mot solen är det sommar och ljust. Detta inträffar just då jorden är längst bort respektive närmast solen.
Ändring är väldigt liten just kring midvinter och midsommar, men den finns där!landen skrev:Är det inte så att det står still i en vecka sen blir det ljusare?
Biifer skrev:Röda pluppen är fina Sverige. Resten får ni räkna ut själva.

mr_rockster skrev:För två min sen (enl. min klocka) så var jorden så långt bort från solen den bara kan vara
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |