Nu blev det jobbigt...

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Måste bara skriva av mig lite.
Har under en kortare tid tyckt att växellådan i bilen inte har växlat som den ska (multitronic). Åkte igår till Audi Järva och träffade en riktigt trevlig mekaniker. Vi åkte en vända och diskussionen gick som följer...

J=jag
M=mecken

J, känner du hur den liksom slår på låga växlar
M, ja jag känner det
J, ser du hur varvräknarn ligger och pendlar lite upp och ner hela tiden
M, ja hmmm
J, är det något med lådan eller är det något motorproblem?
M, det är lådan som är bekymmret, jag har sett det förut.
J, Åhh fan, det låter dyrt!
M, Det är det också. Om det är felet jag tror så blir det minst 20-25 tusen.
J, Men hur fan kan den paja sådär bara?
M, Det är ju viktigt att service intervallerna följs, dom är lite känsliga på om oljan inte e bytt.
J, Men den är ju fullservad på Audi!
M, Jag ska kolla i datorn när vi kommer in.

Väl inne i butiken igen, så kollar han datorn och efter ett tag kommer han tillbaka...

M, Du den där ser ju inte ut att ha fått oljebyte i lådan på 6000 mila servicen.
J, Nehe och varför inte då rå?
M, Det ser ut som om Audi Stockholm måste glömt att byta.
J, Jaha då är det ju inte så konstigt att den e paj då.
M, Nej det är korrekt. Åk till dom och kläm dom lite på "kulorna"
J, Ja jag får väl göra det. Tack för din hjälp...

I eftermiddag ska jag åka och prata med Audi Sthlm om det här. Önska mig lycka till :gnissla

Bilen har gått 11000 mil så jag har ingen aning om hur dom ställer sig till det här???
Nån som har erfarenhet :confused:

PS. Bilen är en Audi A6 3.0 2002 DS.

Som Cartman skulle ha sagt; Kick em in the nuts!

ne men seriöst fan va surt för dig. Hoppas klantarslena på Audi betalar.

Du bör använda den där verkstaden som referens, och använda mekanikerns namn, be dom ringa honom osv. få lite respekt och förtroende så du inte bara kommer in som en krävande kund. är det problem med första personerna du talar med, be om att få prata med en bestämmer mer än golvfolket...

Helt sant,
Det gäller att vara snäll och trevlig och hoppas dom är lite humana och förstår problemet. Man kommer inte långt med att komma in och dunka näven i bordet :6surkart då lessnar dom direkt och gör vad som helst för att bli av med en.

Hoppas på gott resultat. Jag redovisar hur det gått sen...

syns det i loggarna att oljan inte är bytt så lär det väl inte vara något problem

Säg inte det..

Jag har fått en hel del rost på min Audi. Årsmodell 2001. Audi skryter med 12års rostskyddsgaranti. Tycker det är liiite tidigt för en 6år gammal bil att börja rosta.

Min rost hävdar de beror på stenskott. På backluckan finns små blommor som kommer underifrån. De här små blommorna finns även på alla dörrar samt höger flygel ovanför tanklocket. Hur får man stenskott på bakluckan? Och det är inte en eller två blommor heller. Nåväl, jag ska testa en gång till att få det på garanti/goodwill.

Jag håller tummarna för att Audi eller verkstaden tar på sig att fixa lådan utan knussel.

Gäller inte rostskyddsgaranti bara genomrostning av bärande delar?

Verkar vara lite si och så med hur det tolkas. Vissa har fått nya delar och omlackat med andra fått kalla handen. Jag ska ärligt säga att jag inte vet exakt vad garantin täcker.

Mina föräldrar fick sin backlucka omlackad iofs har de en Skoda. :)

Säg inte det..

Jag har fått en hel del rost på min Audi. Årsmodell 2001. Audi skryter med 12års rostskyddsgaranti. Tycker det är liiite tidigt för en 6år gammal bil att börja rosta.

Min rost hävdar de beror på stenskott. På backluckan finns små blommor som kommer underifrån. De här små blommorna finns även på alla dörrar samt höger flygel ovanför tanklocket. Hur får man stenskott på bakluckan? Och det är inte en eller två blommor heller. Nåväl, jag ska testa en gång till att få det på garanti/goodwill.

Jag håller tummarna för att Audi eller verkstaden tar på sig att fixa lådan utan knussel.

Intressant, Jag hade en A3 innan den här bilen. Det var en -99:a och jag fick också rostangrepp fast på taket i dropplisterna samt på underkant dörrar. Jag fick det arbetet utfört på garanti. Dom var tvungna att lacka om nästan hela bilen. Jag påpekade felet förra vintern så bilen var med andra ord 6-7 år gammal när jag fick det på garanti.
Ge dig inte när det gäller rosten.

Vad hette Ådi-mecken? (polarn jobbar ådi-järva)

Helt sant,
Det gäller att vara snäll och trevlig och hoppas dom är lite humana och förstår problemet. Man kommer inte långt med att komma in och dunka näven i bordet :6surkart då lessnar dom direkt och gör vad som helst för att bli av med en.
Äh, har du råd med både en Audi A6 och en gixxer (äger säkert en segelbåt också) kan du säkert hosta upp dessa stålar också.

Och för den som är intresserad över hur det gick igår...

Kommer till Audi Sthlm vid kvart i fyra...

J=jag
H=helt ointresserad ej serviceminded servicegubbe som står i kundservice...

J, Hej, jag träffade dig som snabbast igår vid stängning och jag skulle komma tillbaka idag istället.
H, Ja just det. Du kommer för sent idag också...Too late...liksom.
J, Jaha men klockan e kvart i fyra och ni stänger fem???
H, ...Ja...mm...vi har så mycket och jag kan inte skicka ut nån meck och provköra. Dom måste jobba med det dom håller på med sista timmen...Men jag kanske kan ta en tur..

Jag fick alltså åka ut med en provtur med kundservicegubben som fan inte kunde någonting. Han säger när vi satt oss i bilen att "det kanske är så att du märker minsta konstiga ljud, bara för du hade en tändspole som gick sönder tidigare" (jag hade berättat det för honom).
Han tyckte väl dock att det ryckte och slog i lådan, efter ett tags körande, så vi åkte tillbaka.

Väl inne ville han boka en tid, och jag ville veta vad som va gjort på 6000 mila servicen. Jag berättade att audi mecken på Järva hade sett att oljan i lådan inte var bytt som den skulle.
Jag fick inte veta någonting, han bara mumlade om att det finns så många lådor att han inte kan hålla reda på dom :va
Och jag blir ju inte förvånad över att han inte kunde hålla reda på det :pangihuve

Summa av besöket var att jag fick inte en ordentlig koll, jag fick en tid inbokad om 1 månad och jag fick inte veta någonting om 6000 mila servicen eller hur vi skulle lösa det här.

Jag satte mig i bilen och ringde mecken på Järva.
Han sa att den nya chefen på Audi Sthlm var hans gamla chef, så jag ska ringa honom på måndag för att se hur vi går vidare...Det var synd att jag fick träffa rötägget på Audi Sthlm...

Audi Järva är klockrena...Jag har alltid fått kanonservice av dom :tummenupp

Sådant är ju hur svårt som helst att bevisa i efterhand. Du lär nog ha ett mindre helvete framför dig nu känns det som.
Olja&filter som är så viktigt är väl lika bra att byta själv? Vad som står i boken eller ej kan ju kvitta om du tar lite bilder på ditt oljebyte. Så gör jag i alla fall. Går inte att lite på bilmekaniker tyvärr. kanske nån enstaka, men ingen jag känner till.
Ju större mekhall och ju fler anställda firman har desto fler problem har de med.
Ensklid firma med en mekare som brinner för sitt jobb ska man försöka hitta, men det är lättare sagt än gjort. Jag har ännu inte hittat en duktig BMWmekare.

Multitroniclådorna är känsliga, strul med en sån låda kan sluta på 80000:-

Sådant är ju hur svårt som helst att bevisa i efterhand. Du lär nog ha ett mindre helvete framför dig nu känns det som.
Olja&filter som är så viktigt är väl lika bra att byta själv? Vad som står i boken eller ej kan ju kvitta om du tar lite bilder på ditt oljebyte. Så gör jag i alla fall. Går inte att lite på bilmekaniker tyvärr. kanske nån enstaka, men ingen jag känner till.
Ju större mekhall och ju fler anställda firman har desto fler problem har de med.
Ensklid firma med en mekare som brinner för sitt jobb ska man försöka hitta, men det är lättare sagt än gjort. Jag har ännu inte hittat en duktig BMWmekare.

Jag är ju rädd för det också...

Däremot när jag pratade med Järva så gick ju han in i datorn och kollade och eftersom bilen är fullservad på Audi så kan han se allt som är gjort. Där finns svart på vitt att det inte är bytt växellådsolja vid 6000 mila servicen som skulle ha gjorts av Audi.
Han sa (vilket i och för sig är lätt att säga) följande... "om vi hade gjort den missen skulle vi tagit in den på någon försäkringshistoria eftersom man dels gjort fel och dels kan känna en moralisk skyldighet att hjälpa till".

Dock har ju inte alla denna moral så vi får se hur det går...

låter surt, hoppas dom tar på sig detta och att det löser sig för dig iaf :tummenupp

Däremot när jag pratade med Järva så gick ju han in i datorn och kollade och eftersom bilen är fullservad på Audi så kan han se allt som är gjort. Där finns svart på vitt att det inte är bytt växellådsolja vid 6000 mila servicen som skulle ha gjorts av Audi.

Dåså, du står ju med deras nötter i näven...bara att börja krama :)
Finns inte en chans i h-e att de kan komma undan om det är som du säger ovan, be om en utskrift sen är det bara att börja vara så besvärligt som möjligt.

Han sa (vilket i och för sig är lätt att säga) följande... "om vi hade gjort den missen skulle vi tagit in den på någon försäkringshistoria eftersom man dels gjort fel och dels kan känna en moralisk skyldighet att hjälpa till".

Dock har ju inte alla denna moral så vi får se hur det går...

Du kanske skulle kunna be killen skriva ut det så du får på papper att dom har fuskat på servicen? Kan ju vara bra för att visa upp ..

*/ ?>
Back