Nu börjas det även här.

Superhojar och 300 km/h är ju inte problemet utan för mkt GR-attityd i trafiken. Dem flesta landsvägshojar som inte är ren touring duger ju gott att tokköra med, det går ju att tokköra med en 25 år gammal hoj också...

korvgubbe skrev:
Ena dagen är det en POLL där det frågas hur snabbt ni kört som snabbast... ett 20-tal hade varit över 250.. X antal över 200...
Ett tjugotal :confused:

157 var den sanna siffran alldeles nyss. Vi är 47 individer som har kört fortare än 290.

Edit: eh, skrev fel. "Vi" skall vara "De", naturligtvis :rofl

Bingo skrev:
Ett tjugotal :confused:

157 var den sanna siffran alldeles nyss. Vi är 47 individer som har kört fortare än 290.

Edit: eh, skrev fel. "Vi" skall vara "De", naturligtvis :rofl

Jag var bara inne i den tråden iofs när den var ny för dagen...
Men det känns ju inte som att argumentet väger lättare för det.. *s*
Jag kör inte enligt regelboken alla gånger men kör sällan särskillt "galet". Men jag är inte så förvånad över att synen på hojåkare blir skev..

von reisen skrev:
Superhojar och 300 km/h är ju inte problemet utan för mkt GR-attityd i trafiken. Dem flesta landsvägshojar som inte är ren touring duger ju gott att tokköra med, det går ju att tokköra med en 25 år gammal hoj också...

Sant man kan busåka med mycket, men sporthojarna står för överlägset största delen. Sett många som buskör med sporthoj men hittills inte sett nån på en 25 år gammal hoj...

PMR skrev:
Flera hundra meter och hann inte bromsa :va. 180-0 tar väl sisodär 200m.
Tittar man åt ett annat håll är 50knyck också för snabbt.

Jag blir så trött.....
Anta att en äldre herre körde Golf:en (ett faktum). Hur många sekunder tar det för honom att hinna ut mitt i vägen från stillastående? 3-4 sek är en rimlig tid. När han börjar syns ingen mc på den korsande vägen, 4 sek senare smäller det...hur långt borta var mc'n när bilen startade från stillastående?
Jo, ungefär 200 meter och i stort sett utom synhåll...mc'n har alltså i den farten inte ens "sisådär 200m" på sig att bromsa då han ju måste reagera åxå. Vilket i den farten bara det tar runt 50 meter...

Ingen behöver alltså titta åt ett annat håll i detta läge för att smällen ska vara ett faktum...

Jåke skrev:
Anta att en äldre herre körde Golf:en (ett faktum). Hur många sekunder tar det för honom att hinna ut mitt i vägen från stillastående? 3-4 sek är en rimlig tid. När han börjar syns ingen mc på den korsande vägen, 4 sek senare smäller det...hur långt borta var mc'n när bilen startade från stillastående?
Jo, ungefär 200 meter och i stort sett utom synhåll...mc'n har alltså i den farten inte ens "sisådär 200m" på sig att bromsa då han ju måste reagera åxå. Vilket i den farten bara det tar runt 50 meter...

Ingen behöver alltså titta åt ett annat håll i detta läge för att smällen ska vara ett faktum...

Kunde inte sagt det bättre själv, tänkte precis skriva nåt liknande.

Det krävs en radikal ändring på trafikmoralen hos många sporthojsförare. Jag säger inte att alla utan många behöver tänka efter lite. För snart är ett förbud ett faktum. Som nån sa tidigare ingen rök utan eld.

Jåke skrev:

Stämmer, men det var inte pga. hojen eller hastigheten som han inte han stanna, det var pga. för dålig framförhållning. I detta fallet har det således inget att göra med att föraren satt på en sporthoj. Räknar man 180 till stillastående är det faktiskt ca 200m inkl reaktion som behövs för att stanna. Men det är inget snack om att det var hojförarens skuld att olyckan hände.

När man kör MC, framförallt i överlagliga hastigheter, finns det bara en sak som gäller:
FRAMFÖRHÅLLNING OCH FANTASI
Och det oavsett vilken typ av hoj som körs.

Mmm "Supermotorcyklar".. smaka på den! Låter lite som "Farstamannen" och BigBrotherLinda" eller andra inneord som Aftonbladet skapar.

Zee skrev:
Jovisst är det trist men det stämmer ju endel också.
Jag tror också det handlar mycket om attityd. Ta ett mctest i vilken mctidning som helst, vissta fan ska det uiiilas o göra stoppies o knäskrapas i 200 blås. Jag kan förståa bilister o poliser faktiskt.

Jag kan själv bli förbannad på hojåkare som kör så in i helvete på "fel" ställe. Att dra på en gång på motorväg upp till 200 är väl en sak, men att komma i 180 blås på en 70-väg men förmodade skymda sikter för påfarter osv, är sjukt och oansvarigt. Det är inte coolt o dra förbi en bil i 800 km/h på 30 cm avstånd. Sånt kan jag bli förbannad på. :fatta!

Men det är bra att detta problemets börjar tas upp redan nu. Jag är ju 2:a generations grek, och om jag får jämnföra med Grekland så ligger vi ju fortfarande bra till. I Grekland dog det mer folk i trafiken per dag än det gjorde i krigen i forna Jugoslavien. :rolleyes: Och då pratar vi ruskiga krascher; folk i tshirt o shorts som kör o trillar i 200+ o filas av armar o ben i själva fallet. Folk som krascher med trafikljus i 100+. Folk som stuntar o brytar ben o armar, osv osv. Visst, det är ju där nere ju, säger ni. Men trenden har ju börjat även här. Endel tycker det är manligt o köra utan ställ, andra ska uiila i 200 blås.

Nej, vi har ett gemensamt ansvar alla hojåkare att sätta tonen för vad som är ok och vad som är fel. :mattias

Instämmer till fullo....det finns ju faktiskt en ANLEDNING till att det är typ 70 där :kocko

eisbaer skrev:
Mmm "Supermotorcyklar".. smaka på den! Låter lite som "Farstamannen" och BigBrotherLinda" eller andra inneord som Aftonbladet skapar.

Trodde du var Farstamannen men du bodde visst på fel sida vägen! :tungan

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...