Nu börjar det bli kallt att åka till jobbet

Jag har det här dilemmat att jag tycker min hoj är så vacker, fin och skör att jag inte vågar köra med den och ha den i kallgarage när det kallt ut. Men jag har så j*vla lust att köra! Vad jag ska jag göra, mår hojen bra att stå i -5 grader på natten? Jag är så rädd om min hoj. :pannkyss :krama :kiss :kär

Vantskruv skrev:
Jag har det här dilemmat att jag tycker min hoj är så vacker, fin och skör att jag inte vågar köra med den och ha den i kallgarage när det kallt ut. Men jag har så j*vla lust att köra! Vad jag ska jag göra, mår hojen bra att stå i -5 grader på natten? Jag är så rädd om min hoj. :pannkyss :krama :kiss :kär

Ta genast in den i värmen. Det är ju motorcykelplågeri :4skrika :död

Vantskruv skrev:
använd den som vardagsrums´dekoration

Man blir varm om man åker på bakhjulet....och övar stoppies..kan va lite halt ibland bara.

aci skrev:
Men fryser duktigt om kinderna då man ofta får köra med hjälmen öppen för att inte få imma/is på visiret.

Passa ögonen!
Iofs gjorde jag likadant när det var nånstans mellan -15 till -20 (+ fartvind), med snöskoter.
Skadade hornhinnorna så nu ser jag "repor" när jag kollar mot ljusa bakgrunder. Mindre roligt.

Men varför i helvete ska man plåga sig att åka hoj i den här kylan? Nöjet försvinner ju helt. Bilar är jävligt praktiska ibland, det finns tex värme i dem, även i stolen :tomten

OLJEKYLD GSXR skrev:
Men varför i helvete ska man plåga sig att åka hoj i den här kylan? Nöjet försvinner ju helt. Bilar är jävligt praktiska ibland, det finns tex värme i dem, även i stolen :tomten
Plåga sig? Herregud, hur vek får man vara? Kom igen när det är minusgrader åtminstone.

Jag har kört bil i tjänsten rätt mycket inne i stan de sista veckorna och fy fan säger jag bara. Jag fattar inte hur folk orkar med köerna och trängseln. Visst, det är varmt och man kan lyssna på radio, men helvete, med hojen är jag ju hemma innan jag kommit iväg med bilen.

Och sen är det ju den lilla detaljen att alla kanske inte äger en bil? Själv gör jag inte det, jag har inget behov av bil och jag har problem nog att fixa garageplats åt mina hojar.

Har kört mycket i kyla under åren, -8 är nog rekordet och det är inte bara en gång. Därav vet jag att det är mycket skönare att köra bil än hoj när det är kallt. Jag använder inte hojen som transportmedel längre utan kör för att det är kul, och det är inte kul när det inte finns grepp i asfalten, däcken är iskalla och föraren ännu kallare och påpälsad.

Jonathan skrev:
OT nu!

Men vad är det han har amputerat :confused:
Ser ut på bilden som att han har alla delar där dom ska vara så att säga:)

Är starkt imponerad av de som fortsätter trots hinder :tummenupp

Han är lårbensamputerad. Bästa inspirationskällan som finns när allt känns tungt och jobbigt. Här tillsammans med Hero och 2fast4some på kinnekulle.

:huvet vad jag längtar till sommaren...speciellt när man ser sådana här bilder. En mycket varm sommardag den 11 juli.

Bifogat

• 11juli34.JPG
    11juli34.JPG
    89.8 KB · Visningar: 125
Last edited:
sweborn skrev:
Vad är en hood över huvudet vs. en rånarluva?

Hood är en tröjja med luva.

Köpte en rånarluva (tunn modell som får plats i fickan) hos lokala mchälaren, 40:- och funkade fint i -4 med en extra buff. Måste bara fixa visiret så det inte immar, vill inte pajja ögonen som mr. Scooter.

Edit: Skönt det är att kunna motorbromsa upp på ställ när det är halt :tuttar

Last edited:
aci skrev:
Kör med Goretexställ och det funkar fint iaf ner till -4/5 om man håller farten någorlunda och inte åker längre sträckor än några mil. Men fryser duktigt om kinderna då man ofta får köra med hjälmen öppen för att inte få imma/is på visiret.

Men hörru ditt kvinnochassi om du slutar smörja in ditt ansikte med ansiktskräm varje morgon och biter ihop lite så kan det ju inte vara några problem. :)
Man kan ha lite flytande tvål på insidan av visiret som man typ putsar bort med torrt papper för att slippa imman.

Ja det är kallt!
Jag körde till jobbet i går. Temperaturen låg på nollan och det är strax över 6 mils färd. Hyfsat kallt!
Jag ska skaffa en "rånarluva" Det är geni. Alla ni som har skinnställ kan ta ett regn ställ och ta på över. Det stoppar blåsten lite grann så man håller värmen uppe!

aci skrev:
Måste bara fixa visiret så det inte immar, vill inte pajja ögonen som mr. Scooter.

Det här är mitt vintervisir, jag har byggt och målat själv :). Den där extra plast biten hade följt med som tillbehör till en gammal Nolan hjälm.

Det är helt omöjligt att få imma med det visiret.

Bifogat

• visir.jpg
    visir.jpg
    37.1 KB · Visningar: 73
Robban W skrev:
Men hörru ditt kvinnochassi om du slutar smörja in ditt ansikte med ansiktskräm varje morgon och biter ihop lite så kan det ju inte vara några problem. :)
Man kan ha lite flytande tvål på insidan av visiret som man typ putsar bort med torrt papper för att slippa imman.

Säger mannen som köpte en "Opel pärla" ;)

aci skrev:
Börjar bli mycket minus på termometern när man ska till jobbet, kör idag med hood över huvudet. Har kollat på "rånarluva" men hittar bara tunna små grejjer. Har någon testa dessa, funkar de bra?

Imorse:

Ställ in hojen i tid!! Tänk på det blir allt mörkare, kallare, sämre friktion i däcken, mycket mycket mycket större risk för ett misstag som gör att du går ikull..har kört moped 2 vintrar är slut med det med, är för farligt!

Har du b-kortKöp en billig skitbil istället för att laga trasig kåpor alt dyr självrisk

sporTlovEr skrev:
Ställ in hojen i tid!! Tänk på det blir allt mörkare, kallare, sämre friktion i däcken, mycket mycket mycket större risk för ett misstag som gör att du går ikull..har kört moped 2 vintrar är slut med det med, är för farligt!

Har du b-kortKöp en billig skitbil istället för att laga trasig kåpor alt dyr självrisk

Jodå jag ställer in i tid, ska ändå in på reperation då jag har modifierat den till combat efter en grussväng så den åker in till rep. när det blir snö. Fördelen med att köpa en billig hoj är att man har råd att köra hel/hel med 3000:- i självrisk... :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph