Nu börjar det bli dax, min första hoj! Lite frågor och funderingar ang mc?!

  • Thread starter Thread starter Ktm125
  • Start date Start date

Ktm125

Guest
Tjena !
Nu så börjar det bli dax att köpa mig min första mc då min budget äntligen är på plats!
Har inget körkort än, ska ta det till sommaren så tänkte passa på och köpa en fin sporthoj nu under vintern då man sparar några slantar.
Jag är ute efter antigen en GSX-R600 en zx6-r (eller en daytona 675) årsm 06-08
Gsxr och zx6r är mest intressant.
Ni som äger en eller har kört dem alla, skillnader mellan dessa? Komfort, känsla, kraft, acc och känslighet motormässigt? Är dem lika dyra att äga? Jag är 21år gammal men ska såklart ha den på fassan. Registrera den som strypt och sedan köra ostrypt är tanken.
Är tacksam för alla svar.
 
Last edited:
Vet ifan om jag hinner poppa så mycket så det räcker till alla...
 
bike.se har mycket tester på sin hemsida börja läsa där om hojarna du är intresserad om
 
Gillar inte att läsa sådana tester riktigt, känns inte lika realistiskt och en aning överdrivet.
 
Detta är ju förfan sjukt! Vadfan ska man då köpa, har alltid varit ute efter en sporthoj, jävla skit alltså.. Fattar inte varför dem håller på och ändrar reglerna hela jävla tiden. Detta förstörde min dag :mad:
 
De ändrar reglerna för att genomsnittsmänniskan inte är så mogen vid 21. Vet själv hur jag tänkte o körde vid denna ålder. Varit med om att man gjort några riktigt dumma beslut i trafiken. Som antagligen inte hänt om jag haft mindre effekt i maskinen. Jag hade tur och jag klarade mig..

Titta på motard istället, eller nån nakenhoj. Tycker de e roligare än sporthoj på gata. På bana däremot är såklart sporthoj oslagbart roligt.
 
Tänkte precis säga detsamma som ovan. Du får inte ta tungt kort förrän du är 24, och köra de strypta går inte.
Att rega strypt och köra ostrypt är bara dumt och sånt som leder till höjda premier för alla andra om de kommer på dig.
 
Kanske en Ninja 250 :rodnar
 
Vad ska du med körkort till om du ändå tänkte köra olovligt och pyssla med försäkringsbedrägeri? Köra ostrypt är samma som att inte ha nåt körkort.
 
Detta är ju förfan sjukt! Vadfan ska man då köpa, har alltid varit ute efter en sporthoj, jävla skit alltså.. Fattar inte varför dem håller på och ändrar reglerna hela jävla tiden. Detta förstörde min dag :mad:

Det kan ha något att göra med alla småkids som åker omkring med sina "strypta" sporthojar som står på deras "fassor" och sedan råkar ut för/orsakar olyckor och sen inte fattar vad det handlar om...

Säger inte att det är så... bara en tanke...
 
Satt och läste lite som vanligt i väntan på mer värme så hojarna kan få sträcka ut på nya vägavsnitt inför en kommande säsong och kommer i diskussion med flickvännen här hemma om ämnet i tråden.När jag tog mc kort så var det 18 år som gällde för tung mc, något årtionde senare var det 21 år som gällde, nu något årtionde ännu senare så är det hela 24 år som gäller.16 års gränsen för lätt mc har däremot inte förändrats det minsta under denna tid.

Vad är det som händer egentligen.Blir folk bara dummare och dummare eftersom åldersgränserna ständigt plussas på allt eftersom åren går.Borde inte detta välbeprövade mc folk ha någon form av organisation som kunde föra deras talan och sätta stop när nya dumheter uppenbart staplas på hög nuförtiden när nuvarande organisationer för mc folk liksom andra politiska partier enbart pratar och lovar, pratar och lovar, pratar och lovar osv ...

Anledningen till denna undran hemma vid köksbordet just nu bakom kaffekoppen som ryker när snön samtidigt singlar ner denna första December är att när man själv var 16-18 år så samlades de lokala mc förmågorna i någons garage där det hemmatrimmades och byggdes om enligt konstens alla regler och så tog man en provrunda för att testa att allt höll ihop inför en kommande säsong.

Det var inte fler som förolyckades då än idag trots att man försöker putsa på siffrorna i trafiksammanhang för att få dessa siffror mer rumsvänliga och vi hade inte heller datorer som vi kunde hämta kunskap från via andra likasinnade vid t ex trafiksammanhang.Bara en vältummad mc tillbehörskatalog som saknade en del sidor som lästs mer flitigt än andra.Så i dessa upplysningstider med än den ena informationen mer viktig än den andra (enligt utnämnda experter på området) så blir ju frågan i samband med dessa åldershöjningar ... VARFÖR. :va
 
Last edited:
varför inte leta en äldre 600 .... blir både billigare i försäkring samt att dom bör kunna gå som "strypta" , även inköp är billigare (dock kan man ju ha otur å få endel meck)

typ som denna http://www.blocket.se/vastmanland/Suzuki_gsxr_600_43945993.htm?ca=11&w=3

Har 110 hästar orginal, dvs. man får inte köra den stryt till 35kw med A2 kort

Vilka fordonskrav gäller vid prov för behörighet A2?
Körprovet ska genomföras med en lämplig tvåhjulig motorcykel utan sidvagn. Sökanden ska själv tillhandahålla ett sådant fordon.

Samma motorcykel ska användas under hela provet.

Vid körprov för behörighet A2 ska provfordonet kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

Motorcykeln ska ha
1. en cylindervolym av minst 395 cm3,
2. en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW, och
3. ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg och, om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
 
Ankan1, för ungefär 300 år sedan när du var 18 och man fick ta Tungt direkt så hade inte en 1000cc 175hk+ :krama
 
En Suzuki SV650S uppfyller kravet på mindre än 94hk ostrypt och köper du till en undre kåpdel så ser den ut som sporthojarna. Men antagligen har du allra roligast på en motard.
De första åren.
En kompis har gått från Honda CBR600F till KTM450
och en annan kompis har bytt från en Suzuki 400 till en KTM 300
Eller varför inte Kawasaki ER-5 eller ER-6, sveriges populäraste hojmodeller. Tror jag.
 
En Suzuki SV650S uppfyller kravet på mindre än 94hk ostrypt och köper du till en undre kåpdel så ser den ut som sporthojarna. Men antagligen har du allra roligast på en motard.
De första åren.
En kompis har gått från Honda CBR600F till KTM450
och en annan kompis har bytt från en Suzuki 400 till en KTM 300
Eller varför inte Kawasaki ER-5 eller ER-6, sveriges populäraste hojmodeller. Tror jag.

Är det Simon Kafi som har bytt från DRZ:n till 300:n?

Sen kanske en GS500F funkar? Är inte säker på ursprungseffekten men det kan man ju kolla upp.
 
Är ute efter något som helst går fortare än min Evolution 8 med 400hk och inte en sleden er6. Kan lika bra köra på en trimmad 125 då. Visst är jag bara 21 år och oerfaren men har faktiskt kört det mesta. Allt från cross till en trimmad r1 -09. Så vill inte köpa en som man tröttnar på veckan efter. Det är något med sporthojarna som jag har fastnat för. Speciellt ljudet, det är alltid något som reser sig där nere när man hör det ljudet!! :kär
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top