Nu äre bytt från Ducati 996 till Multistrada 1200s

Jahapp, då har man kört första sommaren med MTS´n och
allt jag säger är att denna hoj blir kvar i familjen ett tag.

Jag har hunnit med allt från grusvägar både med och utan skjuts till
dragracing mot superbilar på avstängda flygfält
(från 50-260km/t hängar man av en trimmad Porsche 996 Turbo)

Först har det blivit påskruvning av diverse tillbehör..
Allt från GPS och väskor till dekaler
drl_side.jpg

Lite roliga turer i Roslagen och även söderut..
Skansundet
mts_1200_cree_jpg.jpg

Lite touring till gotland har hunnits med
aov.jpg

ontheroad.jpg

Flygfäna gillade min Schuberths luftintag..
bug_death.jpg

Utsikten har varit bra.. (GPS ej monterad)
20120908_145557.jpg

Resorna har varit målet, men målen är ibland riktigt trevliga.
20120908_145530.jpg

Vi ses nästa sommar!!
ready_to_go.jpg

Last edited:
Jo, så är det. Ville komma "back to basics" lite. Blir förmodligen kvar på gata och grusväg några år.. men vem vet? :D

Aah har varit sugen på en sån där sen de kom :)

"Användbar" är första ordet som dyker upp, speciellt om man jämför med nuvarande hoj som, även om den klarat militära övningsfält (navigationsmiss), inte direkt trivs nån annanstans än på landsväg...

Vad var det i GPS hastighet ?

Hej Amullo!

Vart tog din 916SPS vägen, såg i ditt garage bilder på en gul Ducce, var det den?
Du kanske hade en röd version också?

Söker en 916SPS, 97:an vart ju betydligt vassare 134hkr och 950ex: men 98:an 123hkr och 408ex:

Har en god vän med Multistradan, han är väldigt nöjd. Satte på ett tillbehör som justerar Öhlinarna under färd och han säger det fungerar utmärkt!

På denna resa fick jag köra mini twinnen Honda 700cc..... lite tunn i sällskapet, Multistrada och Tiger! Men det är ända hojen i hushållet med lite packmöjligheter.....

Mvh Tony

IMG_9361.jpg IMG_9363.jpg

Last edited:
Hej Tony.
Min gamla 916SPS rullar i närheten av Karlskrona nu tror jag. Jag bytte in den mot min MTS. Hade lite kontakt med ägaren av min efter att han köpt den. Tydligen hade Pantah avmonterat det chippet som Hypertrick utvecklade för just min motor. Vet inte riktigt varför, men jag tyckte det lät lite konstigt. Kamtajmingen var ändrad för mer komp och då behövs mer soppa..

Den gula som jag hade innan var en -97 748SP, inte en 916SPS. 748:an såldes när jag hittade SPSn till salu, men rullar fortfarande i STHLMs trakten. Rolig hoj som också var fabrikstrimmad. 916SPS såldes enbart i rött.

Avseende effektförändringen så har du lite galna uppgifter.
1997 tillverkades 916 SP3 som specades till 134 hästar. Det var en 916cc maskin med riktiga "Herrejösses" racekammar. Dock var siffran tagen ur luften (läs väldigt överdriven). Karaktären var toppig.
1997 tillverkades OCKSÅ den större 916SPS som var på 996cc och hade nyare kamdesign som gav bredare register och längre topp.
1998 tillverkades 916SPS med samma motor som -97, men motorn fick nytt godis i sig iform av titanstakar, lättare svänghjul och dessutom Öhlins styrdämpare på chassit. Samma spec på motorn användes fram till år 2000.
2001 fanns 1997:ans motor (en 996:a med sps kammar) i 996S, medan den vassaste hojen bytte namn till 996R, men en helt nydesignad Testastretta motor.
Mellan en 916SP3 med uppgivna 134 häst och en 996cc 916SPS med uppgivna 123 häst, så kommer SPSn fortare till slutet av rakan om båda hojarna har samma förutsättningar. Jag vet, för jag har provat. En nära vän körde 916SP3 på bana under några år

i rent nostalgisyfte så lägger jag upp en bild på min gamla 916SPS.
Mycket godis var det på den.. ISR bromsar, Marchesini Magnesiumfälgar, JTR (Ducati Corse egna leverantör) kevlarförstärkta kolfiberkåpor, TSS snabbdrev, TSS fotpinnar, Slipperclutch från MWR, Corse kolfiberskydd för sving med hajfena samt lite annat smått och gott. Saknar hojen ibland, men Multin är faktiskt en bättre hoj för allt utom bankörning.
garge2.jpg

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP