Nu är R6:an bänkad. Sanningen finns dokumenterad på papper...

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Klockan nio i dag var jag nere hos RG Engineering i Falkenberg för att bänka hojen och eventuellt ställa in förgasarna på den. Först tog Rickard en sväng på industriområdet och kunde sedan bara konstatera att hojen verkade gå som den skulle. Därefter lät vi bänken tala och med ett härligt tjut drogs hojen till 15000 varv. När siffrorna kom fram på skärmen blev jag jäkligt förvånad. 104.7 hk med bara ett slip-on monterat! Det är bra mycket mer än jag hade räknat med. På grund av att den redan verkar ge allt den har så nöjde vi oss med bänkkörningen och lät bli att pilla i förgasarna. Kul att ha ett kvitto på effekten när hojen ska säljas, i vilket fall som helst.

Angående smattret som jag pratat om innan så kan det bero på att hojen går lite fetare vid vissa varvtal. Om vi bytte munstycken skulle vi, enligt Rickard, bara flytta "problemet" till något annat varvtal (nu ligger det vid 9000), så vi struntade i det.

Jag känner mig mycket nöjd. Hojen är knappast något "måndagsexemplar" och trots att dessa siffror gäller med slip-on så lär den lämna över 100 hk även med originalsystem.

Bifogat

• bild60.jpg
    bild60.jpg
    67.4 KB · Visningar: 349
Last edited:
Det var då en jäkligt svajjig AIR/FUEL-ratio kurva du hade. Ni borde ställa in den. Kan ge en del till då! :tummenupp

Tror du verkligen det? Enligt Rickard skulle det bara göra att problemet hamnade någon annanstans...

Han sa dessutom att kurvorna ofta blir svajigare på mindre motorer.

Last edited:
vad kostade det? vad skulle det kosta att justera in förgasarna rätt?

Gick på 500 spänn. Prisuppgiften jag fick när jag ringde och beställde tid två veckor tidigare var 1500-2000 kr, beroende på hur lång tid det skulle ta att justera förgasarna.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back