Nu är polisen inte värd många ören....!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
:kocko :mad: :kocko :huvet

ÄNDRAT P.G.A SAKNAD TEXT

Jag blev stoppad för vårdslöshet i trafik och erkände inte, mycket på grund av att min och polisens åsikt om att det var trafik i närheten inte stämde så bra överrens. Efter ett tag blir jag uppringd av en tjej hos polisen som har hand om mitt ärende och vi kommer fram till att jag enbart får betala dagsböter om jag erkänner men att vi ska höras nån dag senare så jag får tänka på saken.

Jag pratar med en kompis som också haft lite klammeri med rättvisan och han säger att vårdslöshet är garanterat indragning i minst 3 månader. När jag pratar med tjejen på polisen frågar jag henne om det och hon säger att så är det inte. För säkerhets skull frågar hon åklagaren som också säger enbart dagsböter. Sagt och gjort jag erkänner och får 3000!!!!! i böter som jag betalar. :huvet :huvet Jag hade aldrig erkänt om jag visste att det kunde leda till körkortsindragning för det var verkligen en fjantgrej.

Edit: den här biten kom bort när jag kopierade text

Nu har alltså länstyrelsen skickat ut papper där dom säger att dom överväger ett körkortsingripande, trots att polis och åklagare har lovat att jag skulle få behålla körkortet.

Nu undrar jag vad jag ska göra, jag tänkte jaga rätt på tjejen vars namn jag glömt och be henne förklara vad som händer och att hon får ordna upp det hela med länstyrelsen så jag får ha kortet kvar som hon sagt, åklagaren vet jag inte vad han heter. Fler tips?

Last edited:
Rigge skrev:

Jag blev stoppad för vårdslöshet i trafik och erkände inte, mycket på grund av att min och polisens åsikt om att det var trafik i närheten inte stämde så bra överrens. Efter ett tag blir jag uppringd av en tjej hos polisen som har hand om mitt ärende och vi kommer fram till att jag enbart får betala dagsböter om jag erkänner men att vi ska höras nån dag senare så jag får tänka på saken.

Jag pratar med en kompis som också haft lite klammeri med rättvisan och han säger att vårdslöshet är garanterat indragning i minst 3 månader. När jag pratar med tjejen på polisen frågar jag henne om det och hon säger att så är det inte. För säkerhets skull frågar hon åklagaren som också säger enbart dagsböter. Sagt och gjort jag erkänner och får 3000!!!!! i böter som jag betalar. :huvet :huvet Jag hade aldrig erkänt om jag visste att det kunde leda till körkortsindragning för det var verkligen en fjantgrej.

ska ju inte göra nått om man inte har det skriftligt men vilken jävla kärring, anmäl henne om du kan :tummenupp

Sådär borde dom verkligen inte göra tycker jag, mycket fult.

aa låt höra nu vad hade du gjort?

Ja men då höll väll ändå polisen vad som sa? 3000kr i böter för vårdslöst tycker jag är billigt. Om man jämnför med mina böter jag fick i USA. Kostade 3000kr för 30km/h över hastighetsbegränsningen. Ren fortkörningsböter. Inga anmärkningar om vårdslöshet.

Vad är problemet? Du stoppades för vårdlöshet och får dagsböter, och?

Här är en ekvation:

lagrum + brott = straff

Alltså, polisen kan ju inte komma o säga om det blir indragning eller inte, det är ju helt o hållet upp till Länstyrelsen att bestämma.

Och om jag inte minns fel så var väl du av med kortet för inte så jätte länge sedan oxå va?
Då finns det ju riktigt stor risk att de drar in ditt kort igen.

//Niklas- Som varit av med kortet 6mån totalt.

Rigge skrev:

Var det du som hade mc polis jagis och körde om bilar på höger sida, ??

Om du inte erkänner går väl ärendet till tingsrätten om åklagaren väljer att åtala dig, alternativt skicka ett strafföreläggande som är att räkna som en lagakraftvunnen dom. Tror inte att en tingsrättsdom gör att dina chanser ökar att få behålla körkortet.

tobbeviking skrev:
Vad kostar det att ta om körkortet då?
Var 3000 en sån dålig affär?
//Tobbe

Men bara för att man får kortet indraget måste man ju inte ta om det.
Dessutom tror jag att Rigge inte skulle behöva ta några körlektioner för att klara en uppkörning med garagevändning direkt...

sgtpepper skrev:
Vad är problemet? Du stoppades för vårdlöshet och får dagsböter, och?

Här är en ekvation:

lagrum + brott = straff

Problemet är när polisen säger att ditt körkort kommer INTE bli indraget, hur dom vet vad länsstyrelsen kommer säga om saken vet jag inte men dom lovade dyrt och heligt att det inte skulle bli så. Nu vill länstyrelsen ÄNDÅ åt mitt körkort.

Rigge skrev:
Problemet är när polisen säger att ditt körkort kommer INTE bli indraget, hur dom vet vad länsstyrelsen kommer säga om saken vet jag inte men dom lovade dyrt och heligt att det inte skulle bli så. Nu vill länstyrelsen ÄNDÅ åt mitt körkort.

Men säg det från början istället för o lipa om futtiga 3000kr i böter.

Ja och? Du blir av med ett plastkort från plånboken.

Kand du inte köra för det?????? :va

Mavve skrev:
Men säg det från början istället för o lipa om futtiga 3000kr i böter.

Ja och? Du blir av med ett plastkort från plånboken.

Kand du inte köra för det?????? :va

det sa han väll också :fatta!

Finns en anledning till varför man inte ska erkänna. Vårdslöshet i trafik är ju till 90% lika med en indragning av körkortet.
Vissa poliser drar sig givetvis inte det minsta för att få folk att erkänna så de slipper ta det till rättegång där de riskerar att förlora.

Nu är det väl surt efteråt, men du hade inte förlorat mer än tid för att gå till rättegången, och du hade haft chansen att bli frikänd istället.

Rigge skrev:
Nej, polisen sa: Ditt körkort kommer inte bli indraget.

Det kanske är så att normalt sett så dras inte kortet vid en sådan förteelse som du gjort, men eftersom att du har gamla synder (som inte är tillräckligt gamla) så vill ändå Länsstyrelsen låna ditt KK!

Eller vad tror du själv?

Rigge skrev:
Nej, polisen sa: Ditt körkort kommer inte bli indraget.

Varför gick du med på vad dom sa då? om du från början bestridde för att du var oskyldig till det dom ville peka på?

RS "Alex" skrev:
det sa han väll också
Står inte i första posten att de försöker ta kortet, bara att han fick böter.

campar skrev:
Det kanske är så att normalt sett så dras inte kortet vid en sådan förteelse som du gjort, men eftersom att du har gamla synder (som inte är tillräckligt gamla) så vill ändå Länsstyrelsen låna ditt KK!
Låter logiskt, tror inte hon försökte lura dig men hon borde ändå inte lova nåt hon inte kan hålla.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT