Nu är jag här också

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
Nu jäklar .... jag har börjat köra cross.....

Första turen idag (och överhuvudtaget första turen på en cross) på Tullinge. Jag har ont i hela kroppen efter denna körning men fy f-n va kul det var/är...

Jag hoppas på att få massa tips av cross-folket...:tummenupp

Bifogat

• cross_nita.JPG
    cross_nita.JPG
    77.9 KB · Visningar: 164
Välkommen!
Så du har börjat förstå vad motorcykelåkning går ut på?

lite fel teknik när du står upp på crossen:arsele
Nästan stäkta ben ska det vara och sen ska du stå så att du ser hela tanken jusst under dig, sen ska du vara "bred i armarna" när du håller i styret. Glömm inte att knipa åt med knäna mot luftburken så att du underlättar för armarna:tummenupp

Fasiken vad trevligt :tummenupp

Alltid kul när mc folk får upp ögonen för cross!

Helt grymt att äta lera och tvätta hoj i timmar....

Var inte botkyrka riktigt blöt och skitigt :confused:

Testa Uringe också! Djup sand, men klarar höstens regn och rusk mycket bättre.

Hej hopp :)

KTM_Driver skrev:
2520131 lite fel teknik när du står upp på crossen:arsele
Nästan stäkta ben ska det vara och sen ska du stå så att du ser hela tanken jusst under dig, sen ska du vara "bred i armarna" när du håller i styret. Glömm inte att knipa åt med knäna mot luftburken så att du underlättar för armarna:tummenupp

Är det inte bättre att rekommendera honom att skaffa styreshöjare sitället så kommer de andra automatiskt!

Nikita-b skrev:
2519871 Nu jäklar .... jag har börjat köra cross.....

Första turen idag (och överhuvudtaget första turen på en cross) på Tullinge. Jag har ont i hela kroppen efter denna körning men fy f-n va kul det var/är...

Det skrivs böcker fulla av tips! Berätta hellre vad du har problem med om du vill ha tips. På bilden ska du ut med armbågarna mer, annars ser det bra ut. Du står ju tom! Inte många nybörjare som gör det!

Kan någon förklara varför man ska vara "bred i armarna", eller ut med armbågarna mer?

sigges skrev:
2520263 Kan någon förklara varför man ska vara "bred i armarna", eller ut med armbågarna mer?
Testa att åka cross så märker du.Lät lite spydigt men så är det.

Du har abslolut ingen kraft att bryta, svänga hojen eller parera oväntade knölar om du inte är bred. Du kan inte svänga effektivt eller med säkerhet utan att krascha om du inte håller upp arbågarna när det börjar gå riktigt fort.

Största felet de flesta nybörjare inklusive mig själv är att svanka eller ha för rak och upprätt körställning. En naturlig reaktion när man blir rädd är att räta på ryggen och stelna till. Klart bästa sättet att köra omkull på ;)

Sitt som en säck potatis och krumma som en ostbåge, det är mitt tips :)

Nikita-b skrev:

Härligt med tjejjer som vågar testa på crossåkandet :tummenupp

Om Dygd ska ha något läger i närheten där du åker, så kan jag starkt rekomendera hans läger. har kört cross i 5-6år och fått skaplig fart. Men sedan jag var på dygd läger i våras så har crosskörningen gått otroligt bra. Han lägger stor vikt på körställning och kurvtagning. Helt plötsligt så beter sig hojen på ett helt annorlunda vis mot förut, när man lärt sig att stå riktigt på hojen. Och på hans läger är det allt från nybörjare till riktigt duktiga åkare, som man kan se på och lära sig.

Och välkommen till crossens underbara liv =)

Spretman skrev:
2520149 Fasiken vad trevligt :tummenupp

Hej hopp :)

Såg man nått om cross å så är det en snygg tjej.... Å de första men ser i hennes tråd här är Bagarn och Stoffy....heheheh

Eftersom du var i från sthlm så kan nog bagarn ge dig lite privatundervisning.....

Välkommen till det roliga livet med Cross.....

Kul kul
Tack för alla tipsen

Nu ska jag ut igen o träna... på Tullinge
Jag är såå nervös.
Vi får se om jag lyckas att vurpa idag. ;)

Oj va slut man är.... Det blev flera varv på Tullinge-banan.
Glömde skriva att "min privata Mr B" åker cross med mig, han gasar som f-n... ingen stop på denna karl .

Nikita-b skrev:

Hmm, måste varit er jag såg på hacksjöbanan, en honda och en ktm tror jag, såg lite tufft ut att kicka igång dom men det gick ju till slut.:tummenupp

Nikita-b skrev:

Välkommen tjejen :)
Vad är det för cross du har? Ser riktigt skoj ut!

Lennartsson skrev:
2520707 Såg man nått om cross å så är det en snygg tjej.... Å de första men ser i hennes tråd här är Bagarn och Stoffy....heheheh

Eftersom du var i från sthlm så kan nog bagarn ge dig lite privatundervisning.....

Välkommen till det roliga livet med Cross.....

Tankeläsren Lenartsson :D

Man blir ju som man umgås:7peta

See ya!

Skager skrev:
2522052 Hmm, måste varit er jag såg på hacksjöbanan, en honda och en ktm tror jag, såg lite tufft ut att kicka igång dom men det gick ju till slut.:tummenupp

Japp vi var där! vi var 3 pers som körde, vår cross var en honda sen var det några som kom o hälsade på. Jo då jag lyckades att få igång den fler gånger då Mr B höll i mc så jag kunde stå på den o kicka igång den..

Bikerbitch skrev:
2522109 Välkommen tjejen :)
Vad är det för cross du har? Ser riktigt skoj ut!

cr 250... det är roligt, skitigt, jobbigt.- kan göra ont också ;)

Bikerbitch skrev:
2522109 Välkommen tjejen :)
.....!

Vi får ta o ses o köra lite , någon slags mc körning...

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...