Nu är jag förvirrad igen...

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Efter min andra körning på Gelleråsen har jag börjat fundera på om jag verkligen ska köra
på gata nästa år, bankörning är så otroligt roligt jämfört med gatåkning. Föråkaren i min
grupp gissade att vi åkte runt på 1.18-1.20, utan att hålla fullt på rakan och med ganska
stor marginal i inbromsningarna. Jag tyckte att det gick rätt fort men inser att man kan
kapa massor av tid. Om jag hade en hoj jag inte var lika rädd om och tränade lite mer skulle
man kanske kunna köra t ex R-600 utan att komma sist i varje tävling, eller kanske i
kommande(?) Korp-serie? Nu är inte jag en ung, talangfull, förare så det skulle inte handla
om en seriös satsning, utan mest för att det är kul.

Mitt intresse för snabb gatåkning har minskat betydligt, det finns alldeles för många parametrar
man inte själv styr över. Jag menar skymda kurvor, grus och bilister…Om man skulle stå på
öronen finns det dessutom gott om träd och diken fulla av stenar att krocka med.
Eftersom man är gammal och förståndig, eller feg kanske, försöker jag att hålla goda marginaler på gata.
Det innebär tyvärr att det går relativt långsamt, jämfört med tempot jag vågar hålla på en bana.

Om jag sålde hojen och köpte en billigare, färdigpreppad, hoj skulle jag få en slant över, dessutom
skulle jag slippa en försäkringspremie på 2500:-/mån.

Vad tycker ni som bara kör på bana, saknar ni inte gat-åkningen?

Det som talar emot är framförallt tid och i viss mån pengar, sen har jag ingen större lust att sälja
min nya pärla. Jag måste nog fundera och räkna på detta över vintern, eller har jag redan bestämt mig?

/A
 
Saknar inte gatåkat ett dugg. Åkte för ca 1500-2000 mil på gatan. Började rejsa seriöst förra året och har haft gathojar parallellt, men det har bara blivit runt 100 mil om året (och det har knappast varit roligt). Rejsing är så mycket roligare och man tränar ju varje vecka och får sin dos av hojåkning.

Sen behöver du inte sälja din pärla. Köp kraschkåpor och kör den i orginaltrim. Funkar fin-fint. Försäkringspremien räcker till nästan 1 tävling i månaden om du är lite ekonomisk.
 
bara bana!

jag körde i stort sett endast road racing på bana hela 80-talet.
de få mil jag lyckades få till på allmän väg var inte många.
kör man på sin gräns på bana, så är det en så stor kick och ger så mkt att du fm aldrig mera kommer att sakna gatkörning.
nu har jag efter ett 13 års uppehåll från mc körning köpt en rsv1000r och har väl lyckats göra sisådär 30 mil på vägen bara för att lära känna hojen.
men i går var jag på track day (tmp aprilia) på anderstorp och körde några racingpass.
jag vart helt slut, kramp överallt och fylld av adrenalin.
just nu känns det inte ett dugg intressant att sätta sig på hojen och köra omkring mellan alla halvblinda bilister (ok, alla bilister är inte blinda, men en del!) på gatan längre.
ser fram emot att få köra några varv på banan igen, där man inte behöver oroa sig för bilister, älgar, vägkorsningar, dåliga vägar osv...
jag rekommenderar bankörning - du kommer aldrig att ångra dig!

mvh,
joakim
 
Rundningsmärke skrev:
<klipp>Jag måste nog fundera och räkna på detta över vintern, eller har jag redan bestämt mig?
/A
Du har ju redan bestämt dig! Så enkelt var det! :D
Skaffa dig en crosshoj också så kommer du aldrig att känna att du får för lite hojåka! Och kanske en gammal SR500 för att finåka mellan glasskioskerna... :tummenupp
Det som eventuellt lockar mig med gatåkning numera är inte ylande motorer och knäskrap utan lugn och fin touring med hög komfort, lukta på koblajor och kika på utsikten, när fan blir gammal osv...
 
Jag saknar inte gatåka det minsta, däremot är jag lite irriterad på att jag inte budgeten räcker till en enduro/crosshoj så jag får lite mer åktid på vintern, men till vintern hoppas jag att något ska kunna lösas ändå :)
 
Nope gatåkat saknas inte. Nån gång ibland kanske men när man kommer ut är man alltid lite småskraj när avåkningszonerna saknas.
Satsa på bana, du kommer inte ångra dig.
 
Eftersom jag alltid gör tvärtom så.... jag kör Kawa 750RR på bana men inte så fort, dessutom kör jag Gammelgixxer på gata och bana, det skrämmande är att jag kör endast 3-4 sekunder snabbare med rejshojen på Knudan jämfört med min gathoj.

Gixxern rullar ca:1000 mil om året, nån sväng ner på Ringen och ett par ggr på Knudan & SRW brukar det bli tillsammans med gatisarna, ett par långrunder med OGT och lite finåka hinns med.

Jag kommer att fortsätta köra gata trots att bana är roligare än allt annat.

:squid
 
Ni har säkert rätt allihopa... :bow

Nu har jag sålt min bil, en billigare bil med drag ska inhandlas.
Hojen tänker jag behålla, jag har lite svårt att tro att den någonsin
kommer att begränsa mig även om den är helt original.
Chassit är bergstadigt och den går på bakhjulet ut ur kurvorna om
man vågar stå på...
:skrämd
Kittade gaffelben och Öhlins-dämpare känns som onödig överkurs.
Krashkåpor tänkte jag montera i vinter oavsett hur det blir med
tävlandet, styrdämpare ska också inhandlas.

Licenskurserna duggar tätt på våren antar jag?

/A
 
Trevligt! :tummenupp
Tror inte du kommer att ångra dig, jag saknar inte gatåkandet. Önskar bara att det fanns mer tid att åka bana.

Det går licenskurser under våren/försommaren på ett flertal banor.
 
Har man goda träningsmöjligheter kan man kanske skippa gatkörat. Men om man har samma träningsmöjligheter som jag är det en katastrof för bankörningen. Känns helt nytt och främmande varje gång man sätter sig på bågen.

JAg ställer på bågen nästa vecka igen.
 
Rundningsmärke skrev:
Nej, jag var på Gelleråsen igen ett par dagar senare... :)

/A

tänkte väl det. med carlbarks åkte vi 1:3x nånting enligt inofficiell tidtagare på läktaren.

jag tyckte det tempot var mycket lugnt men frågan är hur många sekunder man kapar genom att pressa lite. känns som om jag har jäkligt långt kvar tills jag åker under 1:20
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top