Nu är det snart dags!

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Wiiii, nu ska jag snart beställa en ny Ktm 640 SM..
Fan vilken skön känsla att köpa ett nytt fordon, sweet..

Någon som vet hur länge/om man ska köra in dom..
Eftersom man får värdechecken från ktm på 9 loppar så tänkte jag lägga på ett acro system.. Men man kanske ska vänta med det tills man kört in den?

Varför 640 istället för 660?
Elstart kallas det, vi lever i 2000 talet :tummenupp
Ville bara skriva av mig lite, bilder kommer om några veckor när affären är i lås!

Last edited:
Om elstarten är viktig köp då hellre en 625 då 640 är lite för slö i mitt tycke.

På vilket sätt skiljer sig 640/625?
Eftersom du menar på att den är slö.

norda skrev:
2333017 På vilket sätt skiljer sig 640/625?
Eftersom du menar på att den är slö.

625:an har en bättre förgasare, Keihin 41mm, samma som på 660:n. 640:n har en Mikuni 40mm. Det är samma cylindervolym på 640:n och 625:an, medans 660:n har några cc till.

Jag ser heller ingen anledning att köpa en 640 om det bara är elstarten du vill åt, ta en 625:a.

Who'sYourDaddy skrev:
2333055 625:an har en bättre förgasare, Keihin 41mm, samma som på 660:n. 640:n har en Mikuni 40mm. Det är samma cylindervolym på 640:n och 625:an, medans 660:n har några cc till.

Jag ser heller ingen anledning att köpa en 640 om det bara är elstarten du vill åt, ta en 625:a.

Är 625 klar för skjuts då? Har nämligen en sambo som råkar gilla åka ibland.. 640 är klar, så långt vet jag..
Men om man öppnar burken, styckar om förgasarn, på med hel system.. Va fan då borden väl även 640´n skjutsa på bra!?, eller? :confused:
Jag som nästan hade bestämt mig för en 640.. Men det är bra att ni hjälper till!

norda skrev:
2333065 Är 625 klar för skjuts då? Har nämligen en sambo som råkar gilla åka ibland.. 640 är klar, så långt vet jag..
Men om man öppnar burken, styckar om förgasarn, på med hel system.. Va fan då borden väl även 640´n skjutsa på bra!?, eller? :confused:
Jag som nästan hade bestämt mig för en 640.. Men det är bra att ni hjälper till!

Jag kan inte lova men är ganska säker på att även 625:an är typad för passagerare. Tror att alla LC4-modeller blev det till 2005 i och med att en bakram av stål infördes på de modeller som inte haft det tidigare.

Det går säkert att få fart på 640:n med, att byta till helsystem tillsammans med de övriga åtgärderna du skriver ger ju resultat. En större förgasare gör dock en ganska markant skillnad och är billigare än ett helsystem.

640:n är garanterat inte en dålig hoj och jag försöker inte få dig att ändra dina planer, ger bara lite råd. Testa båda hojarna och se vilken som tilltalar dig mest.

Angående inkörning så kör med huvet. Kör som du brukar, men låt hojen bli varm innan du kör, inget tokvarvande, inte några fulväxlingar etc.

norda skrev:
2333065 Är 625 klar för skjuts då? Har nämligen en sambo som råkar gilla åka ibland.. 640 är klar, så långt vet jag..
Visst tjejen kommer sitta lite obekvämare på 625 sadel men det är de värt iallafall för dig då det är DU som ska köra. Du får flatsideförgasaren på köpet på 625, trevligare körställning "9L istället för 12L smalare" och enligt mig fastare fjädring!

Btw: Hur länge tror du tjejen vill sätta bakpå med ditt öppna Akrasystemet?

Har du ens provkört 640/625/660?????

motardnisse skrev:
2333950 Visst tjejen kommer sitta lite obekvämare på 625 sadel men det är de värt iallafall för dig då det är DU som ska köra. Du får flatsideförgasaren på köpet på 625, trevligare körställning "9L istället för 12L smalare" och enligt mig fastare fjädring!

Btw: Hur länge tror du tjejen vill sätta bakpå med ditt öppna Akrasystemet?

Har du ens provkört 640/625/660?????

Jag har provat 625 04´a, dock enduro modellen med motard däck.. Och 640 Sm 06´a. Har inte provat 660, men med tanke på att jag verkligen vill ha och behöver elstart (knäskada) så lutar det åt 625 lr 640..

Verkar som ni skulle valt 625, hur är den med garantin, serviceintervaller osv?
660 har inte lång garanti
640 hade 2 år, inte fel.
625 har jag inte en aning om faktiskt, kanske någon av er som vet?

Men nog borde väl 640sm erbjuda bra med lek med lite lull lull, hel akra osv?
Väldigt glad att ni hjälper mig här! :tummenupp :tummenupp

norda skrev:
2334089 Jag har provat 625 04´a, dock enduro modellen med motard däck.. Och 640 Sm 06´a. Har inte provat 660, men med tanke på att jag verkligen vill ha och behöver elstart (knäskada) så lutar det åt 625 lr 640..

640 hade 2 år, inte fel.

Har du testat en 640 & den kändes bra så köp en!!Bestycka sedan om förgasaren och smäll på ackra pipor & kör en ca 60-120 mil(tar så många innan den går riktigt bra=inkörd) så blir du säkert nöjd.Du kommer ca 16 mil på full tank på 640 då den har litta större tank än dom andra,tycker jag för min del är bra.Och till dom andra som kör mer bana än gata & yttrar sej att den e slö så e jy det upp till vilket användningsområde man har den till,,jag lattjar & leker simpelt med min precis lia bra som polarna med husa 650 & ktm 660,& sen e det rätt nice med 24månaders garanti åsså.

Good Luck :tummenupp

norda skrev:
2334089 Jag har provat 625 04´a, dock enduro modellen med motard däck.. Och 640 Sm 06´a. Har inte provat 660, men med tanke på att jag verkligen vill ha och behöver elstart (knäskada) så lutar det åt 625 lr 640..

640 hade 2 år, inte fel.

640 24mån
625 6mån
660 6mån

Så köp en 640 du!

Köp en 640 och efter inkörning så kastar du på en flatsidefugge/acra å du har en 625a med "touring" tank å sadel ;) Med bra garanti å trevlig komfort.. Tom med samma klipp som 625 men liiite skönare :) (nu får jag säkert många på mig hehe)

Jonasson skrev:
2334467 Köp en 640 och efter inkörning så kastar du på en flatsidefugge/acra å du har en 625a med "touring" tank å sadel ;) Med bra garanti å trevlig komfort..
Gäller garantin om man byter förgasare?

Tror inte du får ändra nåt alls på hojen om garantin ska gälla.

Kollade med KTM ang garanti osv, dom svara att dom brukar ha "visst överseende" om man har orginalgrejer. MEN det är säkert en fråga om att träffa rätt person och tur ifall det händer något.. Skulle jag ha garanti kvar på hojen skulle jag nog passa mig för att ända saker.. Sen kan man väl alltid flytta tillbaka orginal grejerna innan man lämnar in den för garantifix.. Det har ja läst några på SH som gjort.. Inget jag själv skulle våga dock :tuttar

Det är därför det känns meningslöst att lämna in den för service bara för att få den där stämpeln när den ändå moddad motormässigt!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla