Nu är det dags

NickeW

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
2002, Suzuki GSX 750
Har till slut bestämt mig för att ta tag i det här med MC-Kort. Var iväg för 2 veckor sedan och köpte mig en Suzuki GSX 750 -02a. Ska passa bra som övningskörningshoj har jag förstått.
Igår gick jag på Riskettan men väntar fortfarande på mitt körkorts tillstånd som borde dyka upp vilken dag som helst. Har tidigare kört en del motocross så får se hur detta kommer gå!

Är 27 år gammal, arbetar som IT-Tekniker och bor i Upplands Väsby norr om Stockholm.

Min plan var att fixa kortet redan nu i höst men känner att jag nog är ute i lite väl sent så får se
om jag får skjuta på det till våren!

Det här verkar vara ett trevligt forum och jag har redan fått en hel del bra tips genom att läsa igenom mängder med intressanta trådar!

Började övningsköra i Mars i fjol och tog kortet samma år (uppkörning augusti). Så skyndar du dig med alla obligatoriska moment kan du säkert köra upp denna säsong (oktober -> november slutar de väl ha tider?)

Klart du hinner, mycket tid kvar innan hösten tar över. Bara ut och öva du har ju hoj.
Lycka till :tummenupp

Välkommen! Inga problem att hinna denna säsong. Tänk vad skönt att hoppa på hojen det första du gör när tjälen gått ur backen till våren! Lycka till :tummenupp

Det bara kämpa på!! PM mig så kan vi åka ut en sväng det blir inte mycket åka nuförtiden men försöker ta en sväng lite då och då.
bor också i Väsby nära Honda center ... lycka till.:tummenupp

Tack alla! Ska försöka få till det! Dock så är mina handledare småbarns pappor som har lite svårt att
få tid till övningskörning! Men det ska nog lösa sig!

Det bara kämpa på!! PM mig så kan vi åka ut en sväng det blir inte mycket åka nuförtiden men försöker ta en sväng lite då och då.
bor också i Väsby nära Honda center ... lycka till.:tummenupp

Absolut! Vore grymt skoj! Blir nog mycket körande när jag fått kortet! Även om den här säsongen kanske blir lite kort :)

Träna så mycket låg-, hög-fartsbana du kan så fixar du det i höst! :tummenupp

Välkommen! Tog mitt iår, och det bästa jag gjort! UNDERBART! :tummenupp

TIPS: Se till och göra dom obligatoriska delarna så fort som möjligt som sagt. Ont om uppkörningstider iår, då många som inte fyllt 24 vill hinna ta det innan reglerna ändras.

Tack för tipsen!
Fick körkortstillståndet idag! Samt att handledarbevisen är klara. Nu är det bara att hoppas att mina handledare får nån tid över snart!

Börjar bli jobbigt att bara titta på hojen! Vill ju köra!

All utrustning införskaffad nu också! :))) yaaay!

Tack för tipsen!
Fick körkortstillståndet idag! Samt att handledarbevisen är klara. Nu är det bara att hoppas att mina handledare får nån tid över snart!

Börjar bli jobbigt att bara titta på hojen! Vill ju köra!

All utrustning införskaffad nu också! :))) yaaay!

Hinner du bara ta kortet i år finns ju massor med säsong kvar.
Förra året körde jag till veckan innan jul och dammade av Slynan igen första veckan i mars...
Det kräver ju dock att du införskaffar en andra uppsättning kläder - förutom det obligatoriska lädret något ordentligt fodrat/vindtätt och handskar av god kvalitet..
(Perfekt när vädret tillåter att man kan köra MC- och slalomsäsongen parallellt utan onödiga uppehåll..)

Välkommen och lycka till!

Vad är det för krav på handledarens hoj? Skule han teoretiskt sett kunna köra en Scooter 125a?

Vad jag har förstått så behöver handledaren inte köra bakom mig utan kan ligga framför bara han har uppsikt över mig?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien