Nu är det dags att ta sig i kragen! Men.. hur?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Eftersom jag tycker om både mitt körkort och att köra fort, samt har insett att bilar är väldigt hårda så har jag kommit till insikten att det är dags att börja köra bana till våren!
Planen är väl framförallt att köra för att det är kul, men visar det sig att man har lite talang för det hela så är tävlingar långt ifrån uteslutet. Tanken är väl lite att köra så mycket bana som bara går, så jag vill ju dessutom ha så många alternativ öppna som möjligt såattsäga. Då dyker vips 1000 frågor upp, och svara gärna som om jag vore en idiot för det är jag säkert att klassificera som i ämnet då jag aldrig satt foten på en bana innan!

Införskaffande av banhoj, har ju gått o köpt mig en traja 675 med kryssad ram att bygga hoj av, ett kanske inte helt övervägt beslut eftersom jag ansåg det självklart att det är väl bara att tuta o köra med en sån på bandagarna. Nu i efterhand är det inte fullt lika självklart. Är det bara licensgrupperna som får köra med sådana hojar? Vad behöver jag ta bort/sätta dit? Har jag rätt i min uppfattning om att alla lampor förutom baklyktan ska bort, tillsammans med stöd och regskyltshållare? Förr eller senare lär jag väl iofs ta en licens ändå, men frågan är nu om man ska behöva köpa en banhoj#2 för att få köra i de lugnare grupperna till en början...

Stöldförsäkring av nämnda banhoj för den tid den spenderar i garaget? Jag hittar då ingen som vill försäkra en sådan hoj, och garaget ligger 2 mil hemifrån så hemförsäkringen har jag svårt att tro på att den skulle gå in om något sket sig... Hur gör ni andra med sådana hojar?
 
För att få köra i licensgruppen så ska alla lampor bort, inkl baklampa och blinkers, backspeglar, regplåt, signalhorn och stöd ska också väck. Sen ska oljeplugg, oljepåfyllning, bromsbultar mm najas och du måste hälla ur kylvattnet med glykol och hälla i vanligt vatten med vattenpumpssmörja. Du måste sätta på en hajfena på svingen också.

Du får troligen inte ha originalkåpor heller, utan ska ha en kåpa där magkåpan, båten, är hel/tät så att olja mm som sprutar ut ur motorn den dag en vevstake tittar ut genom blocket inte sprutar ut på banan.

Ska du tävla med den måste du ha ett MC-id, och då måste du ha ett ramnummer, men i rookie-klasserna får man knacka ett eget sånt, men du måste kunna bevisa att det är en lagligt köpt hoj när du ansöker, tex visa kvitton mm. Sen måste man ofta ha licens för att få köra i licensgrupperna också, men det beror på arrangören.
 
Trodde baklampan skulle vara kvar för eventuellt dåligt väder jag, men ja, det var väl ungefär vad jag var inställd på att göra med hojen, kylarvattnet visste jag dock inte om! Antog att man behövde licens för licensgrupperna, men brukar man få köra i de andra grupperna med en sådan hoj eller är det som smc´s kurser och bandagar att den ska vara registrerad, påställd och försäkrad även hos de andra arrangörerna?
 
Svemos regler om RR http://svemo.mediapaper.nu/roadracing/

De flesta arrangörer jag åkt med tillåter att man kör i grupperna med antingen KK eller licens som bevis att man kan köra och det med banhoj eller gathoj men ska du köra träningarna så måste du ha lic., hojen ska med vara relemetsenlig då men det ligger på ditt ansvar då då det inte kollas.

Om du ska börja köra skulle jag om jag var dig börja med ett racekåpset och naja bromsoken och oljefilter/plugg och sticka/påfyllning och kör utan glykol...........nu behöver du bara en hajfena(skydd för att få in hand/fot i bakdrevet på undersidan)och tankfoam så är den klar.......kanske lika bra att fixa det med......

Motorskydd, hellre det än kraschpuckar, viktigt!

Kåpset för det är snabbt att komma ut efter en mindre krasch då det är få bitar att tejpa ihop kontra alla små kåpdelar i ett orginalkåpset och heltäckande underkåpa, sen brukar lampor vara bärande delar i kåporna med så det är inte bara att plocka dom om man vill spara på dom, räcker att släcka och tejpa annnars.
Krascha kommer du troligen göra om du ska hålla på med detta, förr eller senare...


Najning är av egenintresse, ett lossat ok är inte kul, inte heller är det kul med sönderdragna gängor i gaffelbenet för man drar lite extra......

Lägg tid på att ställa in fjädringen efter dig, sparar mycket däck och tid, sen lägger du pengarna på bantid och bättre beggade däck till en början.

Ska du köra med däckvärmare så är ju depåstöd ett måste och då kan du ju ta väck sidostödet annars kan du låta det sitta om det går, är ju bekvämt att ha.

Kul är viktigt att ha med, ta med det varje gång. :)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top