Nu är det dags att skaffa en ny hoj, Ktm 660 smc tips/trix/problem?

carssuck

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
Dags för en ny!
Okej nu är det så att jag har funderat på att skaffa en Supermotard. Men inte vilken som helst utan den väl omtalade i forumet nämnligen KTM 660 smc.

Och har därför lite frågor angående denna.

Fråga 1: Har lagt märke till att de inte har något tändningslås? Hur löser ni detta när ni kör till skola/jobb eller Buskör ni bara:rolleyes:?

Fråga 2: Är en nybörjare inom detta så undrar om det är en bra första hoj och om den är vass och går bra även när det sitter en hmm.. Kalla mig vad ni vill på den.

Fråga 3: Om ni nu inte tycker att denna passar vad skulle ni rekomendera istället ? Prisklassen jag hamnar i ligger runt en 50-60 papp så det ska nog inte vara några problem med vad jag sett på blocket.

Ps. Tack för mig, Ha gärna överseende för mina kommentarer då man är nykomling :angel D.s

Du köper en stenbra maskin som går bra standard ,och är billig att trimma vidare på:tummenupp
ang tändningslås ,,så köper du bara ett universial . Du kan även sätta dit en extra strömbrytare på hemligt ställe... Därimot så kan du få lite problem att starta den om du säger att du är ovan kickstånkor på över 600cc...Den är inte helt rolig att kicka tack vare för högt placerad kick och snuskig utväxling + kick på vänster sida:näsblod Men du lär dig fort tekniken..
Annars får du köpa lillebror 625 MED elstart Går nästa lika bra.....

Ah, vad går ett sånt universal på och är det lätt att montera?
Enda kickvanan var väll den gamla moppen haha men det var inget svårt. Dock så satt ju kicken på rätt sida där.

Nja det är ju en 660 smc som lockar då den verkar ha bra tryck :)

Skivbromslås eller liten bygel som går genom bakdrevet, så förhindrar man att någon bara rullar iväg. Men låter man hojen stå på mer knepiga ställen, så krävs det kätting förstås och kanske lås med larm.

660:n är utmärkt även för den som är ovan. Lätthanterlig cykel och som ändå ger erfarna en match. Ganska bra drag i motorn även original och kombinerat med serviceintervaller som gör att man faktiskt kan köra mycket mer än man skruvar.

Att kicka är inte svårt. Det tar en stund att få in snitsen (känna efter var man har kompläge, och pysa sig precis förbi), men sedan kan man t.o.m. sitta ner och kicka igång (på en originalmaskin). Kör man mycket i stan och stannar till ofta, är dock elstarten trevligt som finns på 625:an. Det har hänt att man få problem med koppling som släpar eller trott man haft neutralen i och att då stå vid grönt ljus och kicka med bilar runtomkring, kan vara lätt stressande :näsblod Men ger man fan i att stanna, så löser ju den biten sig också :D

En liten varning bara: På en motard av det slaget, tar det inte lång stund innan man far fram som en huligan och brassar på allt vad man kan i korsningar, uieeelar och gör stoppies. Det kan lätt sluta i en krasch som gör ont. Been there (och många andra) Men jävligt skoj är det förstås :gnissla

Ah, vad går ett sånt universal på och är det lätt att montera?
Enda kickvanan var väll den gamla moppen haha men det var inget svårt. Dock så satt ju kicken på rätt sida där.

Nja det är ju en 660 smc som lockar då den verkar ha bra tryck :)

Det är billigt typ 200kr ..högst och kopplast lättast in på kabeln till dödarknappen.

Svårkickarlista

1 Husaberg 650 vinner lätt (om ej elstart funkar)

2 ktm 660

3 xr650
Och otroligt många kan inte ens lära sig få igång en xr 650:rolleyes:

Ta även en funderare på xr650 Den har bara 2-3hk mindre i motorn (med samma avgassyten som ktm ) men bättre register!! och tål vad som hellst
Den behöver ingen service alls (nästan)

tack för era svar!
Jo jag får ta mig en titt runt om och läsa in mig på ämnet:)

Men det är just den där huligankänslan som lockar, att brassa på fullt och dra en wheelie utanför skolan;) haha

Men appropå det så tänkte jag fråga en grej om "huligankörning" Hur lång tid tog det för er innan ni började med detta? Och vad är troligen det lättaste att börja med ?

Och en fråga till förresten som jag glömde i förra posten.

Du som kunde det här med universaltändningen skulle du kunna lägga upp en liten guide hur jag ska göra och vad som ska inhandlas.

Tack !

tack för era svar!
Jo jag får ta mig en titt runt om och läsa in mig på ämnet:)

Men det är just den där huligankänslan som lockar, att brassa på fullt och dra en wheelie utanför skolan;) haha

Men appropå det så tänkte jag fråga en grej om "huligankörning" Hur lång tid tog det för er innan ni började med detta? Och vad är troligen det lättaste att börja med ?

Samma dag som jag handlade hojjen, men ge fan i att brassa fullt och uuiiila utanför skolor, det är jävligt roligt men inte så intelligent :näsblod
(Ja, jag börjar bli gammal)
Jag började att träna bakhjul först och sedan på stoppies.

Och vad är troligen det lättaste att börja med ?

Jag tycker stoppis är lättast att börja med... känns som att det inte är lika mycket att hålla reda på när man ska få upp hojen på framhjulet som när man ska få upp den på bakhjulet... wheelies har jag inte tränat på lika mycket, därav att jag än så länge är en stolpe på att wheela:gnissla

http://www.duells.se/
typ ett sådant, Detta kommer från en honda cbr tror jag.. bara leta åt dom tv kablar som har kontakt igenom sig vid nyckeln i på elle av läge. Sedan klipper du bara av en av kablarna som går till dödarknappen och kopplar in tändninglåset där..... Kan tänkas att duells har även ett universial t-lås med bara 2 kablar? Men detta såg ju bra ut och är lätt att skruva fast någonstans,,och billigt!! högst 160kr

KTM 660 är en av dom lättaste att köra bakljul med tack vare bra mellanreg och hutlös motorbroms och bra förgasare. Öva på avskild platts bara, Dra upp den på 2an längre och längre sträckor, När du är så pass säker att du kan köra runt 200m utan att blåvarva så kan du fundera på att lära dig växla om på bahjulet,, Många har slagit runt vid växling!! så ta det sist!!

Lånar tråden lite.
Är också på g att skaffa 660 och undrar lite om skillnader mellan 03 och 04:ans årsmodell. Har för mig att jag läste att det blev någon förändring.
Någon som vet ?

Om du ska köpa en maskin som du måste kicka igång ha alltid crosstövlar eller liknande på dig annars kan det gå för dig som det gick för mig igår....
Min 450 slog tillbaka en aning om vi säger så
14 stygn på akuten!

Bifogat

• ont.jpg
    ont.jpg
    38.7 KB · Visningar: 84
De där ser ju inte så mysigt ut.. jadu

Vad skulle ni anse vara ett rekomenderat pris på en ktm 660 smc då ?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!