Nu är 17" fälgen äntligen på plats på gammelbladen

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Fireblade
Efter mycket om och massor av tid. Så är äntligen min uppfräshningen klar.
Det började med att jag fick lite vibrationer när jag bromsade.....fint...det gick att köra, men var mycket irriterande. Det var även dags att byta bromsolja, så jag tänkte slå två flugor i en smäll. Började leta ny skiva och ett par stålomspunna slangar inhandlades.
Självklart fann jag inte några begagnade skivor, men en köpes annons här på SH ledde mig till en 17tums fälg med tillhörande bromsskivor. Fint tänkte jag...
Lite mer meck, men det ska man väl fixa(nybörjare).
Fick hem grejerna...men det passade inte så bra....fan...distanser.

Så leta, leta i forumet och skickade ett pm till en som bytt till 17.......hoppsan.
Han hade två nya distanser som bara låg och skräpade. Inhandlades på studs.
Då passade iallafall allt och så skulle man bara lufta systemet.....hmmm....detta gick inget bra....

Efter mycket lusläsning och en tur till MC-delen eskilstuna, så löste det sig..

Jippi, bara ut å köra.....hmm fina bromsar blev det...testade dom mer och mer....men efter en 200km/h inbromsning. Kändes det konstigt fram....
Shit, fel på bromsarna...gick fan knappt att svänga hojen. Stannade vid vägkanten. Ingen luft i framhjulet. Helvete tänkte jag....punka. Ringde farsan som kom ut med kompressor. I med luft, men inget läckage. Men när man trycker på ventilen pyser det ut luft. Får fegköra hem......sakta.

Så imorgon bär det av till däckfirman för montage av en ny ventil. Vi får väl se vart denna lilla service slutar med????? Hittills har hojen stått i tre veckor.

Men det är iallafall kul att mecka.....och tack till detta underbara forum.
 

Bifogat

  • Juni 2006 107.jpg
    Juni 2006 107.jpg
    66.4 KB · Visningar: 129
  • Juni 2006 108.jpg
    Juni 2006 108.jpg
    65.6 KB · Visningar: 96

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
oakhammer skrev:
2234440 Efter mycket om och massor av tid. Så är äntligen min uppfräshningen klar.
Det började med att jag fick lite vibrationer när jag bromsade.....fint...det gick att köra, men var mycket irriterande. Det var även dags att byta bromsolja, så jag tänkte slå två flugor i en smäll. Började leta ny skiva och ett par stålomspunna slangar inhandlades.
Självklart fann jag inte några begagnade skivor, men en köpes annons här på SH ledde mig till en 17tums fälg med tillhörande bromsskivor. Fint tänkte jag...
Lite mer meck, men det ska man väl fixa(nybörjare).
Fick hem grejerna...men det passade inte så bra....fan...distanser.

Så leta, leta i forumet och skickade ett pm till en som bytt till 17.......hoppsan.
Han hade två nya distanser som bara låg och skräpade. Inhandlades på studs.
Då passade iallafall allt och så skulle man bara lufta systemet.....hmmm....detta gick inget bra....

Efter mycket lusläsning och en tur till MC-delen eskilstuna, så löste det sig..

Jippi, bara ut å köra.....hmm fina bromsar blev det...testade dom mer och mer....men efter en 200km/h inbromsning. Kändes det konstigt fram....
Shit, fel på bromsarna...gick fan knappt att svänga hojen. Stannade vid vägkanten. Ingen luft i framhjulet. Helvete tänkte jag....punka. Ringde farsan som kom ut med kompressor. I med luft, men inget läckage. Men när man trycker på ventilen pyser det ut luft. Får fegköra hem......sakta.

Så imorgon bär det av till däckfirman för montage av en ny ventil. Vi får väl se vart denna lilla service slutar med????? Hittills har hojen stått i tre veckor.

Men det är iallafall kul att mecka.....och tack till detta underbara forum.
Blev den så mycket bättre att köra? Har själv haft en -92:a som jag tyckte
var kanon att köra."If you think you are in controll your going too slow" :lol
(stulet citat )
 

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Fireblade
Märker inte så mycket skillnad.....men det kommer att vara kanon att kunna köpa beggade race däck. Då utbudet i 16"tum är begränsat...
 

Dr.Bike

Guest
Jag satte på mitt 17"-hjul igår och märkte STOR skillnad!

MEN! Detta berodde mer troligt på att det satt ett blankslitet bakelitdäck på 16" fälgen, och att jag hade haft ett par otrevliga framhjulssläpp med det.

På 17" fälgen sistter ett Dunlop 208 GP och det är nytt färskt samt som handbollsklister!

La ett par stänkarvarv på Rörken med det och förtroendet var totalt.

Sen BLEV faktsikt styrningen annorlunda (beroende på den nya tvärsnittsradien när man lägger ner)

Rullradien ökar dock bara med 6mm så någon storleksskillnad är det ju inte att tala om.

Jag länkade tidigare en amerikansk test där racingförare utvärderar 16" mot 17" på en blde, och de hade givetvis samma däck, och kom då fram till att det inte är någon nämnvärd skillnad.

Jag bytte som sagt för att få tillgång till fler däckvarianter.

Edit: Skall tillägga att jag mjukade upp fjädringskomponenterna BETYDLIGT jämfört med tidigare oxå. Förr var hojen som en sågbock...
 
Last edited:

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Fireblade
Låter bra det där.....Har inte testat så mycket än, då jag fick pyspunka...

Men att lätta lite på fjädringen låter som en bra idé....
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Snyggt!

Men 16" ska det vara på en urblade, de ser fetare ut med det!
 

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Fireblade
JT skrev:
2234643 Snyggt!

Men 16" ska det vara på en urblade, de ser fetare ut med det!

Hade inga problem med det....men nu fick jag bara tag i detta.....och många praktiska problem med däckval och köp förenklas avsevärt...
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
oakhammer skrev:
2234660 Hade inga problem med det....men nu fick jag bara tag i detta.....och många praktiska problem med däckval och köp förenklas avsevärt...

Har du testat däckonline?

Inga problem att hitta 16" till bra priser.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Säg till mig när du behöver ett... jag har ett liggande här och skräpar :)
 

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Fireblade
fireblade skrev:
2236484 Säg till mig när du behöver ett... jag har ett liggande här och skräpar :)

Ett framdäck??? Var precis hos Mark i kvicksund och satte på ett sproilans pilot power fram...
Ska köra bana på tisdag, på gelleråsen och hade inte tid att leta racedäck...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top